Senaste inläggen

Bolagsbildning för investeringar i energisektorn

Har gått med funderingar ett tag att istället för att bara engagera mig i aktier, börja bygga ett bolag med fokus på energi-investeringar, direkt och indirekt.

Grunden skulle vara ett svenskt AB samt ett dotterbolag, ett s.k. C corp i USA, för att handha investeringar där i t.ex. working interest i olje och gasprojekt. Bolaget skulle även i...

Kategori: Affärsidéer

Jobba som företagare åt bla bemanningsföretag

Jag har haft företag tidigare med en kollega i ca 6år sen ville jag ta en rejäl paus och bli anställd. Det är tufft att bli anställd idag men funderar på att starta eget igen och hyra ut mig själv till bemanningsföretag, kan detta vara något? Givetvis har jag andra kontakter och idér som jag kan använda mig av. Men uppdragen kommer och går och för...

Bokför tävlingsvinster

Tjena!

Funderar på att ordna några minitävlingar på min site. Typ svara på några frågor + motivering för att få t.ex. konsertbiljetter och liknande.

Hur bokför man detta? Inköp och när de delas ut?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Vår hemsida (kommentarer önskas)

Verksamheten nedlagd

Kategori: Feedback

"Slippa" telefonförsäljare

Jag har kommit på en idé där man som företagare inte behöver ta emot samtal från telefonförsäljare i lika stor utsträckning som de gör idag, metoden är väldigt flexibel och kommer så klart spara väldigt mycket tid för alla företagare. Men min fråga är om företagare verkligen tycker att tar för mycket tid av dem att prata med säljare varje dag? Har...

Använda eget (privat) material i enskild firma

Hej,

Tänk följande scenario:

Jag har en enskild firma som sysslar med byggnation/renoveringar. Till ett jobb jag har gjort åt en kund har jag använt en del (privat) material jag har haft hemma på vedbacken. Jag har själv värderat materialet, men har inga kvitton kvar eftersom det är inköpt för länge sedan.

T.ex.
Skruv 500:-<...

Parfymgrossister?

Jag har sökt och sökt efter en bra parfymgrossist till min kommande webbshop och hittat några stycken seriösa utanför Sveriges gränser med ganska bra priser som jag nu är i kontakt med, men skulle gärna vilja få lite flera att jämföra med. De jag hittat i Sverige verkar inte vara mycket att hurra för (grossister.se). Finns det någon här som känner...

Kategori: Inköp

Köpa genom företaget eller ej?

Hej!

Har nyligen startat ett handelsbolag och behöver nu en dator. Tänkte köpa en macbook, och frågan är: ska jag köpa den genom företaget och därmed kunna "spara in" momsen, eller köpa den via Csn och få lite mindre rabbat där? Nackdelen med att köpa genom företaget att vi inte har någon försäkring i företaget, köper jag den privat gäller v...

Köpa ett befintligt företag?

Jag har fått info om ett företag som är till salu.
Vilken kompletterande information skall jag begära?
Vad är viktigt att tänka på när man tar över ett annat företag?

Kategori: Allmänt

momsinbetalning, har jag missat nått ?

Hejsan! jag deklarerade underskott i min enskilda firma i år, och momsen lyckades jag inte helt kvitta.

Tänkte då att denna summa kommer dyka upp som summa att betala in när jag loggar in och kollar mitt skattekonto, men där finns inga sådana uppgifter om att nått ska betalas in överhuvudtaget. ???

Är förvirrad nu om momsen ska betal...

Hur bokföra export (som skickats momsfritt)?

Hittar inget bra svar så jag försöker här  ;D

Jag har sålt en vara till en kund utanför EU/export, och kunden har alltså inte behövt betala moms för varken vara eller frakt. Hur bokför jag detta? Det blir ju fel om jag endast skulle bokföra den summa kunden betalat in.

Jag använder ett mycket enkelt program just nu (Visma Enskild Firm...

seeking partner in the foodservice. Letar partner inom mat service branschen.

seeking entrepreneurial spirit combined with a proven management track record, ideally in the foodservice, restaurant leisure sector

You should know how to operate a restaurant.

2-3 years experience.

Söker person med entreprenör egenskaper inom sig med en godkänd bakgrund/erfarenhet inom mat service, restaurang branschen.
...

Kategori: Söker/eftersöker

F-skattsedel för småjobb

Jag har haft mitt företag vilande i drygt 3 år och funderar på att ta upp vissa delar av det. Kontaktade Skatteverket för en tid sedan med förfrågan om F-skattsedel då jag bara jobbar ibland, oregelbundet. De sa då att jag istället skulle redovisa det jag fick in i samband med deklarationen (enskild f:a). Det verkar som om de inte gärna ger F-skatt...

Kontering av resor i tjänsten

Hej!

Jag hjälper en kompis som driver ett byggföretag som enskild firma. De allra flesta av de fakturor han skickar till sina kunder innehåller posterna "arbete", "material" och "resor". Nu undrar jag hur han ska kontera den del av fakturan som berör "resor". Resor sker med privat bil. Det är BAS2008 som används.

Ett exempel:

A...

Projektor Vs. TV/bildskärm.

Hej!

Jag söker tips, råd, tankar och funderingar.

Min huvudsyssla i företaget (nystartat) är filmproduktion. Och jag behöver en extern skärm för att underlätta min redigering. Jag vill också kunna ha en skärm som är större än 19" för att visa mina kunder materialet på med så bra kvalitet och stil som möjligt.
Funderade först på en...

Namnförslag företag och egen produktserie

Hej!

Jag har en ganska nystartad firma som är registrerad i mitt namn helt enkelt. Hemsidan har jag däremot döpt till "helena's henna". helenashenna.se Döpt efter mitt mellannamn för det lät bra ungefär. Det var ett arbetsnamn som fick följa med i uppstarten men är int...

Kategori: Feedback

Hjälp med förtullning

Hej!

Jag är ganska ny inom det här med import och det mesta är fortfarande mysterium för mig så ni får ursäkta om det är dumma frågor.

Min leverantör gav mig två alternativ för leverans, dörr till dörr med transportfirma, vilket jag använt förut och betalat moms till dem.

För större leveranser kunde jag även få leverans till...

Kategori: Företagande över gränserna

Moms vid varuinköp från annat EU land

Vi har köpt varor som transporteras till Sverige från ett tyskt företag i Tyskland med tysk momsregistrering. Vi har inte uppgett vårt Svenska VAT nummer och därför har dom lagt på tysk moms (helt korrekt gjort).

Tidigare har vi bokfört det så här:

6150 - Debet - Trycksaker          (Totala priset ex tyska momsen)
6998 - Debet - U...

Bokföra fakturaavgift (till leverantör)

Ja, jag hittar inget lämpligt konto för detta och har hittills bokfört det som övriga kostnader. Någon som har ett lämpligare förslag?

Namnet trendic.cc avyttras

--- Köparen drog sig ur så namnet finns åter igen till försäljning --

Lägger in lite statistik över trendic.cc. Dessa siffror är från 2011-01-01 till 2011-07-31. Registrerade kunder: 32 stycken. Antal besökare: 44 420.

Manliga kunder: 58% . Kvinnliga: 24% och 18% har inte fyllt i kön.

18-24år: 11%. 25-34...

Kategori: Till salu