Till saken!
Jag vill importera band (används som dekorationer) från kina och en kines som heter Selina kontaktade mig idag. Hon skickar en länk som visar hur stort och fint hennes företag är:
"We are biggest manufactuer and exportor in north of china,We have 500 staffs and 1,200 advanced high speed no-shuttle weaving machines and 12 sets of dyeing production lines from Taiwan and Switzerland .The monthly production ability is about 200 metric tons. Then we can offer enough ribbon to you for your market. You can check our details from our website "
Jo det låter väl bra men hur kan jag ens veta om hon jobbar för detta företaget alls?
Jag förhandlade inte ett dugg om priset då det enligt henne ändå var löjligt lågt. Faktiskt 60 gånger dyrare här hos vår grossist än av henne.
Vidare skriver hon:
"these price are FOB QINGDAO AND all base on our min order quantity 10000 yards per color per size"
25 yards per rulle alltså 400 rullar per färg. Tror ni detta är förhandlingsbart? Det är lite mycket även om jag tror att jag med relativ lätthet kan sälja rullarna vidare.
Jag hade kunnat tänka mig kanske 100 rullar alltså 2500 yards per färg och 30 färger. Alltså 75000 yards sammanlagt. Totalsumman skulle då bli ca 20000 kr.
Även om 20000 kr inte är så väldigt mycket så vill ju jag inte skicka ner det utan några som helst garantier till en tjej som jag bara känner via msn. Finns det något sätt att säkra sig?
Helst så skulle jag vilja ha prover skickade så jag kan få se kvalliten innan jag beställer. Hur ber man om det? Ska man betala för det?
FOB är väl free onboard? Vad händer sedan?
Vad kan jag förvänta mig i frakt totalt hela vägen hem till mig?
Vilka avgifter tillkommer i tullen?
Många frågor men det är ju ett jätteosäkert kort att satsa på. Hoppas någon av er proffs finner det värt att svara på mina frågor. Jag tror det kan bli användbart för många i framtiden!