Senaste inläggen

Uppstart av ideell organisation

Jag hter Gustav, är 18 år och har som avsikt att starta uppen organisation för arrangemang av fester. Deta är mitt prjektarbete och jag vill kort sagt veta var någonstans jag börjar och hur jag bör gå till väga för att starta min organisation/förening.

Tacksam för svar. Mejla gärna. gustav.jh@hotmail.com

Kategori: Allmänt

Var köper man väskor?

Hej,

Jag slipar på en affärsidé som kräver en specialsydd väska i ett tåligt och resistent material. Frågan är vart jag ska vända mig för att få hjälp med tillverkningen av en sådan? Måste jag importera sådana från låglöneländer för att få bra pris eller finns det konkurrenskraftig produktion i Sverige? Vet någon i så fall vart jag kan vända...

Kategori: Allmänt

Hitta klädtillverkare i Baltländerna?

Vi är just nu färdiga med våran design av barnkläder och undrar hur man kan få kontakt med några billiga tillverkare som har bra kvalite, gärna ekologiskt.
När man har hittat tillverkaren hur går man tillväga då? finns det något man ska tänka på osv?

Kategori: Inköp

Svenska företag fortsätter att bryta mot diskrimineringslagen

Svenska företag fortsätter att bryta mot diskrimineringslagen. Mer än hälften av företagen (53 procent) genomför inte den lönekartläggning som lagen kräver, vilket är en försämring jämfört med året dessförinnan.

Samtidigt visar det sig att på de företag som sköter sig och gör lönekartläggning hittar man osakliga löneskillnader i fyra...

Kategori: Nyheter

Locka besökare till e-handel

Hej!
Jag tänkte se hur just ni gör för att locka besökare till er e-handel? Vilket är just ert smartaste tips. Använder ni er av Google Adwords, Affiliates eller gerillamarknadsföring? Har ni märkt att något sätt är mer effektivt än något annat?

/Dan
www.stuffyard.se<...

Kategori: E-handel

Konsult hjälp!

Hej Alla

Jag skall jobba som konsult åt ett bolag i England. jag kommer få en fast årsavgift av dom och det jag undrar är hur mycket % skatt och andra avgifter jag skall betala varje månad här i Sverige?  :roll:

T.ex låt oss säga att min inkomst blir 30 000 euro på år.

Tack

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Var betalar jag in min restskatt?

Jag har en enskild firma. Enligt min inkomstdeklaration för 2008 så har knappt 30000 i kvarskatt att betala in. Enligt revisorn som hjälpt mig med deklarationen behöver jag inte betala in detta förrän mars 2010. Men om jag vill betala in det nu då, var gör jag då det?

Jag kan sätta in det på mitt skattekonto, men då kommer jag ju bara ha ett...

Idé till större event.

Hallå där alla glada företagare!  🙂

Jag har en idé, en vision och ett mål.
Men jag har ingen med mig på min sida.
De folk jag delat med mig av min idé
med har oftast visat sig skepptiska.
Dels kanske för att det handlar om rätt
stora pengar, och dels för att dessa
personer aldrig själva skulle våga
ge sig på ett äventyr...

Kategori: Affärsidéer

hyror

Hej
Jag har totalt tappat hur jag bokför hyrorna. Företaget får 3 fakturer med samma fakturadatum, hur lägger jag in det i bokföringen? Enligt faktureringsmetoden.

Återförsäljare

Atrobo.com webbhotell söker återförsäljare online såväl som offline.

Kategori: Söker/eftersöker

Kvittorullar

Hej!

Jag undrar om någon vet var man kan köpa billiga kvittorullar?

inköp av lastbil

hej
om jag köper en lastbil av en enskild firma till mitt enskild firma,kan jag dra momsen.coh kan jag göra det omedelbart efter inköpet.
hur blir då om jag köper lastbilen förre företagbildningen.har jag samma rätt då

fråga om registrering mm

hej
jag är på väg att starta eget.
om jag ska börja på den 1 nov,när ska jag senast eller tidigast registrera företaget.
jag ska ha ingen anställda på mitt enkilde firman.
finns det någon förr och nackdelar på det.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

PlusGirokonto på Nordea?!

Hej alla!

Jag har precis registrerat en enskild firma och öppnat ett PlusGirokonto på Nordea.
Företagets alla in- och utbetalningar samlas på PlusGirokontot.
Till PlusgiroKontot är även företagets bankgironummer kopplat.

Det rör sig alltså om ett gemensamt konto för PlusGiro och bankgiro.
PlusGirokontot är också ett bankkonto...

Vilket konto för skatte-inbetalningar?

Hej,

Frågan gäller enskild firma...

Jag har använt konto 1640 (F-Skatt) när jag bokfört måntaliga skatteinbetalningar.
Men firman som gjorde bokslut har gjort en verifikation där de ombokat 1640 till 2012 (Egna skatter).

Ska jag använda 2012 istället för 1640?

Mvh Tobbe G

Hur dela kassa / BABS mellan två företag?

Hej,

Min fru driver frisersalong och har varit själv fram tills nu (företag A).
Men nu ska hon ta in en tjej som hyr stol hos henne (företag B).

Tyvärr sitter vi idag med en kassa/BABS som bara hanterar ett företag... Vi måste dock byta innan årsskiftet men det är ett tag kvar tills dess...

Frågan är om vi på något sätt kan...

Hjälp med resultatenheter

Hur lägger man upp en resultatenhet praktiskt? vilka konton kan man använda sig av i bokföringen?

I Bokföringen har vi ordnat följande konton, vilka även önskas vara resultatenheter:
3110 Intäkt café
3130 Intäkt Kaffe
3140 Intäkt Annonser
3160 Intäkter nollning

Jag vet att förbrukningsmaterial som rör café ej kan bokföras...

söker efter återförsäljare till SmarTube Drinking System For Bottles

Hej

Mitt namn är Torbjörn Olsson från W-Cup Norden HB och vi söker efter återförsäljare till en produkt som heter SmarTube och det är en slang med ett munstycke som man biter på samtidigt som man suger i sig dryck under aktivitet och den är lätt och hands free och mer info finns på www.drinkingtube.com och www.wcupnorden.se.

Om intres...

Kategori: Söker/eftersöker

Sy upp och importera kläder

Jag har en företagside under vilken jag behöver komma i kontakt med ett företag som syr upp kläder.

Jag tar därför tacksamt emot alla tips som kan leda till kontakter som jag kan ta.
Framförallt har jag haft tankar på kontakter i asien, men  överallt i världen funkar bra för mig.

🙂

Kategori: Företagande över gränserna

15-åring som delägare i HB

Har en 15-åring som vill bli delägare i ett HB, är detta praktiskt genomförbart?
Har läst en del på skatterverket.se och bolagsverket.se där det talas om förmyndare m.m.
Någon som har erfarenhet?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik