Senaste inläggen

Drupal och Php programmerare sökes

Hej

Vi är ett företag beläget i Gbg som söker en erfaren PHP programmerare som bör ha kunskap i Drupal för ett projekt på ca en månad. Ett plus är om du kan i en uppstart befinna dig på vårt kontor för att snabbare komma in ditt projekt arbete. Mer information ges vid intresseanmälan.

Mvh
Patrick

Kategori: Söker/eftersöker

Hur kommer ni att marknadsföra er 2010

Hej

skulle vara intressant att veta hur marknaden ser ut och vilken framtidstro som finns bland oss medlemmar.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

bra företag för Leasing/hyra ?

Hej!

vet inte om det här är rätt forum men jag vill ge min kunder servicen att nu till kassregisterlagen hyra eller leasa ett kassaregister och sedan man deras rörelse växer eller dom vill ha ett annorlunda kassaregister kunda byta det men vad jag ser så måste man betala klart på den maskinen och då isf fall man vill byta måste man teckna et...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bra idéer som kan fungera?

Hej!

Jag funderar på en affärsidé och om den kan vara något att ha och om den är genomförbar.

Idén går ut på att sälja någon eller några specifika varor (någon form av nisch!). Sedan ska det gå till så att varje vecka eller varje dag ska det finnas specialpriser (till rea-pris) på vissa utvalda produkter. Nya varje dag eller varje ve...

Kategori: Affärsidéer

Kronofogden?

Hej

Sitter i en jobbig sits just nu och behöver lite råd.

Jag hade en tvist med ett litet AB där vi efter förlikning i tingsrätten fick en dom  (2009-03-30) på betalning från AB till mig. Domen är uppdelad med betalning av ett belopp 100.000 kr 2009-09-30 och resterande 350.000 den 2010-02-28.

Nu har AB inte betalat den 30/9 u...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Testinbetalning

Hej!

Hur bokför man en testinbetalning?

Jag har skrivit ett skript som producerar ett OCR-nummer, och vill se om det fungerar i den banken jag har. Jag tänker plocka tillbaka summan efter att den är insatt.

Tacksam för svar,
Magnus

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Team/medarbetare sökes till bildande av företag

Privatperson söker medarbetare och/eller delägare till skapande av nytt företag.

60-talist, förskollärare och dokumentärfilmare som råkat ut för ett par svåra olyckor i följd, har nu tvingats omvärdera livet väsentligt.
Efter att ha blivit fysiskt återställd och påmind om hur skört livet de facto är, måste omprioriteringar göras omgåend...

Kategori: Söker/eftersöker

Återvinning!

Tjenare!
Är ny här på forumet  😃

Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta, Så det fick bli här.

Har en fråga om återvinning, I företaget jag ska starta kommer jag hantera väldigt mycket wellpapp med mera.

När man ska återvinna detta, kostar det pengar att slänga det eller får man betalt per kg?

Tacksam för sva...

Kategori: Allmänt

revisorsarvode

Hej
vad betalar ni för revisor? har fått ett pris för 1000kr timme. (utgår från att det är ex moms) men vet inte.
rimligt trots att det är mycket pengar??????
det blir ju en del konsultation till att börja med men sedan blir det nog mest boklsutet. Bokföring gör vi själva.
fiwa

Bokföring av artistutbildning?

Hej!

Jag har en nystartad enskild firma för musikproduktion (artistverksamhet, låtskrivare, studio) och går en utbildning i scenframställning som syftar till att ge mig mitt första uppdrag som artist. Kostnaden är 1750 inklusive moms. Artistverksamheten är momsfri.

Fråga 1:
Hur avgör jag om artistutbildningen är avdragsgill eller i...

Hjälp att välja rätt/bra företagsform, 2 personer ca 400 000kr invest.

HejHej!

Vi är två stycken som tänker starta ett företag (eller 2 Enskilda Firmor?) för att jobba lite mer med det vi idag har som hobby.
Vi behöver investera ca 400 000 i en mätutrustning för att kunna göra lite roligare arbeten, inget lån kommer tas för detta.
Omsättningen kommer vara väldigt låg och vi båda har vårt vanliga arbete oc...

många frågor

1. om jag fått bonus till företaget,vilket konton bokförs det på?(bonusen)

2. det här med lager verkar krångligt, men efter alla demouttag, egna köp. de resterande produkterna,ska jag bokföra de på te x

kredit 4010
debet 1400
min största oro är att det ska bli galet,just med lagret.

tacksam för snälla hjälpande svar!...

avdrag

hejsan!
jag är helt ny på sidan och även helt ny när det gäller bokföring.

jag kommer nog ställa en hel del frågor  här..så tröttna inte på mig, snälla 🙂

hur gör jag när jag ska bokföra avdrag?
tex reseavdrag,avdrag för telefoni osv..

vilka konton ska användas??

tack på förhand!

Få en lika snygg profilbild som jag :o)

Kolla in http://yearbookyourself.com/

Ganska kul...

André

Kategori: Off Topic

inköp innan företagsstart AB

Jag skulle vilja köpa in lite saker innan företagsstart som bl.a ekonomisystem, registrera webdomän/hotell och lite sådana saker som behövs för att komma igång.
Allt detta kommer ju skrivas på mig privat då företaget ej är registrerat ännu.
Kommer detta bli några problem sedan? Vill ju kunna dra av momsen på ev vinst sedan när företaget väl ä...

Kategori: Inköp

starta vs köpa befintligt AB

Hej
Vet inte om vi ska starta eller köpa ett befintligt AB och undrar lite. Helst ett kreditvärdigt bolag, så jag antar att skalbolag inte blir aktuellt.
1.För och nackdelar? - eller rättare sagt, nackdelar med detta?
2. Något speciellt man måste tänka på?
3. Det finns ju företag på nätet som säjer skalbolag. Någon som har haft erfare...

apportegendom i AB

Hej
Ska starta ett AB och tänkte höra lite om följande ang apportegendom. Har nämligen köpt en del varor som jag tänkte starta en ebutik och sälja och undrar hur jag kan använda mig av dessa till uppstarten.

1. Räknas apportegendomen på den summa jag har köpt in dessa varor, eller räknas den på listpriset av dessa varor. Kan man i så fall...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kassaregister och bokföringslag

I samband med resonemang om inköp av kassaregister ställer jag mig följande fråga:

Det står klart att jag inte behöver kassaregister, eftersom min kontanta omsättning inte når över gränsen 4 basbelopp. Jag kan alltså handskriva kvitton. Då "läser"jag vidare att en sådan verifikation ska uppfylla kravet på en verifikation: datum, summa, moms,...

Ny bil - gamla i inbyte

Hej!

Ska byta till ny firmabil (leasa), och samtidigt lämna den gamla i inbyte (äger denna, ej leasad). Hur ska jag bokföra avyttringen av den gamla bilen? Jag ska väl t ex lägga på moms när jag lämnar den gamla bilen till bilhandlaren (?).

Filibastis

Bokföring av moms på inköp av vara från annat EG-land?

Har gjort ett köp av en tjänst från ett dansk företag. Momsen ska vara på 25% men jag är osäker på hur jag bokför den eftersom den inte finns med på fakturan och att jag då inte betalt den. Någonstans måste jag ju bokföra denna moms men var?

Någon som kan ge en enkel förklaring, gärna med Bas-kontoplan som grund?

Tack på förhand.