Taxifirma - F-skatt och momsfråga

2
Hej, jag är ny här på forumet och behöver svar på några frågor som förmodligen är väldigt elementära, men jag har inte lyckats hitta några entydiga svar hittils.

1. Jag ska starta en taxirörelse (enskild firma) och ska ansöka om F-skatt och köpa in en bil.
Måste jag ha f-skatten klar innan jag kan köpa bilen för att allt ska vara i sin ordning? Jag tänker då på momsen och liknande. Gör det något om f-skatten blir klar först någon vecka senare?

2. Stämmer det att man efter en kortare tid får tillbaks hela momsen på inköpskostnaden av bilen? Hur fungerar detta?

Stort tack på förhand!
394
1
Det kan ju vara dumt att börja sin karriär som företagare med ett eventuellt problem. [br][br]F-skattsedel tar inte många dagar att få och ansökan kan göras direkt på webben [br][br]www.skatteverket.se[br][br]Väljer du månadsredovisning av momsen kan du begära tillbaka momsen för bilinköpet direkt i den första skattedeklarationen.[br][br]
Ulf Bjarme
2
Tack för svaret.[br][br]En annan fråga : Hur fungerar det redovisningsmässigt när man köper saker till firman av en privatperson?[br][br]Är det avdragsgillt om man ber säljaren skriva ett vanligt papperskvitto?[br]
394
1
Är säljaren en privatperson finns ingen moms att dra av och ett vanligt handskrivet kvitto som specificerar vad det rör sig och vem säljaren och köparen är räcker.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.