Köpa bil privat eller på företaget

19
Hej,

1) Jag skall köpa en VW Caddy för att använda till min nystartade egna firma. Jag kommer använda den mest i jobbet. Pris: runt 120,000 inkl moms, årsm 2005. Kanske kommer jag köra jag 2000 mil per år.

Är det bäst att köpa den på företaget och får man då dra av momsen?

Om det går jämt upp så låter det enklare att köpa den privat och dra av 18,5 kr / mil.

Vilket är bäst?

[Löst - se nedan] 2) Accepterar skattemyndigheten idag att man köper mobiltelefonoch drar av hela mobiltelefonräkningen på det egna företaget?

MVH
Daniel
19
Jag hittade själv svaret på fråga två på www.starta-eget.se:[br][br]"[br]I årets deklaration är det inga problem att dra av hela mobilräkningen i firman.[br][br]Den som har en liten enskild firma bör nu vid deklarationen noga gå igenom vilka utgifter under 2008 som har samband med firmans inkomster ? datautrustning, kontorsmaterial, böcker och tidningar . Det måste då finnas kvitton eller fakturor sparade.[br][br] Enligt en ny tolkning från Skatteverket är hela mobilräkningen avdragsgill för både firmor och aktiebolag om det är en fast månadsavgift. Någon uppdelning på en privatdel och en tjänstedel behöver då inte göras.[br]"
632
3
[quote author=df9517 link=topic=6374.msg30436#msg30436 date=1263011224][br]Hej,[br][br]1) Jag skall köpa en VW Caddy för att använda till min nystartade egna firma. Jag kommer använda den mest i jobbet. Pris: runt 120,000 inkl moms, årsm 2005. Kanske kommer jag köra jag 2000 mil per år.[br][br]Är det bäst att köpa den på företaget och får man då dra av momsen?[br][br]Om det går jämt upp så låter det enklare att köpa den privat och dra av 18,5 kr / mil.[br][br]MVH[br]Daniel[br][/quote][br][br]Man får inte dra av momsen på bilar såvida de inte är ett måste för rörelsen, exempelvis taxi. Ska du ta den i företaget så får du också betala förmån på x tusen kr och sen dessutom skatta för de privata milen du kör.[br][br]Ska du ta den på företaget så föreslår jag en leasinglösning istället, då får du dra av halva momsen.
394
1
Från huvudregeln att man ej får dra av momsen på personbilar finns ett mycket viktigt undantag för lätta lastbilar med avskilt lastutrymme. Jag tror VW Caddy passar in där.[br][br]Från momsbroschyren:[br][br]För personbilar och motorcyklar gäller särskilda[br]momsregler. För verksamheter i allmänhet är avdrags[br]rätten begränsad men i vissa fall utvidgad genom[br]schablonbestämmelser. I lagen om vägtrafikdefinitioner[br]delas bilar in i kategorierna personbil, lastbil och[br]buss. Vissa bilar kan vara registrerade som lastbil[br]eller buss men ändå räknas som personbil i momssammanhang.[br]Innan du gör avdrag för ingående[br]moms måste du därför förvissa dig om att du får dra[br]av momsen för det fordon du köpt. Det är vanligt att[br]reglerna missförstås.[br]Vad är en lastbil?[br]Som lastbil räknas i momssammanhang fordon som i[br]bilregistret är registrerade som lastbilar och som[br]• väger mer (totalvikt) än 3 500 kg (tung lastbil)[br]• väger högst (totalvikt) 3 500 kg (lätt lastbil) och[br]har ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är[br]separata karosserienheter[br]• har flak (oavsett vikt).[br]För att fordonet ska räknas som en lätt lastbil och inte[br]som personbil ska det vara kördugligt även om skåpet[br]bortmonteras. Det ska alltså finnas en luftspalt mellan[br]förarhytt och skåp. Bilregistrets karosserikod för sådana[br]bilar är 30. Det kan dock förekomma äldre skåpbilar[br](före 1995) som har separata karosserienheter[br]och någon av karosserikoderna 20–29.
Ulf Bjarme
19
Tack för hjälpen. Nu har jag skickat ett mail till Volkswagen huruvida VW Caddy skall räknas som personbil eller ej.[br][br]Om det är så så kvarstår fortfarande frågan huruvida det är ekonomiskt riktigt att ta bilen på firman eller ej.
19
Jag fick svaret att Caddy erbjuds både som personbil och som lätt lastbil, det finns altså båda varianterna.
149
[quote author=df9517 link=topic=6374.msg30488#msg30488 date=1263199721][br]Jag fick svaret att Caddy erbjuds både som personbil och som lätt lastbil, det finns altså båda varianterna.[br][/quote][br][br]Lätt lastbil som i Transportstyrelsen mening eller som i Skatteverkets mening?[br]Dom har inte samma regler för vad som räknas som lätt lastbil
394
1
Det är karosserikoden på modellen som avgör om man kan dra hela momsen vid inköpet:[br][br]För att fordonet ska räknas som en lätt lastbil och inte[br]som personbil ska det vara kördugligt även om skåpet[br]bortmonteras. Det ska alltså finnas en luftspalt mellan[br]förarhytt och skåp. Bilregistrets [u][u]karosserikod för sådana[br]bilar är 30.[/u][/u] Det kan dock förekomma äldre skåpbilar[br](före 1995) som har separata karosserienheter[br]och någon av karosserikoderna 20–29.
