VMB försäljningskontot blir missvisande i resultaträkningen

12
Jag bokför för tillfället VMB försäljning på följande sätt (för 100 :- försäljningspris, 40:- inköpspris):

1910 Kassa- Debet 100 :-
3020 Varuförsäljning VMB - 100:-
3028 VMB omfördelningskonto - 60 :-
3030 Beskattningsunderlag VMB 48:-
2610 Utgående moms - 12:-

I resultaträkningen ska försäljningspriset vara exklusive moms (som det är vid vanlig försäljning), det blir då inte det med VMB. I resultaträkningen nu för mig blir intäkten 100 :-, den ska endast vara 88:- (försäljningspriset minus momsen).

Så, gör jag rätt för det första? Det är i alla fall så här det ser ut på bokföringstips.se och beskattningsunderlaget och momsen blir rätt.
Kan jag på något sätt ändra i bokföringsprogrammet (Visma SPCS) så att det blir rätt?
Jag har kontaktat skatteverket och de säger att intäkten ska vara försäljningspriset minus moms, frågan är bara hur jag ska få det rätt i bokföringsprogrammet.
Jag vill alltså få så att SPCS visar försäljningspris minus moms som intäkt, inte inklusive moms.
394
1
För mig blir den redovisade intäkten av försäljningen 100-60+48=88 kr precis som det ska vara.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.