Inköp av programvara från EU och USA i momsdeklaration

17
Hej!
Jag har köpt nedladdad programvara både från USA och EU.

Vid bokföringen har jag använt kontona 2614 och 2645 för beräknad ingående och utgående 25% moms för Skatteverkets statistik.
Kostnaden har bortförts mot 5420 Programvara.

Nu direkt efteråt har det slagit mig att det nu inte är möjligt (?) att skilja ut transaktioner som ska knytas mot momskod 21 (EU) och 22 (Utanför EU) i momsdeklarationen senare.

Är det så att jag bör använda egna upplagda kostnadskonton istället för 5420 så att jag kan koppla inköpen mot rätt momskod? På Internet har jag sett förslaget att använda konto 4531 och 4535, alternativt 6904 för inköp från EU och 6905  för inköp utanför EU.

Jag planerar att använda programvaran löpande i verksamheten.
Programvaran kommer inte att säljas vidare.

Tack för hjälpen.
1324
4
Beror ju lite på vad du kan göra i ditt bokföribgsprogram. Om du kan skapa egna konton.[br][br]För det första bör du ju indvika ett 4xxx konto för där bokför man saker som säljs vidare.[br][br]Kan du sedan skapa egna konto så skull jag splitta 5420 så 5421 är inköp sverige, 5422 eu och 5423 utanför eu. [br][br]För oss som använder Efredo så kan ju bara programtillverkaren skapa nya konton så därför blir det ju handy att använda 6904-6905 som redan finns.[br][br]Hans
1073
139
Hans, det går att skapa nya konton i eFRedo.[br][br]Man gör det på ett par olika ställen i programmet genom att kopiera ett befintligt konto. Det nya kontot ärver då det befintliga kontots alla egenskaper.[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.