Ulf Bjarme
632
3
Är du helt säker på att han kan dra av det om det räknas som lätt lastbil? Huvudregeln är ju fortfarande följande:[br][br][i]Köp av personbil eller lätt lastbil[br]När du köper en personbil eller en lätt lastbil får du bara dra av momsen om du använder fordonet för momspliktig [br][br]återförsäljning [br]uthyrning [br]taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport [br]transport av avlidna [br]körkortsutbildning. [/i]
2
[b]df9517 skrev:[/b] [quote]Tack för hjälpen. Nu har jag skickat ett mail till Volkswagen huruvida VW Caddy skall räknas som personbil eller ej.[br][br]Om det är så så kvarstår fortfarande frågan huruvida det är ekonomiskt riktigt att ta bilen på firman eller ej.[/quote] Jag undrar också vilka ekonomiska för och nackdelarna är vid inköp av denna typ av bil i företag respektive privat. Kommer att använda den huvudsakligen i tjänsten och gör ett inköp av bilen på kring 20000kr. Är det någon som känner till för och nackdelarna? :unsure: :cheer:
1073
139
Den mest avgörande faktorn för vilket som lönar sig är ifall den som kör bilen ska förmånsbeskattas eller inte (med den här biltypen kan man kanske slippa förmånsbeskattningen). Annars är faktorer som talar för att företaget ska äga bilen: dyr skatt och försäkring, höga reparationskostnader, hög bränsleförbrukning. Faktorer som talar för privat ägande: låg skatt och försäkring, låga reparationskostnader, låg bränsleförbrukning, mycket körande i tjänsten. När det gäller reparationskostnader skulle en kristallkula behövas, man vet ofta inte hur höga de blir och med facit i hand kan det visa sig att man borde gjort tvärt emot med ägandet.
1324
4
[b]Peo skrev:[/b] [quote][b]df9517 skrev:[/b] Jag undrar också vilka ekonomiska för och nackdelarna är vid inköp av denna typ av bil i företag respektive privat. Kommer att använda den huvudsakligen privat och gör ett inköp av bilen på kring 20000kr. Är det någon som känner till för och nackdelarna? :unsure: :cheer:[/quote] När man nu läser detta inlägg reagerar jag på 2 saker. 1. "Kommer att använda den huvudsakligen privat" Detta innebär ju att det alltid kommer att bli förmånsbeskattning på bilen. 2. 20000kr Detta indikerar ju att det är en äldre bil och eftersom förmånsbeskattningen inte på ett bra sätt tar hänsyn till bilens ålder utan man förmånsbeskattas för vad bilen kostade ny. (med vissa undantag för veteranbilar) Dessutom antar jag att en bil för detta pris absolut inte ger möjlighet för nedsättning pga mljöbil. Så kontentan är nog att förmånsskatten (inkl arbetsgivaravg) som skall betalas varje år kommer att vida överskrida bilens pris. Hans
1073
139
[b]hfohrman skrev:[/b] [quote][b]Peo skrev:[/b] [quote][b]df9517 skrev:[/b] Jag undrar också vilka ekonomiska för och nackdelarna är vid inköp av denna typ av bil i företag respektive privat. Kommer att använda den huvudsakligen privat och gör ett inköp av bilen på kring 20000kr. Är det någon som känner till för och nackdelarna? :unsure: :cheer:[/quote] När man nu läser detta inlägg reagerar jag på 2 saker. 1. "Kommer att använda den huvudsakligen privat" Detta innebär ju att det alltid kommer att bli förmånsbeskattning på bilen. 2. 20000kr Detta indikerar ju att det är en äldre bil och eftersom förmånsbeskattningen inte på ett bra sätt tar hänsyn till bilens ålder utan man förmånsbeskattas för vad bilen kostade ny. (med vissa undantag för veteranbilar) Dessutom antar jag att en bil för detta pris absolut inte ger möjlighet för nedsättning pga mljöbil. Så kontentan är nog att förmånsskatten (inkl arbetsgivaravg) som skall betalas varje år kommer att vida överskrida bilens pris. Hans[/quote] Att bilen är äldre behöver inte betyda att det är mindre lönsamt att ha den i firman jämfört med om den är ny. Att förmånsvärdet är detsamma under hela bilens livslängd grundar sig på följande antagande: Ny bil: hög värdeminskning, billiga reparationer Äldre bil: låg värdeminskning, dyra reparationer Kontentan är alltså att en äldre bil som går som tåget ska man äga privat medan en äldre bil som ständigt är på verkstan lönar det sig att ha i firman.
2
Oj, jag skulle ha läst mitt eget inlägg. Jag kommer att använda bilen huvudsakligen i tjänsten skulle det stå, har ändrat detta nu. Tack för era svar. Det verkar som om det är mest lönande att köpa in bilen privat då jag brukar reparera de flesta fel själv. Eller vad tror ni? :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.