Preliminärskatt i praktiken

60
1
Nästa år kommer jag förhoppningsvis att jobba heltid som egen konsult. Jag känner till teorin och principerna bakom preliminärskatten, d.v.s. att skatteverket vill att jag betalar en viss summa varje månad baserat på mitt beräknade överskott på hela året.

Men hur fungerar det i praktiken? Kommer ett inbetalningskort med posten? Och i så fall, vad händer om jag inte betalar det just den månaden? Den slutliga skatten fastställs ju ändå inte förrän året efter, så rent tekniskt borde jag väl kunna betala in den närsom under inkomståret?

Anledningen till att jag frågar är avdrag för inköp av datorer etc. Om jag t.ex. köper en dator och betalar hela på en gång vill jag gärna få skatteavdraget direkt den månaden, istället för att få tillbaka skatten senare genom återbäring eller lägre skatt resten av året. Är det möjligt, eller måste jag ligga ute med pengarna? Detsamma gäller momsen, i och med att jag har valt årlig momsredovisning.

Tacksam för svar!
1324
4
Du kommer att få en betalplan från skatteverket. Den brukar komma runt den 20 januari. [br]Inbetalningarna är sedan 12 feb och sedan den 12 varje månad i 12 månader. (Man får en respit på ca en vecka i aug och jan)[br][br]I denna står det vilken f-skatt som skatteverket kommer att dra från ditt skattekonto varje gång. Och finns inte pengarna på detta konto lär du åka på en förseningsavgift. [br][br]Så det du eftersträvar är inte så lätt. Utan då får du skicka nya prel skatteberäkningar (vilket man kan varje månad) så du styr hur mycket f-skatt som skall betalas. Och detta kräver kanske en ganska bra matte-kunskap. [br] [br]Hans
1165
15
Ett sätt är att vara lite försiktig i sin preliminärdeklaration och ta höjd för inköp under året. Det är dock viktigt att man följer med månad för månad och sätter av pengar till skatt om det verkliga utfallet blir en väsentligt bättre vinst än man preliminärdeklarerat för. Det kommer ju en rejäl restskatt/fyllnadsinbetalning så småningom.[br][br]Skatten beräknas ju dessutom på årsinkomsten, och därför krävs det, precis som Hans säger, rätt omfattande beräkningar av ett inköps betydelse för den årliga skatten.
60
1
Okej, jag var rädd för det. [br][br]Hur viktigt är det att man lämnar en korrekt preliminär självdeklaration? Är det för min skull eller för skatteverkets? [br]En tanke är att skriva ner beräknad vinst mycket mer än vad man planerar att köpa inventarier för, och sen manuellt räkna ut och komplettera skatten de månader man inte köper nånting. [br][br]Exempel: Jag förutspår inkomster på 400 000kr under året. Det blir ungefär 15 000 i skatt per månad. Om jag säger till skatteverket att jag kommer att ha överskott på, säg, 200 000kr istället så drar de bara 7 500 från mitt skattekonto varje månad. Men jag lägger dit resten själv ändå, eftersom jag tjänar betydligt mer. Men om jag köper en inventarie för 10k så kan jag behålla skattedelen av den den månaden så jag slipper ligga ute med pengar. När min slutliga skatt är uträknad ligger redan de pengarna och skvalpar på skattekontot. [br]Skulle skatteverket bli sura på mig då? [br][br]Bäst att förtydliga att jag inte är ute efter att mygla eller fuska. Jag vill bara slippa ligga ute med skattepengar som jag ändå kommer att få tillbaka. Om det inte är möjligt utan att bryta mot en lag eller ett regelverk så får jag acceptera det. :)
1324
4
Skulle väl tro att det är så många gör i början. Och eftersom du ändå sätter av pengar (vilket många andra inte gör så då får en chock vid deklarationen då pengarna inte finns) så blir det ju ändå seriösare. [br][br]Problemet kanske dock kommer år 3 när dom tittar på resultatet av år ett och då vill ha en förklaring varför du har lägre än deklarationen år ett. [br][br]Hans
1073
139
Jag känner inte till någon som blivit bestraffad för att den slutliga skatten visat sig bli högre än vad de uppgifter man uppgivit i en preliminär självdeklaration inneburit.[br][br]Så jag tror inte att Skatteverket är ute efter att beivra detta. Ifall du haft rörelsen igång något år och ändrar den prelskatt som Skatteverket skickar ut till något mycket lägre som inte stämmer, ser det givetvis inte bra ut.[br][br]Ifall du tänker lägga in pengar på skattekontot så bör du skicka in begäran (kommer inte ihåg vad den kallas) om att överskott på kontot inte ska betalas ut. Annars är det risk för att de betalar tillbaka så fort du sätter in.
720
3
[quote author=Vassius link=topic=6185.msg29664#msg29664 date=1259338995][br][br]Exempel: Jag förutspår inkomster på 400 000kr under året. Det blir ungefär 15 000 i skatt per månad. Om jag säger till skatteverket att jag kommer att ha överskott på, säg, 200 000kr istället så drar de bara 7 500 från mitt skattekonto varje månad. [/quote][br][br]Det var nog lite optimistiskt räknat. Med ett resultat på 400.000 på ett år hamnar den månatliga skatteinbetalningen närmare 30.000 än 15.000 eftersom du valt årsvis moms.
60
1
[quote author=Redkon link=topic=6185.msg29689#msg29689 date=1259432980][br][quote author=Vassius link=topic=6185.msg29664#msg29664 date=1259338995][br][br]Exempel: Jag förutspår inkomster på 400 000kr under året. Det blir ungefär 15 000 i skatt per månad. Om jag säger till skatteverket att jag kommer att ha överskott på, säg, 200 000kr istället så drar de bara 7 500 från mitt skattekonto varje månad. [/quote][br][br]Det var nog lite optimistiskt räknat. Med ett resultat på 400.000 på ett år hamnar den månatliga skatteinbetalningen närmare 30.000 än 15.000 eftersom du valt årsvis moms.[br][/quote][br][br]Nja, exkluderade momsen i inkomsten i och med att den går in på skattekontot direkt i vilket fall. Inte så mycket att räkna på. :)[br][br]Tack för svaren, nu har jag lite bättre koll på läget.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.