När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Vi har historiskt bekostat reklam "på en höft". Nu tänkte jag att vi kanske kunde dela med oss av lite erfarenheter.
För min del handlar det om detaljhandel, kedjestyrt, vilket i detta fallet innebär DR-utskick och avgift till marknadsfond - ovanpå detta kan vi lägga pengar på lokal marknadsföring.
Detta innebar för våran del att fg. år la vi som andel av omsättningen totalt ganska precis 3% av omsättningen på reklam i någon form.
Att använda andel av omsättning kan ju verka korkat eftersom det beror mycket på vilken bransch man verkar i också. Kanske vore det rimligare att man budgeterar x antal % av fg års vinst till kontoklass 59xx nästkommande år - men det skulle betyda att man i motgång inte "kan" marknadsföra en enda krona och därmed bromsa i uppförsbacke 🙂
Har själv tankar på att sätta en budget och då också öka lite till kanske 3,5% av omsättningen - vilket skulle ge oss mer lokal marknadsföring (lokalpress eller radio).
Är det rimliga siffror? Hur mycket spenderar ni själva?
Jag har erfarenhet från hemelektronikbranschen där man brukar vilja hålla sig runt 1-2,5% av omsättningen till marknadsföring. På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra.[br][br]De stora låter leveranörerna bekosta marknadsföringen rakt av. Man tar steget tillbaka från att vara en butik till att bli en förmedlare av färdigprissatt elektronik som man får en provision för att ordna, samt möjlighet att sälja tillbehör och extra tjänster. Mumbojumbot om att man är så ofattbart stor att man därför kan köpa in sådana monumentala kvantiteter att priset blir lågt är skrattretande långt ifrån sanningen.[br][br]Spontant känner jag att många detaljhandlare skulle vinna på att profilera sig lite på tvären med den centrala marknadsföringen. Man väljer ut de områden som man är duktig på, och marknadsför dem lokalt. Att skjuta från höften tror jag är bra, du är förhoppningsvis bättre än statiska siffror på att uppskatta ditt marknadsföringsbehov för stunden.[br]
[quote]På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra[/quote][br][br]Vad är TB? ???
[quote author=Orsa Järn & Design link=topic=5949.msg28972#msg28972 date=1257110993][br][quote]På senare år har man försökt styra om det hela lite. Mindre företag tänker mera i termer av att anslå 5-10% av TB som en marknadsföringskostad. Saker som inte genererar TB slutar man att marknadsföra[/quote][br][br]Vad är TB? ???[br][/quote][br][br]Täckningsbidrag.
Tror det var min lärare som hade en starta eget kurs som sa att cocacola hade typ 80% om sin omsättning nertryck i reklam. Inte helt omöjligt dock, ser ju för fan den där logan över allt vart än man kommer.
Det tror jag verkligen inte att dem gör. De lägger förvisso garanterat oerhört mycket pengar på marknadsföring, men om man lägger 80% av omsättningen på detta så är det inte lönsamt med tanke på att du har andra kostnader.
Har under mina 6 år som företagare inte lagt ut en krona på marknadsföring. Behöver man mer jobb så får man ta och ringa runt till kunder som kan vara intressanta! [br][br][br]Men beror ju helt och hållet på i vilken bransch man arbetar i.
[quote author=Gotte link=topic=5949.msg32147#msg32147 date=1269470267][br]Har under mina 6 år som företagare inte lagt ut en krona på marknadsföring. Behöver man mer jobb så får man ta och ringa runt till kunder som kan vara intressanta! [br][br][br]Men beror ju helt och hållet på i vilken bransch man arbetar i. [br][/quote][br][br]Googlade dig lite snabbt och tror mig ha hittat ert företags websida. Webbhotellet kostar väl något per år? Gör ni visitkort? Telefonkostnader (för att, som du säger, ringa runt till potentiella kunder). Helt utan marknadsföringskostnader är du nog inte. ;)
[quote author=Gotte link=topic=5949.msg32147#msg32147 date=1269470267][br]ringa runt till kunder som kan vara intressanta![br][/quote][br][br]Det kan ju iofs också anses vara marknadsföring - att kontakta folk och berätta om sig själv. Tid är som bekant pengar :)
Okej ja telefonkostnader kanske 100 kr per år kan man kanske räkna som marknadsföring, samt några timmar per år lägger man ned men förutom det så... [br][br]Lina du har nog hittat någon annans hemsida eftersom jag inte har någon egen hemsida. Inte än iallafall. Men tills nästa år ska jag nog försöka att skaffa en. Då kommer marknadsföringskostnaden öka rejält hehe![br][br]
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.