Senaste inläggen

Resa för föreningens medlemar

Hej!
Jag undrar hur jag bör bokföra en resa, för min förenings medlemmar?
Denna var till en fotbollsturnering.
Kostnaden är 5800Kr.

/Emil

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Konto 4000-4500

Jag undrar om de fria Kontona mellan 4000-4500 endast används för inköp av varor och material som sedan säljs?
Alternativt om jag även kan jag lägga in inköp av varor som används för företagets verksamhet här?

//Emil

Hej, företagslogotyp.

Hej, jag är ingen jätte-höjdare på logotyper, men jag tillsammans med en kompanjon har nyligen startat en målerifirma. Vi har mycket erfarenhet inom just måleriet och lite lätt av företagande, men just design är inte våran starka sida. Men våran budget är som den är i början och jag har fipplat lite och det slutade med:

http://data.fuskbugg....

Kategori: Feedback

Enskild Firma kontra Aktiebolag.

Jag har en fråga, kan verka dum förvisso men, hursomhelst:

Stämmer det att efter varje månad i en enskild firma måste du beskatta vinsten? Dvs. efter utbetalda löner och andra utgifter, låt oss säga att 10.000 finns kvar? Måste jag vinstbeskatta det då?

Medans jag i ett aktiebolag kan låta pengarna vara? Snackade med min rådgivare oc...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sugen på att lära sig mer om starta eget?

Tjena.

Den 13-15 oktober är det en mässa jag skall gå på och tycker de flesta här också bör göra det. Jag bor i Enköping för de som inte vet och där kommer det gå buss från Nämndhuset 09:00 som är kostnadsfri. Kommunen står för buss och inträde.

Läs mer här-> http://www.egetforetag.se/main.asp?areaID=1&Content=CategoryID&levelID=766&C...

Kategori: Allmänt

Att köpa LEADs?

Hej!
Är det någon här som köpt leads någon gång? Vore tacksam för info, erfarenheter, ris och ros samt gärna några rekommendationer på företag som säljer leads.

I mitt fall gäller det tjänsteförsäljning.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Liten hyresfastighet privat

Hej. Ny på forumet så jag provar mig fram.
Äger tillsammans med min man litet hyreshus, och deklarerar idag som näringsfastighet./passiv näringsverksamhet.
Funderar på att registrera bolag då avdrag i näringsfastighet är begränsade.
Enskild firma är väl uteslutet då vi äger/har lån tillsammans. Vad är lämplig företagsform? Kommanditbolag...

bolagsbildning och aktiefördelning

Hej

Jag och min syster ska starta ett aktiebolag och tänkte dela 50/50 på aktierna.
Men vi blev avrådda av en person att dela exakt för om vi skulle vara oeniga om en sak när vi t ex ska utveckla bolaget så kommer vi ingen vart då båda har lika mycket att säga till om.

Hur ser ni på detta?
Är det bättre med t ex 49/51 eller spel...

Idrottsväskor

Hej,

För min verksamhet behöver jag komma i kontakt med företag som tillverkar idrottsväskor motsvarande. Är det någon som kan tipsa mig om vart jag kan vända mig?

Mackan

Kategori: Söker/eftersöker

Hej, grundande av AB.

Hej, jag kommer med, som ni säkert tycker är en dum fråga, MEN:

Jag undrar om det går att starta ett aktiebolag med oskattade medel? dvs. Vita oskattade/orörda pengar i firman (enskild firma) Eller måste det vara pengar som jag betalat egenavgifter+inkomstskatt på?

Sedan undrar jag om det finns någon finansiering för AB grundande elle...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

UF-företag inom paintball.

Under den senaste tiden har jag funderat mycket på vad jag ska starta för någon UF-företag då jag ska starta det i 2an på Handels programet som jag går i årskurs 1 på nu. Det finns inget ställa att spela paintball på i närheten och jag har perfekt ställe att bygga bana/banor på och har även en del kunskap om paintball, men min största fråga just nu...

2 lätta frågor om nystartat HB

Har precis startat ett Handelsbolag och har två frågor jag funderar på.

1. Insett att jag valt faktureringsmetoden istället för bokslutsmetoden. Har för mig att det inte går att byta dem emellan, har jag rätt?

2. När vi gör våra första kapitalinsättningar i bolaget konterar vi väl Debet på Bank och Kredit på Eget kapital-konto. Men se...

HJÄLP!!!/Maria

Hejsan!

Enskild hårförlängnings firma med kontantmetoden och förenklat årsbokslut!
HJÄLP!!!??? Jag hade ingen aning om att jag inte fick köpa ut av mitt eget företag  :-\
Jag har alltså bokfört att jag köpt en borste av mig själv.. Dessutom för mindre penning än vad jag säljer till mina kunder. 40 sek / 60 sek... Jag har dessutom satt...

IP telefoni?

Jag undrar om någon känner bra IP telefoni leverantör?

Vi har intresse att ringa billigt från ett baltiskt land till Sverige (helst mobil- och fastlinjenät). Företaget är registrerat utomlands.

Vad innebär en delägare?

Hej!

Håller på att starta upp mitt aktiebolag, och för att detta ska fungera så funderar jag på låta en partner bli delägare i aktiebolaget. Men en liten andel, runt 5% av bolaget.

Detta skulle innebära att jag äger 95% och min partner 5%. Men är osäker exakt vad det innebär att få en delägare i aktiebolaget.

Vad innebär det...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sälja B2B ist. för B2C?

Hejsan! Helt ny på forumet och lite trevande tänkte jag ställa en första fråga  ???

Jag har en webshop där jag säljer till privatpersoner. Nu har jag istället fått en förfrågan från ett företag som vill köpa varor av mig, alltså B2B.

Detta kanske är en dum fråga, men är det helt OK att sälja till andra företag utan att det finns regi...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

3 frågor om bokföring

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. Jag har några frågor.
1. Jag har tagit ett lån innan jag startade min enskilda firma. Lånet var på 100000 och 35000 av det var i form av en kredit. Pengarna har jag använt till inköp och uppstart av företaget och än så länge använder jag mig av krediten för att kunna göra mina inköp (förhop...

Skatter & avgifter på en 100:ring!

Hej!

Jag ska strax börja hyra stol på en salong. Jag skulle vilja veta exakt hur mycket skatt och egenavgifter jag måste betala på varje intjänad 100-lapp!

Och i vilken ordning ska man börja skala av hundringen/inbetalningen! Jag vet att momsen på 25% är den första som åker av!

Men hur gör jag med resten så som egenavgifter,...

Jag är egenforetagare, hur länge under året kan jag vara utomlands?

Hejsan,

Jag är registrerad some en egenföretagare här i Sverige och min sysselsättning är att driva mina egna hemsidor. För jag behöver bara en internet uppkoppling för att utföra mitt jobb tänker jag att resa utomlands för några månader och uppleva värleden lite 🙂

Jag undrar vad är mina valmöjligheter om hur länge jag kan vara utoml...

Hittaupplevelse.se söker fler partners!

Vi söker fler partners/leverantörer av upplevelser till vår hemsida; http://hittaupplevelse.se

HittaUpplevelse Halland vill tillsammans med leverantörer/partners av upplevelser ge såväl privatpersoner som företag ett rikare liv. Inte på pengar men väl på fina minnen för livet.
Visionen med Hittaupplevelse.se är att förmedla tusentals upp...

Kategori: Söker/eftersöker