Senaste inläggen

baskonton

Hej!
Jag Undrar om någon vet nån bra hemsida eller bok, för att lära sig att hantera bas-kontoplanen på rätt sätt? Dvs. bokföra på rätt konto.

Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bidragsgivare

Hej! Mitt namn är Martin Behrendt och jag är en av fem medlemmar i ett nystartat ungdomsföretag. Vår produkt är ergonomiskt utformad i samråd med en utbildad ergonom och kiropraktor. Produkten kommer att underlätta vardagslivet för personer med t.ex. reumatism och nedsatt styrka i händer. Men produkten kommer även hjälpa personer med normal styrka....

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Byte av förtagsnamn, förslag tack!

Vi har nu tänkt till och vill byta företagsnamn (Sportelektronik), gärna ett som fungerar både på svenska och engelska, då vårt nuvarande inte säger mycket om vad vi sysslar med. Men vi har kört fast!

Vi tillverkar viltmålsbanor som används vid skytteträning och tävling av både skyttar och jägare. Våra produkter kallas Moving Range och Turni...

Kategori: Feedback

Faktureringsmetoden, förskottsbetalning av lev faktura

Hej,

Jag blev tvungen att betala en leverantörs faktura i förskott och körde det så här:
(momsbefriad verksamhet)

Debet 1480 3000
Kredit 2018 3000

Nån dag senare får jag bekrätelse på att tjänsten kommit igång samt en faktura där det står noterat  att jag redan betalat kontant på plats :

Kredit 1480 3000
Debet 6...

Hur funkar försäljning över nätet? För ett företag?

Jag undrar bara kort, vem eller vilka ska jag prata med för att kunna sälja över internet till kunder med hjälp av deras kreditkort, vill heslt inte använda paypal.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bokföra delinbetalning?

[quote author=Sten_UNICELL link=topic=3055.msg15569#msg15569 date=1200674252]
En grundläggande liten gratiskurs för den som är helt ny på bokföring:

http://www.unicell.se/documents/Bokforingskurs.pdf
[/quote]

Hur bokför man en inbetalning där klienten betalade bara en del av det totala beloppet. Det ska bokföras enligt kontantme...

Utrikesexport Bolagsform minimal insats

Hej,

hittade just hit och tror att jag hittat rätt för att få hjälp (vägledning) vilket tillvägagångssätt jag ska använda mig av.

I dagsläget är jag enskild näringsidkare. Jag har via en bekant kommit i kontakt med en person som har flera kontakter utomlands och exporterar svenska varor till dessa. Han verksamhet har legat av sig då h...

Företags former?

Jag och en kompanjon ska starta upp ett företag och vi är lite osäkra på vilken företags form vi ska använda oss av kan ni ge oss lite rekommendationer? vad blir bäst för oss vi har inte plannerat att ha någon anställd utan det blir bara vi två som kommer arbeta under företaget.

Kategori: Affärsplanen

Innehåll på min hemsida - åsikter önskas...

Hej alla.

Jag skulle uppskatta lite feedback på min hemsida. Inte vad gäller design utan mera innehåll. Saknar ni något? Kan texten formuleras på ett annat sätt? Vad tänker ni när ni surfar in hos mig?

All feedback tas tacksamt emot, helst då fokuserat på innehåll.

Tack på förhand

André
Kategori: Feedback

E-handelssystem

Hej tänkte anlita ett företag för å fixa en e-handelssystem och ville bara höra först med er experter 🙂 skulle villja höra vad ni kan se som är fördel och nackdel med en del företag och ifall ni har egna erfarenheter av dom.

Dom jag undrar är :

Xelera E-handel NX2 för och nackdel med dom,

easyWeb för och nackdel med dom

Kategori: E-handel

Säljes: Domäner om teknikinformation

Se följande domäner till salu på Miss Domain:

[li]Teknikinformation.nu http://www.missdomain.se/teknikinformation.nu_31810[/li]
    [li]Teknikinformation.com http://www.missdomain.se/teknikinformation.com_31809[/li]

Välkomna med bud!

Kategori: Till salu

Foretagande.se börjar använda Twingly

Vi har nu börjat med Twinglys bloggtjänst som listar sajter som bloggar om innehållet på vår sajt. Vi hoppas att det ska ge ett mervärde för dig som bloggar om företagande och entreprenörskap samtidigt som vi även hoppas att fler ska hitta hit.

Vad är Twingly?...

Kategori: Nyheter

Förstå egenavgifter / skatter

Hej!

Är ung och oerfaren gällande skatter och avgifter, men försöker lära mig allt!

Låt oss säga jag driver ett Aktiebolag, jag hyr ut en produkt och sammanlagt fakturerar vi våra kunder på 100 000 kronor per månad.

Vilka avgifter och skatter skall dras av på dessa 100 000? Och vilke procent sats är avgiferna/skatterna på?

Lättare skänka pengar till välgörenhet för småbolag

En dom i Regeringsrätten öppnar för att mer välgörenhet kan befrias från skatt. Domen är en glad nyhet för delägare i fåmansbolag.

Sedan tidigare kan personer som äger aktier i svenska börsbolag ge bort rätten till aktieutdelningen utan att kapitalinkomstbeskattas. Nu har Regeringsrätten slagit fast att även delägare i fåmansföretag k...

Försäljning till företag

Ett ämne jag länge undrat över och haft problem med. :-\

Om jag vill sälja min vara/tjänst till ett företag, hur ska jag gå tillväga?
T.ex. Ringa upp, Gå dit personligen.
Vem ska jag isåfall be att få prata med?

Antar att det är olika tillvägagångssätt beroende på om det är en stor koncern eller en liten butik. Skulle vilja veta...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

hur baseras A-kassa om man har HB "vid sidan om"

Jag är fast anställd men har under en ganska lång period varit tjänstledig/föräldraledig/sjukskriven (ja, fråga inte..) I vilket fall så funderar jag på att starta ett HB med maken vid sidan om den fasta anställningen. Man tar ju inte ut någon lön, utan får skatta för ev. vist vid deklarationstillfället.

Nu undrar jag, om jag blir av med mit...

Hur värderar du en affärsidé?

Hej alla företagare!

Hur går du tillväga som företagare om du har nya eller utvecklade affärsidéer?

[li]En idé som du vill sälja rakt av utan att arbeta vidare på att kommersialisera den[/li]
    [li]En framtagen produkt tillsammans med ett annat företag och vill förhandla om att köpas ut[/li]

Redaktör Patrik: Detta...

Kategori: Affärsidéer

Bolagsformen SUF

Jag är på gång att starta eget och undrar om någon har erfarenhet av bolagsformen SUF då det erbjuds ansvarsfrihet som i ett AB fast utan kapital.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

sälja din produkt

Hej! Jag har efter några år inom försäljning bestämt mig att starta upp ett eget säljföretag och söker nu efter intressanta produkter att marknadsföra, så har du något som du vill få ut på marknaden alternativt öka din försäljning så är det bara att höra av sig.

marcus.nilsson81@comhem.se

Kategori: Söker/eftersöker

Bredband och Laptop ett sjukt paket du inte får missa!!!

Hej 😃

Tänkte tipsa alla här om ett sjukt paket!!

Två st Telenor Mobila bredband
Två st LG Laptops (LG X120)

För enbart 479:-/mån.

Laptopsen kostar enbart 699:- stycket (engångsfaktura).

Maila Natanael.Johansson@Gmail.com för mer info

Kategori: Till salu