Frågor ang. f-skatt, preliminär självdeklaration mm

1
Hej!
Jag har i dagarna öppnat min webshop, fast jag registrerade mig och ansökte om F-skatt redan i november.
Jag ansökte om ett förlängt räkenskapsår och fick vänta tills februari innan jag ska börja betala in skatt. :bravo
En preliminär självdeklaration fick jag hemskickad och den ska va inne nu i januari.
Men jag förstår inte riktigt hur jag ska göra.

På Skatte- och avgiftsanmälan fyllde jag i 0 överallt eftersom jag inte visste hur mkt jag skulle sälja för under första året. Men då ringde dom från skatteverket och undrade varför jag gjort så och menade på att det isåfall var en hobby verksamhet. Men efter att jag förklarat att jag MÅSTE ha en F-skattsedel för att få köpa hem varor från leverantörerna så gick hon med på det.

Jag vet ju fortfarande inte hur bra/dåligt det kommer att gå nu,första året och jag vill inte dra till med något och behöva sitta där sen och betala flera tusen i skatt varje månad. Det har jag inte råd med.
Ska jag skriva 0 nu också? Eller kan man skriva att överskottet kommer under 10.000? Läste att man då inte ska göra något skatteavdrag, vad det nu innebär.
Eller betyder det att jag inte får behålla min F-skattsedel om det är under 10.000?

Sen ska man ju även göra avdrag för egenavgifter när man räknar ut överskottet.
Men jag har inga egenavgifter, ska jag ändå räkna med det?!
Jag har ingen försäkring hos försäkringskassan eller något annat för den delen heller. Dessutom är jag under 26 detta år och ska då inte dra av 25% utan...15,06%?

Är bara ett virrvarr i hela huvudet och stressen över att det ska va inne snart hjälper ju inte direkt  rtfm :o

Tacksam för svar!

1165
15
Det är inte ovanligt att man första året gör ett nollresultat, eller rent av går back, så det är inget konstigt att man nolldeklarerar om man kan visa att man har sitt livsuppehälle ordnat på annat sätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.