Hur mycket spenderar ni på marknadsföring?

6
Hejsan,

Vi har historiskt bekostat reklam "på en höft". Nu tänkte jag att vi kanske kunde dela med oss av lite erfarenheter.

För min del handlar det om detaljhandel, kedjestyrt, vilket i detta fallet innebär DR-utskick och avgift till marknadsfond - ovanpå detta kan vi lägga pengar på lokal marknadsföring.

Detta innebar för våran del att fg. år la vi som andel av omsättningen totalt ganska precis 3% av omsättningen på reklam i någon form.

Att använda andel av omsättning kan ju verka korkat eftersom det beror mycket på vilken bransch man verkar i också. Kanske vore det rimligare att man budgeterar x antal % av fg års vinst till kontoklass 59xx nästkommande år - men det skulle betyda att man i motgång inte "kan" marknadsföra en enda krona och därmed bromsa i uppförsbacke 🙂

Har själv tankar på att sätta en budget och då också öka lite till kanske 3,5% av omsättningen - vilket skulle ge oss mer lokal marknadsföring (lokalpress eller radio).

Är det rimliga siffror? Hur mycket spenderar ni själva?
7
Hej[br][br]Kolla in min hemsida kanske du kan sänka dina DR kostnader genom ett samarbete.[br]MVH www.marknaddr.se
1165
Jag har erfarenhet från hemelektronikbranschen där man brukar vilja hålla sig runt 1-2,5% av omsättningen till marknadsföring. På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra.[br][br]De stora låter leveranörerna bekosta marknadsföringen rakt av. Man tar steget tillbaka från att vara en butik till att bli en förmedlare av färdigprissatt elektronik som man får en provision för att ordna, samt möjlighet att sälja tillbehör och extra tjänster. Mumbojumbot om att man är så ofattbart stor att man därför kan köpa in sådana monumentala kvantiteter att priset blir lågt är skrattretande långt ifrån sanningen.[br][br]Spontant känner jag att många detaljhandlare skulle vinna på att profilera sig lite på tvären med den centrala marknadsföringen. Man väljer ut de områden som man är duktig på, och marknadsför dem lokalt. Att skjuta från höften tror jag är bra, du är förhoppningsvis bättre än statiska siffror på att uppskatta ditt marknadsföringsbehov för stunden.[br]
34
[quote]På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra[/quote][br][br]Vad är TB? ???
www.shop.orsajarn.se
6
[quote author=Orsa Järn & Design link=topic=5949.msg28972#msg28972 date=1257110993][br][quote]På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra[/quote][br][br]Vad är TB? ???[br][/quote][br][br]Täckningsbidrag.
40
ca 20% lägger vi ut varje år.
[B]Beställ Exklusiva Visitkort[/B]
www.visitkortexperten.se
21
Mellan 3% och 5% av omsättningen.
78
2
Tror det var min lärare som hade en starta eget kurs som sa att cocacola hade typ 80% om sin omsättning nertryck i reklam. Inte helt omöjligt dock, ser ju för fan den där logan över allt vart än man kommer.
632
3
Det tror jag verkligen inte att dem gör. De lägger förvisso garanterat oerhört mycket pengar på marknadsföring, men om man lägger 80% av omsättningen på detta så är det inte lönsamt med tanke på att du har andra kostnader.
48
Har under mina 6 år som företagare inte lagt ut en krona på marknadsföring. Behöver man mer jobb så får man ta och ringa runt till kunder som kan vara intressanta!  [br][br][br]Men beror ju helt och hållet på i vilken bransch man arbetar i. 
21
[quote author=Gotte link=topic=5949.msg32147#msg32147 date=1269470267][br]Har under mina 6 år som företagare inte lagt ut en krona på marknadsföring. Behöver man mer jobb så får man ta och ringa runt till kunder som kan vara intressanta!  [br][br][br]Men beror ju helt och hållet på i vilken bransch man arbetar i.  [br][/quote][br][br]Googlade dig lite snabbt och tror mig ha hittat ert företags websida. Webbhotellet kostar väl något per år? Gör ni visitkort? Telefonkostnader (för att, som du säger, ringa runt till potentiella kunder). Helt utan marknadsföringskostnader är du nog inte. ;)
2066
2
[quote author=Gotte link=topic=5949.msg32147#msg32147 date=1269470267][br]ringa runt till kunder som kan vara intressanta![br][/quote][br][br]Det kan ju iofs också anses vara marknadsföring - att kontakta folk och berätta om sig själv. Tid är som bekant pengar :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
48
Okej ja telefonkostnader kanske 100 kr per år kan man kanske räkna som marknadsföring, samt några timmar per år lägger man ned men förutom det så...  [br][br]Lina du har nog hittat någon annans hemsida eftersom jag inte har någon egen hemsida. Inte än iallafall. Men tills nästa år ska jag nog försöka att skaffa en.  Då kommer marknadsföringskostnaden öka rejält hehe![br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.