Senaste inläggen

Egen näringsverksamhet från år 2010 - lån från hustru

Jag behöver kapital till ett egen näringsverksamhet som jag skall starta i början på nästa år.

Min fru skall ut ett belopp till företaget till låg eller ingen ränta. Finns det något man skall tänka på här? Några problem skattetekniskt? Är det tillåtet?

Kanske lite väl novis fråga, isf får jag ursäkta.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Verifikation reg. avgift till bolagsverket?

Bokför registreringsavgiften till Bolagsverket nu (har EF) och undrar om meddelandet jag fått via brev från Bolagsverket kan användas som verifikation för inbetalningen?
Detta meddelande är alltså det jag fick som talar om att mitt namnförslag är under behandling och att jag ska betala dem 900kr.

Går det bra att använda detta brev som ver...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokförs uttag ur handelsbolag?

När man ger sig själv lön ur handelsbolaget, kallas det "lön", "uttag" eller "utdelning"?

Och framförallt, var i kontoplanen bokförs det?

Glömt avskrivningen på invent.

Hej
Jag hade ett underskott i Handelsbolaget 2008 och gjorde därför ingen avskrivning på inventariet. Så här får man tydligen inte göra.  :OMG

År 2007 hade jag inköp av inventarier för 56000:-exkl moms.
Konto 1251 Deb. 56000:-
Konto 1940 Kre. 56000:-

Gjorde år 2007 avskrivningar med 30%
Konto 1259 Deb...

När startade mitt Räkenskapsår?

Konstigt som det låter så har jag glömt bort startdatumet för mitt räkenskapsår.

Jag har fock min F-skatt och moms registrerad f.o.m 6 Oktober 2009 och jag vet att jag satt slutdatum till 31 December 2010.

Blir 6 Oktober mitt startdatum då?

Kategori: Allmänt

Småföretagare annonsera/ tipsa gratis efter personal!

Hej
Som en respons på en trög arbetsmarknad i mindre bra tider där Kontakter och Personliga Nätverk blir mer avgörande för att hitta och få jobb på har jag och en vän startat en Ny och Annorlunda Jobb & Arbetsmarknadssajt.

Doldajobb.se lanserades för ca tre veckor sedan men har redan nu fått stor positiv respons och feedback och...

Kategori: Nyheter

Kortbetalning

Hej alla på forumet och god fortsättning på er alla.

Vi kommer inom kort att börja med kortbetalning i vår fysiska butik.
Har sparbanken som bank och Payer som kortlösning i webshopen.

Finns det något system som rekommenderas av er?
Helst skulle jag ju vilja ha samma i både webshop och butik, men Payer har ingen lösning för fysi...

Förenkla bokföring av skickade fakturor

Just nu så använder jag mig av fakturorna man kan skriva ut direkt från efredo men det är inte riktigt anpassat för mängden kunder och fakturor jag har, redan nu och det säger något om hur det kommer bli i framtiden. Jag funderar på att skriva ut fakturor direkt från internetbutiken för att få ett mera flytande system så jag slipper registrera kund...

Nyregistrering Arbg-, Moms-, Preliminärskatteplanering

Jag håller på att gå igenom företagsregistreringen av ett AB och har fastnat lite på det faktum att jag är väldigt osäker på vad för siffror jag skall stoppa in som preliminära gällande:

[B]Arbetsgivare[/B]
- Beräknad lönesumma under inkomståret
[B]Moms[/B]
- Nettoomsättning
- Beskattningsunderlag
[B]Preliminärskatt[/B]
-...

Dela upp betalningen

Jag har haft kontakt med Klarna förr hette de Kreditor ang att mina kunder kunde dela upp fakturan på 3-12 månader.
Nu undrar jag är det bara Kreditor som har den tjänsten till oss som driver webbutik?
Finns det några andra och i så fall vilka är det?

Hur gör ni andra som driver webbutik? Själv har jag kortbetalning/förskottsbetalning...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföringsprogram - Valutor

Har läst igenom alla trådar (och olika tester), men hittar inte riktigt svar på just den här frågan:

Vi fakturerar i EUR, men när pengarna kommer in så växlas de till SEK av vår bank. Alltså behöver vi ett program som kan hantera att växelkursen är olika vid varje betalningstillfälle. Men det som jag provat ut hittills verkar använda "global...

Underskott i enskild firma

Om jag år 1 har ett underskott på tex 80.000 kr, betyder det då att jag ej behöver skatta på inkomst tills jag betat av underskottet?

Dvs, får jag in en faktura på 15.000 kr, så behåller jag hela summan (bortsett från moms + övrigt) tills jag betat av underskottet?

Smått osäker på detta.

Nar skall jag registerera mitt nystartade egna firma hos skatteverket

Hej,

Jag planerar att starta ett eget foretag som importerar varor fran Kina och saljer till Svenska konsumenter.

Jag planerar att lagga en stor forsta order I borjan av Januari samt gora en delbetalning I samband da jag lagger ordern.

Resterande betalning gors da varorna skickas fran Kina I mitten av Februari.

Godset ko...

Starta bolag i annat land

Fick upp ögonen för denna annons via aftonbladets hemsida: http://mediaupdate.se/starta-eget-bolag-%E2%80%93-pa-fyra-timmar/

Någon som har erfarenheter från detta eller som bara har några kommentarer om det? Är det ett bra, billigare sätt att starta aktiebolag på?

Søger Svensk Partner

Hej,

Vi søger en svensk partner til magasinet www.connery.dk

Vi påtænker at lancere magasinet i Sverige, og søger en partner der kan få op mod 40-50% af virksomheden imod at være med til at drive den i Sverige.

jeg kan kontaktes på jn@justworks.dk

Connery.dk er blandt de 100 mest besøgte sites i Danmark.

Bostadslån / kreditvärdighet

Jag och min sambo planerar att köpa hus i framtiden. Hon befarar dock att kreditvärdigheten skulle anses sämre för mig som (eventuell) egen företagare än om jag har motsvarande inkomst från en anställning,

Hur ser det ut där ute i verkligheten? Anses egna företagare ha mer "osäkra" inkomster? Ställer banken högre krav på egna företagare när...

Hur bokföra fraktintäkter?

När jag skickar en vara betalar jag frakt som jag bokför som 5710 (Fraktkostnader). Vad ska jag bokföra.

När jag säljer en vara tar jag ett fast pris för frakten, hur bokför jag det lämpligast? Skapa eget 30-konto för ändamålet kanske?

privatabonnemang telefon och marknadsföringsresor

Jag har två ämnen som vore mycket tacksam för hjälp med!

Jag har en enskild firma och bokför enligt kontantmetoden

Privat telefonabonnemang:

1. Jag har använt min privata mobil och hemtelefon till samtal för firman till ca 50%. Även om jag har telefonräkningarna så misstänker jag att det skulle bli svårt för att inte säga om...

Hur ser det ut egentligen?

Jag har som huvudsyssla att sälja emballage. Eftersom jag också gör egna smycken hade jag dem i samma shop tills månadsskiftet då jag valde att renodla emballage-shopen för ett proffsigare intryck. Smyckesshopen är ganska lik uppbyggnaden med emballaget och några små justeringar är det enda jag gjort. Den nya shopen inriktar sig främst mot konsumen...

Kategori: Feedback

anonym domän?

Hej!
Undrar över toppdomäner: En .se adress är det ju lätt att hitta ägaren till. Finns det andra toppdomäner där det är svårt (eller kanske t o m omöjligt) att hitta ägaren till domänen. Typ .com , .biz osv. ?

Filibastis

Kategori: E-handel