Senaste inläggen

Preliminär skatt

Hej!

Jag har precis startat en liten enskild firma som ska drivas på fritiden. Jag angav en omsättning på 40000 och en vinst på 0 första året, jag satte först momsen på 5000 på både utgående och ingående, därefter ringde de och sa att den borde vara 10000 vilket är logiskt. Hur kan man då räkna ut hur mycket preliminär skatt jag behöver beta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Betala leverantör med kontanter (ej kort!)

Hej! Sökte men hittade inget som direkt överensstämde med det jag funderar kring.

Jag har hittat en ny leverantör som endast tar betalt kontant, och kortapparaten var trasig så jag behöver genomföra köpet med fysiska pengar.

Hur ska jag praktiskt gå till väga för att betala? Min tanke var att ta ut den exakta summan (t.ex. 8673kr inkl...

Tillverkare och grossister

Jag behöver hitta tillverkare och grossister för hemelekronik, hushållsartiklar, bygg och hobby i Asien och i övriga Europa . Någon som vet ? Tacksam för svar.

Kategori: Företagande över gränserna

Behöver du en partner?

Hej,

Jag vill starta ett företag  :winner

För tillfället är jag anställd VD/säljare på ett mindre beamanningsföretag, men jag är trött på att jobba för andra.

Jag är 40 år, bor på Lidingö, jag är och har varit en topppresterande säljare i 17 år inom flera olika branscher.

Den jag söker är en ärlig, seriös och amitiös pa...

Kategori: Affärsidéer

Nykomling undrar över avdrag?

Hejsan!

Jo, håller på och planera för att starta en egen firma (enskildfirma) och försöker få till en startbudget! Nu är det så att jag tänker driva firman hemma i min bostad i ett avsatt konto/arbetsrum där även en del produktion/utveckling kommer att ske. Sen tänker jag göra ordning ett uthus på tomten till verkstadslokal till verksamhete...

Nytt år i enskild firm

När jag har gjort ett bokslut i mitt företag som är en enskild firma ska jag då nolla mina balanskonton inför kommande år? Jag tänker främst på kontona 2012, 2013, 2018.

Tjänar man på att ha företag?

Hej!
Jag har börjat på ett nytt företag men fick en chock när jag såg hur mycket skatt man ska betala. Om jag har ett litet företag och tjänar ca 50000 kr förstår jag inte riktigt vad jag ska tjäna på det. Jag fattar att jag kan ta mer betalt för ett uppdrag eftersom uppdragsgivaren inte behöver betala skatt och avgifter, men ändå, är det först...

Kategori: Allmänt

Lägga ner AB

Jag har ett AB som jag drivit i många år men funderar på att lägga ner det då min största kund har erbjudit mig en anställning.
Jag kommer att ta detta jobb vilket innebär en trygghet och en skaplig lön.
Fram till nu har jag tagit ut lön för att "maximera" utdelning enligt 3:12 reglerna. Detta har inneburit en månadslön på runt 35 000 kr och...

Exklusiva Visitkort

Jag läste många inlägg på forumet där ni frågar om visitkort. Vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har jobbat med trycksaker i snart 10 år och sett både det ena och det andra.

Det som fungerar bäst är ett visitkort som ger en exklusiv känsla och i standard format (90x55 i Sverige). Skadar inte att lägga på någon finish i form av r...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Sälja knivar till utlandet

Jag planerar att sälja dyrare knivar på nätet. Eftersom knivar är ett smalt område och dyrare knivar är ännu smalare tänkte jag att man kanske ska sälja till utlandet också. Det finns ingen renodlad svensk knivtidning och inte så många websajter i Sverige. Det finns en del utländska tidningar som enbart handlar om knivar. Man borde väl söka sig til...

Mönsterskydd

Hej!

Jag är i startgroparna för att starta eget. 🙂 

Har några frågor angående mönsterskydd. Det är så att jag har hittat en produkt som jag skulle vilja tillverka. Har sett att den säljs för ett ganska så högt pris nu. Jag skulle kunna tillverka den för halva priset. Nu undrar jag hur vet jag om produkten är mönsterskyddad? Man får...

Momsen

Nu har jag gjort min första månad med bokföringsprogrammet, och nu har jag då betalat in momsen tillsammans med allt annat på blanketterna till skattemyndigheten, men hur gör jag nu? JAg har betalat ifrån 1930, säg att summan är 64000:- som ska bokföras, men hur gör jag nu?    :blink

Redovisa räkenskapsårets moms till skatteverket

Här kommer nu en riktigt nybörjarfråga.

Jag sitter här med senaste (och mitt första) räkenskapsår som enskild firma som passerat, och har ingen koll på hur jag skall redovisa momsen. Att resultatet och skatt skall redovisas i inkomstdeklarationen, det vet jag, men momsen..?

Missförstå mig inte, all in- och utgående moms har jag ju fi...

Delägareskap

Hej

Jag har en utlänsk medborgare med ett starkt kapital som vill bli delägare (50%) i ett nystartat företag, hans har för avsikt att bosätta sig i Sverige om något år.

Är det någon som vet hur man smidigast kan hantera detta på ett bra sätt, är tacksam för alla svar  ;D

Bredda sortiment

Jag har tänkt sälja knivar på nätet och har fått tipset här på forumet att det är bättre att hålla sig till knivar istället för att bredda sortimentet i framtiden.
Borde man inte nå ut till många fler kunder med annonserna om man har ett bredare sortiment? Det finns inte så många tidningar, webplatser m.m. som handlar specifikt om knivar utan d...

Förpackningar - kostnad?

Jag har en idé om att börja tillverka en produkt till vilken jag i så fall behöver en förpackning i askform med de ungefärliga måtten 10 cm hög, 6 cm bred och 3 cm tjock samt ett enklare tryck. Vad tror ni det skulle kunna gå på per ask? 1:-? 10:-? 100:-? Hur mycket billigare kan det bli om jag bara låta trycka upp papper för att sedan klippa ut oc...

Köp av material i TYSKLAND, hur göra!?

Jag tror jag äntligen hittat rätt leverantör till materialet som jag behöver i mitt företag.  :bravo

Ftg ligger i Munich Tyskland, och eftersom jag jämför med ett annat företag i Kina så blev jag väldigt lättad. Jag tänkte som så att "då e det bara att bila dit och hämta materialet själv"... men så undrar jag ifall det verkligen fungerar så?...

Kategori: Företagande över gränserna

Tomflaskor

Hejsan, har gott om tomflaskor till salu, finns det någon här som är intresserad här? Eller någon som kanske vet företag som vill köpa flaskor.
Är såna flaskor som på bilden.

Kategori: Till salu

Inför möte

Jag ska starta en städfirma och ska träffa en potentiell (första) kund nu på måndag!
Är lite osäker på hur jag ska förbereda mig inför ett sånt här möte. Jag vill givetvis att det ska bli en affär! Syftet med mötet är att vi träffas, de presenterar sitt behov för att jag ska kunna lämna en offert! Har kommit i kontakt med kunden genom mitt nuva...

Söker Seriös Person

Söker en seriös person som vill skapa/starta ett konsult och allservice företag
Antingen som ett EF lr Som ett AB

Länk för lite mer info
http://www.foretagande.se/component/opt...

Kategori: Söker/eftersöker