anställd eller uppdragstagare?
Jag har nyligen startat ett företag.
Och jag hade nu tänkt att anställa en säljare.
Säljaren kommer få provision som beräknas i % på hur mycket vi får av kunden.
Vilket är perfekt eftersom vi inte har någon vidare stor budget.
Men jag undrar är det säkrare för mig att bli uppdragsgivare och be honom skaffa f-skattsedel och jobba som uppdragstagare? Då kan jag väl skippa semesterersättning och så vidare? Just i början nu är jag orolig att jag ska behöva betala en massa eftersom jag inte sitter på några pengar.
När man anställer någon på provision hur är det då om de blir sjuka osv?
Jag skulle vara mycket tacksam och någon kunde förklara fördelar och nackdelar med att anställa någon och anlita uppdragstagare, ur synvinkel från ett väldigt nystartat företag med mycket liten budget men med stora möjligheter växa.
Mvh Triad
Och jag hade nu tänkt att anställa en säljare.
Säljaren kommer få provision som beräknas i % på hur mycket vi får av kunden.
Vilket är perfekt eftersom vi inte har någon vidare stor budget.
Men jag undrar är det säkrare för mig att bli uppdragsgivare och be honom skaffa f-skattsedel och jobba som uppdragstagare? Då kan jag väl skippa semesterersättning och så vidare? Just i början nu är jag orolig att jag ska behöva betala en massa eftersom jag inte sitter på några pengar.
När man anställer någon på provision hur är det då om de blir sjuka osv?
Jag skulle vara mycket tacksam och någon kunde förklara fördelar och nackdelar med att anställa någon och anlita uppdragstagare, ur synvinkel från ett väldigt nystartat företag med mycket liten budget men med stora möjligheter växa.
Mvh Triad