Senaste inläggen

hyror

Hej
Jag har totalt tappat hur jag bokför hyrorna. Företaget får 3 fakturer med samma fakturadatum, hur lägger jag in det i bokföringen? Enligt faktureringsmetoden.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Återförsäljare

Atrobo.com webbhotell söker återförsäljare online såväl som offline.

Kategori: Söker/eftersöker

Kvittorullar

Hej!

Jag undrar om någon vet var man kan köpa billiga kvittorullar?

Kategori: Inköp

inköp av lastbil

hej
om jag köper en lastbil av en enskild firma till mitt enskild firma,kan jag dra momsen.coh kan jag göra det omedelbart efter inköpet.
hur blir då om jag köper lastbilen förre företagbildningen.har jag samma rätt då

Kategori: Inköp

fråga om registrering mm

hej
jag är på väg att starta eget.
om jag ska börja på den 1 nov,när ska jag senast eller tidigast registrera företaget.
jag ska ha ingen anställda på mitt enkilde firman.
finns det någon förr och nackdelar på det.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

PlusGirokonto på Nordea?!

Hej alla!

Jag har precis registrerat en enskild firma och öppnat ett PlusGirokonto på Nordea.
Företagets alla in- och utbetalningar samlas på PlusGirokontot.
Till PlusgiroKontot är även företagets bankgironummer kopplat.

Det rör sig alltså om ett gemensamt konto för PlusGiro och bankgiro.
PlusGirokontot är också ett bankkonto...

Vilket konto för skatte-inbetalningar?

Hej,

Frågan gäller enskild firma...

Jag har använt konto 1640 (F-Skatt) när jag bokfört måntaliga skatteinbetalningar.
Men firman som gjorde bokslut har gjort en verifikation där de ombokat 1640 till 2012 (Egna skatter).

Ska jag använda 2012 istället för 1640?

Mvh Tobbe G

Hur dela kassa / BABS mellan två företag?

Hej,

Min fru driver frisersalong och har varit själv fram tills nu (företag A).
Men nu ska hon ta in en tjej som hyr stol hos henne (företag B).

Tyvärr sitter vi idag med en kassa/BABS som bara hanterar ett företag... Vi måste dock byta innan årsskiftet men det är ett tag kvar tills dess...

Frågan är om vi på något sätt kan...

Hjälp med resultatenheter

Hur lägger man upp en resultatenhet praktiskt? vilka konton kan man använda sig av i bokföringen?

I Bokföringen har vi ordnat följande konton, vilka även önskas vara resultatenheter:
3110 Intäkt café
3130 Intäkt Kaffe
3140 Intäkt Annonser
3160 Intäkter nollning

Jag vet att förbrukningsmaterial som rör café ej kan bokföras...

söker efter återförsäljare till SmarTube Drinking System For Bottles

Hej

Mitt namn är Torbjörn Olsson från W-Cup Norden HB och vi söker efter återförsäljare till en produkt som heter SmarTube och det är en slang med ett munstycke som man biter på samtidigt som man suger i sig dryck under aktivitet och den är lätt och hands free och mer info finns på www.drinkingtube.com och www.wcupnorden.se.

Om intres...

Kategori: Söker/eftersöker

Sy upp och importera kläder

Jag har en företagside under vilken jag behöver komma i kontakt med ett företag som syr upp kläder.

Jag tar därför tacksamt emot alla tips som kan leda till kontakter som jag kan ta.
Framförallt har jag haft tankar på kontakter i asien, men  överallt i världen funkar bra för mig.

🙂

Kategori: Företagande över gränserna

15-åring som delägare i HB

Har en 15-åring som vill bli delägare i ett HB, är detta praktiskt genomförbart?
Har läst en del på skatterverket.se och bolagsverket.se där det talas om förmyndare m.m.
Någon som har erfarenhet?

Resa för föreningens medlemar

Hej!
Jag undrar hur jag bör bokföra en resa, för min förenings medlemmar?
Denna var till en fotbollsturnering.
Kostnaden är 5800Kr.

/Emil

Konto 4000-4500

Jag undrar om de fria Kontona mellan 4000-4500 endast används för inköp av varor och material som sedan säljs?
Alternativt om jag även kan jag lägga in inköp av varor som används för företagets verksamhet här?

//Emil

Hej, företagslogotyp.

Hej, jag är ingen jätte-höjdare på logotyper, men jag tillsammans med en kompanjon har nyligen startat en målerifirma. Vi har mycket erfarenhet inom just måleriet och lite lätt av företagande, men just design är inte våran starka sida. Men våran budget är som den är i början och jag har fipplat lite och det slutade med:

http://data.fuskbugg....

Kategori: Feedback

Enskild Firma kontra Aktiebolag.

Jag har en fråga, kan verka dum förvisso men, hursomhelst:

Stämmer det att efter varje månad i en enskild firma måste du beskatta vinsten? Dvs. efter utbetalda löner och andra utgifter, låt oss säga att 10.000 finns kvar? Måste jag vinstbeskatta det då?

Medans jag i ett aktiebolag kan låta pengarna vara? Snackade med min rådgivare oc...

Sugen på att lära sig mer om starta eget?

Tjena.

Den 13-15 oktober är det en mässa jag skall gå på och tycker de flesta här också bör göra det. Jag bor i Enköping för de som inte vet och där kommer det gå buss från Nämndhuset 09:00 som är kostnadsfri. Kommunen står för buss och inträde.

Läs mer här-> Kategori: Allmänt

Att köpa LEADs?

Hej!
Är det någon här som köpt leads någon gång? Vore tacksam för info, erfarenheter, ris och ros samt gärna några rekommendationer på företag som säljer leads.

I mitt fall gäller det tjänsteförsäljning.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Liten hyresfastighet privat

Hej. Ny på forumet så jag provar mig fram.
Äger tillsammans med min man litet hyreshus, och deklarerar idag som näringsfastighet./passiv näringsverksamhet.
Funderar på att registrera bolag då avdrag i näringsfastighet är begränsade.
Enskild firma är väl uteslutet då vi äger/har lån tillsammans. Vad är lämplig företagsform? Kommanditbolag...

bolagsbildning och aktiefördelning

Hej

Jag och min syster ska starta ett aktiebolag och tänkte dela 50/50 på aktierna.
Men vi blev avrådda av en person att dela exakt för om vi skulle vara oeniga om en sak när vi t ex ska utveckla bolaget så kommer vi ingen vart då båda har lika mycket att säga till om.

Hur ser ni på detta?
Är det bättre med t ex 49/51 eller spel...