Bokföra importerad programvara som levererats på CD-skiva?

17
Hej!
Jag har importerat en programvara från USA.
Programvaran har levererats fysiskt på en CD-skiva av UPS.

Normalt vid nedladdning av programvara online så betraktas köpet som en tjänst.
Eftersom det nu rör sig om en fysisk leverans antar jag att affärshändelsen ska hanteras som en varutransaktion istället.  :blink

Speditören har skickat en faktura för så kallad införselmoms. Antar att detta är den obligatoriska tullavgiften.

Vilka konton kan jag använda för att bokföra detta?
Antar att fiktiv moms för tjänster inte är aktuella (kontona 2645 respektive 2614)...

Antar även att inköpet av programvaran är en affärshändelse och betalningen av införselmomsen är en annan affärshändelse.

Tacksam för all hjälp.
1324
2
ingen fiktiv moms. riktigt. [br][br]och införselmomsen lägger du som all inköpsmoms  på 2641. [br][br]Hans
17
Hej igen![br]Tack Hans.[br][br]Ett tillägg:[br]Jag avser inte att sälja programvaran vidare utan istället kommer jag att använda den löpande i min verksamhet framöver.  [br][br]Eftersom jag är nybörjare i redovisning så jag behöver veta mer detaljer om vilka konton i BAS-kontoplanen som kan användas.[br][br]Är det så att programvaran i så fall ska bokföras som en immateriell tillgång?[br]Eller ska den bokföras mot ett lagerkonto?[br]Eller rör det sig om en direkt kostnad i min bokföring? [br]Beloppet är under 1000 kr[br][br]Tack för hjälpen.
632
3
När det är ett så litet belopp (under ett halvt basbelopp 2009) så bör man dra kostnaden direkt på ett kostnadskonto. Belopp under 1000 kr kommer du aldrig kunna bokföra som en tillgång, utan det får du bokföra på ett 54-konto eller liknande. 5420 - Programvaror låter enligt mig mycket passande för detta köp.
17
OK. Då antar jag att jag bokför inköpet såhär:[br]1920 Postgiro: Kredit  = Inköpsbeloppet omräknat från USD till SEK utan moms[br]5420 Programvaror Debet [br][br]Fakturan från UPS som mottogs senare är klurigare.[br]Den är specificerad såhär:[br]Utläggsersättning (momspliktigt) 110 kr[br]Införselmoms (ej momspliktigt) 255 kr[br]Moms 28 kr[br]Totalt 365[br][br]Vilka konton ska användas då?[br]Det senaste svaret om konto 2641 antar jag gäller endast rad 2 i UPS sammanställning. Vad gäller för utläggsersättningen och momsen på hela fakturan från UPS?[br][br]Vad är det för skillnad mellan konto 2640 och konto 2641 i BAS-kontoplanen för ingående moms?[br][br]Stort tack för alla svar.
1324
2
Utläggsersättning , ja du jag skulle nog valt fraktkostnad på det. [br][br]sedan skall både 255 + 28 in på 2641 [br][br]Och sist vad är skillnaden på 4640 kontra 2641. [br]Jo 2640 är ju ett samlingskonto. Så antingen använder man bara 2640 eller så splittar man upp och använder då 2641, 2645 osv,  helt beroende på hur detaljerat man vill ha. [br][br]Hans
17
Tack. Då planerar jag att bokföra såhär:[br][br]Affärshändelse 1: Inköp från USA[br]1920 Postgiro: Kredit  = Inköpsbeloppet omräknat från USD till SEK utan moms[br]5420 Programvaror Debet [br][br]Affärshändelse 2: UPS-faktura[br]1920 Postgiro: Kredit 393[br]2641 Debiterad ingående moms: Debet  255+28[br]5720 Tull och speditionskostnader: Debet 110[br][br]Eller är detta bättre... ?[br][br]1920 Postgiro: Kredit 393[br]2641 Debiterad ingående moms: Debet  255+28[br]5700 Frakter och transporter: Debet 110[br][br]"Problemet" med att använda 5700 är att det inte framgår att fakturan inkluderar tull?!
109
Jag har aldrig sett en faktura från UPS som inkluderar tull.. de brukar iaf på våra fakturor bara sätta allt som införselmoms och sen deras avgifter för utlägg och hantering. [br]Tror faktiskt inte deras fakturor stämmer för 5 öre med tull/moms. De har dessutom vid 2 tillfället "glömt" att skicka faktura och vid ett tillfälle skickat en faktura på 1 kr mindre än de drog från kortet och en gång så hade de avrundat momsbeloppet på fakturan (110 kr + moms 25% 28 kr fick de momsen till på fakturan) :P [br]känns som UPS bara höftar lite när de skickar fakturor.
1324
2
Dom 110 kr är väl en avgift  som speditören tar ut. Och på dom är det ju 27,5 moms (avrundat 28:- ) Om man sätter det som fraktavg eller speditörsavg är nog inte så nogamen speditörsavg låter väl bra.[br][br]Sedan dom 255 som du får betala i moms borde matcha det pris du betalt inkl frakt på varan. [br]Så det borde ju varit 255/ 0,25  =  1020:- [br][br]Och tullen är väl troligen 0:- . [br][br]Sedan har du lärt dig att säga till leverantörer i fortsättningen att märka skickad CD med "Backup av redan nerladdad progrmvara". [br][br]Hans[br][br] 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.