Börshandla momsen

8
Hej!

Om man som AB väljer att betala momsen varje kvartal så betyder det ju att man ligger ute med pengar under 3 månader?

Får jag utnyttja dessa pengar te.x att placera dem i räntepapper?

Säg att du har 1 000 000 kr som du placerar till 2 % ränta i en kort räntefond - då får du ju 20 000 SEK!

Eller är detta olagligt?
1165
Nej, det är inte olagligt, se bara till att betala in momsen i tid sedan. Vinsten du gör är skattepliktig i bolaget.
8
Snyggt!  :winner[br][br]Är det inte då smart att se till att man betalar momsen så sällan som möjligt och försöker få hyfsad riskfri avkastning på pengarna? [br][br]Alternativet att betala momsen enbart 1 gång per år finns väl för AB med en omsättning på mindre än 500 000 kr?[br][br]---------------------------------[br]PS. Jag kommer kanske att ha 30 verifikationer max, och jag funderar på att bokföra på ett dagboksblad utskrivet från bokföringsnämnden! Känns onödigt att lägga ner en massa pengar på dyra program! Jag undrar bara, måste jag använda en konteringsstämpel på alla kopior på fakturor jag skickar iväg och sedan bokföra dem i dagboksbladet - eller kan jag skita i konteringsstämpeln och bara göra bokföringen i dagboksbladet? [br][br]Nu är jag trött! [br][br]Godnatt alla!  :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.