Senaste inläggen

Bokföring i fastighetsbolag

Jag har ett nystartat AB som äger ett par fastigheter och hyr ut lägenheter till privatpersoner. Jag är ju van vid den "vanliga" kontoplanen men använder mig nu av FastBAS 2005 som är anpassad till fastighetsbolag.

Jag undrar nu hur man ska bokföra de löpande kostnaderna såsom el, vatten, avlopp etc.
Ska jag använda 50-konton eller ska ja...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Träkulor, helsvarvade 30mm

Ja du läste rätt.

Jag har fått förfrågan på ofärgade trälillar. I boulereglerna står det att de måste vara helsvarvade (dvs inga hål) och 30 mm i omkrets.
Problemet är att varenda trägrossist och såg jag hittar bara säljer hyvlat, sågat osv, ingen verkar vilja kännas vid "kulor".

Nån här som kanske känner för att göra affärer?

Kategori: Söker/eftersöker

hur bokföra moms?

Jag vore tacksam för tips om bästa metod för bokföring av moms. Jag bokför enligt kontantmetoden och redovisar moms kvartalsvis. Mitt bokföringsprogram föreslog en genväg där man under året bara använder sig av momsredovisningskontot 2650 och företagskontot. Vad rekommenderas?

Exempel är bra också, så gärna också hjälp med följande.<...

Gratis faktureringsprogram?

Hej allihop!

Någon som har tips om ett bra, framför allt gratis faktureringsprogram? Bara det duger till att printa ut en faktura till kunden.

Eller ska man betala och få en riktig liksom?

Eller göra egna bara rakt av?

Mvh

Prova på e-handel, ett par frågor till dig som har koll på företagsformer mm

Hej! Låt säga att du har en enskild firma med moms registrerad i vilken du utför låt säga programmering mm till kunder mot betalning. Men så kommer du på att du vill prova på att sälja t.ex jordnötter på nätet. Bara prova för att se om det fungerar...

Vilka åtgärder vidtar du då rent företagsmässigt ?

Registerar du detta till skatte...

Anlita Factoring?

Hej allihop,

Jag har små resurser och måste betala kontant när jag köper in de varor som jag sedan ska sälja.

I och med det så behöver jag få betalning i stort sätt vid sälj-tillfället eller max inom 2-3 dagar. De flesta köpare i min branch är vana att bli fakturerade med upp till en månads tid!

Jag hörde om factoring och undra...

Köpa eller Leasa?

Hej Allihop!

Jag funderar på att börja med varu-leveranser till mina framtida kunder. Jag kommer att behöva en liten skåpbil typ en Renault Kangoo eller liknande.

Jag har plöjt flera sajter på nätet för att se liknande inlägg men inget passar just min situation!

Jag driver ett handelsbolag och har typ max 20 lax att köpa in en...

Kategori: Inköp

Bolagsbildning för investeringar i energisektorn

Har gått med funderingar ett tag att istället för att bara engagera mig i aktier, börja bygga ett bolag med fokus på energi-investeringar, direkt och indirekt.

Grunden skulle vara ett svenskt AB samt ett dotterbolag, ett s.k. C corp i USA, för att handha investeringar där i t.ex. working interest i olje och gasprojekt. Bolaget skulle även i...

Kategori: Affärsidéer

Jobba som företagare åt bla bemanningsföretag

Jag har haft företag tidigare med en kollega i ca 6år sen ville jag ta en rejäl paus och bli anställd. Det är tufft att bli anställd idag men funderar på att starta eget igen och hyra ut mig själv till bemanningsföretag, kan detta vara något? Givetvis har jag andra kontakter och idér som jag kan använda mig av. Men uppdragen kommer och går och för...

Bokför tävlingsvinster

Tjena!

Funderar på att ordna några minitävlingar på min site. Typ svara på några frågor + motivering för att få t.ex. konsertbiljetter och liknande.

Hur bokför man detta? Inköp och när de delas ut?

Vår hemsida (kommentarer önskas)

Verksamheten nedlagd

Kategori: Feedback

&quot;Slippa&quot; telefonförsäljare

Jag har kommit på en idé där man som företagare inte behöver ta emot samtal från telefonförsäljare i lika stor utsträckning som de gör idag, metoden är väldigt flexibel och kommer så klart spara väldigt mycket tid för alla företagare. Men min fråga är om företagare verkligen tycker att tar för mycket tid av dem att prata med säljare varje dag? Har...

Använda eget (privat) material i enskild firma

Hej,

Tänk följande scenario:

Jag har en enskild firma som sysslar med byggnation/renoveringar. Till ett jobb jag har gjort åt en kund har jag använt en del (privat) material jag har haft hemma på vedbacken. Jag har själv värderat materialet, men har inga kvitton kvar eftersom det är inköpt för länge sedan.

T.ex.
Skruv 500:-<...

Parfymgrossister?

Jag har sökt och sökt efter en bra parfymgrossist till min kommande webbshop och hittat några stycken seriösa utanför Sveriges gränser med ganska bra priser som jag nu är i kontakt med, men skulle gärna vilja få lite flera att jämföra med. De jag hittat i Sverige verkar inte vara mycket att hurra för (grossister.se). Finns det någon här som känner...

Köpa genom företaget eller ej?

Hej!

Har nyligen startat ett handelsbolag och behöver nu en dator. Tänkte köpa en macbook, och frågan är: ska jag köpa den genom företaget och därmed kunna "spara in" momsen, eller köpa den via Csn och få lite mindre rabbat där? Nackdelen med att köpa genom företaget att vi inte har någon försäkring i företaget, köper jag den privat gäller v...

Köpa ett befintligt företag?

Jag har fått info om ett företag som är till salu.
Vilken kompletterande information skall jag begära?
Vad är viktigt att tänka på när man tar över ett annat företag?

Kategori: Allmänt

momsinbetalning, har jag missat nått ?

Hejsan! jag deklarerade underskott i min enskilda firma i år, och momsen lyckades jag inte helt kvitta.

Tänkte då att denna summa kommer dyka upp som summa att betala in när jag loggar in och kollar mitt skattekonto, men där finns inga sådana uppgifter om att nått ska betalas in överhuvudtaget. ???

Är förvirrad nu om momsen ska betal...

Hur bokföra export (som skickats momsfritt)?

Hittar inget bra svar så jag försöker här  ;D

Jag har sålt en vara till en kund utanför EU/export, och kunden har alltså inte behövt betala moms för varken vara eller frakt. Hur bokför jag detta? Det blir ju fel om jag endast skulle bokföra den summa kunden betalat in.

Jag använder ett mycket enkelt program just nu (Visma Enskild Firm...

seeking partner in the foodservice. Letar partner inom mat service branschen.

seeking entrepreneurial spirit combined with a proven management track record, ideally in the foodservice, restaurant leisure sector

You should know how to operate a restaurant.

2-3 years experience.

Söker person med entreprenör egenskaper inom sig med en godkänd bakgrund/erfarenhet inom mat service, restaurang branschen.
...

Kategori: Söker/eftersöker

F-skattsedel för småjobb

Jag har haft mitt företag vilande i drygt 3 år och funderar på att ta upp vissa delar av det. Kontaktade Skatteverket för en tid sedan med förfrågan om F-skattsedel då jag bara jobbar ibland, oregelbundet. De sa då att jag istället skulle redovisa det jag fick in i samband med deklarationen (enskild f:a). Det verkar som om de inte gärna ger F-skatt...