Senaste inläggen

F-skattsedel för småjobb

Jag har haft mitt företag vilande i drygt 3 år och funderar på att ta upp vissa delar av det. Kontaktade Skatteverket för en tid sedan med förfrågan om F-skattsedel då jag bara jobbar ibland, oregelbundet. De sa då att jag istället skulle redovisa det jag fick in i samband med deklarationen (enskild f:a). Det verkar som om de inte gärna ger F-skatt...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kontering av resor i tjänsten

Hej!

Jag hjälper en kompis som driver ett byggföretag som enskild firma. De allra flesta av de fakturor han skickar till sina kunder innehåller posterna "arbete", "material" och "resor". Nu undrar jag hur han ska kontera den del av fakturan som berör "resor". Resor sker med privat bil. Det är BAS2008 som används.

Ett exempel:

A...

Projektor Vs. TV/bildskärm.

Hej!

Jag söker tips, råd, tankar och funderingar.

Min huvudsyssla i företaget (nystartat) är filmproduktion. Och jag behöver en extern skärm för att underlätta min redigering. Jag vill också kunna ha en skärm som är större än 19" för att visa mina kunder materialet på med så bra kvalitet och stil som möjligt.
Funderade först på en...

Kategori: Inköp

Namnförslag företag och egen produktserie

Hej!

Jag har en ganska nystartad firma som är registrerad i mitt namn helt enkelt. Hemsidan har jag däremot döpt till "helena's henna". helenashenna.se Döpt efter mitt mellannamn för det lät bra ungefär. Det var ett arbetsnamn som fick följa med i uppstarten men är int...

Kategori: Feedback

Hjälp med förtullning

Hej!

Jag är ganska ny inom det här med import och det mesta är fortfarande mysterium för mig så ni får ursäkta om det är dumma frågor.

Min leverantör gav mig två alternativ för leverans, dörr till dörr med transportfirma, vilket jag använt förut och betalat moms till dem.

För större leveranser kunde jag även få leverans till...

Kategori: Företagande över gränserna

Moms vid varuinköp från annat EU land

Vi har köpt varor som transporteras till Sverige från ett tyskt företag i Tyskland med tysk momsregistrering. Vi har inte uppgett vårt Svenska VAT nummer och därför har dom lagt på tysk moms (helt korrekt gjort).

Tidigare har vi bokfört det så här:

6150 - Debet - Trycksaker          (Totala priset ex tyska momsen)
6998 - Debet - U...

Bokföra fakturaavgift (till leverantör)

Ja, jag hittar inget lämpligt konto för detta och har hittills bokfört det som övriga kostnader. Någon som har ett lämpligare förslag?

Namnet trendic.cc avyttras

--- Köparen drog sig ur så namnet finns åter igen till försäljning --

Lägger in lite statistik över trendic.cc. Dessa siffror är från 2011-01-01 till 2011-07-31. Registrerade kunder: 32 stycken. Antal besökare: 44 420.

Manliga kunder: 58% . Kvinnliga: 24% och 18% har inte fyllt i kön.

18-24år: 11%. 25-34...

Kategori: Till salu

Dela företag

Många rådgivare tycks sky tanken på hb ab för mindre företag. Jag har startat ett företag med min fru och för enkelhetens skull och snabbhet valde jag enskild firma, men för att få in henne också finns tanken på att överföra verksamheten till just hb eller ab. Men den senaste experten tyckte absolut att hon också skulle gå in som enskild firma. Går...

HB till AB!

Hej!

Driver idag en HB med en partner. Vi har funderat över att gå över till AB. I dagsläget redovisar vi en gång om året så vi har en del intjänade pengar som ska gå till moms, egenavgifter och sådant på företagskontot.

Frågan är om vi kan ta dessa pengar och starta aktiebolaget med? Typ föra över dessa "företagspengar" till ett anna...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Lite frågor inför bokslut osv.

Hejsan!

Jag har lite frågor om NÄR jag ska redovisa allt för skatteverket.

Jag har en enskild firma, driver webbsidor så det är reklamintäkter som gäller om Adsense m.fl. Redovisning enligt bokslutsmetoden och Redovisning sker i inkomstdeklarationen. Jag är momsregistrerad.

Varje månad betalar och bokför jag den preliminära ska...

SMS tävlingar som affärsidé

...

Kategori: Affärsidéer

Ta reda på konkurrentens leverantörer???

Hej!

Finns det något "lagligt" sätt att ta reda på konkurrentens leverantörer? Finns det någon offentlig databas där det framgår vilka företag säljer och köper från varandra?

Eller är det varje företags "hemlighet" från vilka de köper sina varor/varifrån de importerar?

Har alltid undrat om det funnits något "legalt & offentligt...

Kategori: Allmänt

Köpa kassasystem

Jag behöver införskaffa någon form av kassasystem inom kort och har snabbt konstaterat att det är en djungel som dessutom kostar lite väl mycket i många fall.

Jag har kollat på Winbas som har en ny version som de håller på att få certifierade av SKV. Programmet är ju gratis, men de menar att man måste köpa kontrollbox från dem för 5300. De...

Idénu

Anledningen till att den här tråden är postad här och inte i feedback är för att jag vill veta om idén håller för att skapa ett företag kring idén och få reda på vad andra tycker om idén i sig, inte om sidan.

Jag har försökt att spåna på en idé jag har suttit och spånat på nu i ungefär en månad. Tanken är den att jag försöker att utve...

Kategori: Affärsidéer

Vad ska inkluderas vid utbetalning av arvode (fotografering)?

Hejsan, jag tänkte använda ett par fotografers alster och undrar vilka avgifter jag ska tänka på.

Ifall fotografen inte har ett företag utan är en privatperson, innebär detta att jag själv måste betala in skatt samt arbetsgivaravgifter innan jag slutligen betalar ut summan till privatpersonen?

Finns det fler saker jag bör tänka på?

Kategori: Allmänt

Köp och säljsida (Komplett)

Vi säljer nu av lite "restprodukter" från vårt lager.

Ett stycke annonssida av liknande typ som blocket.se.

Gratis annonsering.

Reklamplatser (möjlighet till goda inkomster).

Flertalet annonskategorier

Adminpanel där du kan godkänna och ta bort annonser med mera.

Vid försäljning kan vi ändra bakgrundsfärg...

Kategori: Till salu

Aktiebolag

Är bolaget skyldigt att betala ej bokförda skulder om det är en ny ägare till företaget?

Ska avisering bokföras som faktura (faktureringsmetoden)?

Jag fick idag en avisering från banken där de meddelar mig att pengar kommer att dras från mitt konto nästa månadsskifte. Pengarna avser banktjänster.

Ska jag bokföra detta som en ankommen faktura eller är det ok att bara bokföra själva transaktionen den dag den sker?

Dra av hela kostnaden på datorn/kameran.

Hej!

En hypotetisk fråga.

Låt oss säga att jag enbart fakturerar en kund på hela inkomståret i min firma, och fakturan blir 100.000 med momsen.
Jag sysslar med filmproduktion och behöver således en dator att redigera i. Jag köper en kamera för 80.000.
Stämmer det då att Jag kan dra av 80.000 kronor helt och hållet för kameran är...