Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 16 år sedan
Nykomling
3

Hur mycket får denna företagare ut varje månad(Räkneexempel)?

Hej,

Om en person med enskild firma, utan andra inkomster har i genomsnitt per månad(omräknat från årsbasis). Inga avskrivningar etc. Kommunal skattesats 32%. 32 år.

Inkomster: 40 000 kr
Utgifter: 20 000 kr.
--------------------------------
Överskott per månad = 20 000 kr.

Hur mycket kan då denna företagare ta ut("att röra sig med") efter skatter varje månad?

Engagerad medlem
185
2
Egenavgiften för egenföretagaren i den åldersgruppen är 29,71%. Så först måste vi dra bort den för att få fram bruttolönen:

Bruttolön: 20 000/1,2971 = 15 419kr (avrundat)

Nettolönen med en skattesats på 32% blir således:

Nettolön: 15 419*0,68 = 10 485kr (avrundat)

Så svaret lär vara 10 485kr att "röra sig med".

(Observera dock att en egenföretagare inte tar ut lön, utan gör "Eget uttag", men det var lättare att beskriva i lönetermer.)
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
Toppskribent
1324
5
Eftersom killen inte har någon annan inkomst så får man dessutom ta hänsyn till grundavdrag och jobbskatteavdrag.

Så han har ett överskott per månad på 20000:- (+ moms kan man anta)
Han har altså ett överskott på årsbasis på 12*20000:- = 240 000:-

På detta gör han ett schablonavdrag på 25% vilket innebär att beskattningsbart på ink1 är 0,75*240000:- = 180 000:-

Går man sedan till www.skatteverket.se/webdav/files/ser... och knappar in 180 000:- i fält 100 + resten som är nödvändigt.

Då får man fram att han skall betala ca 90 000:- i skatt och egenavgifter.

Så personen har altså 240000:- minus 90000:- = 150000:- kvar att ta ut.
150000 / 12 månader = 12500:- per månad.

Hans
Engagerad medlem
185
2
Ja, det där är helt korrekt. Jag orkade inte gå in på schablonavdrag och sådant. Jag får hellre en glad överraskning när deklarationen kommer ;) Om man nu VET att man har 20 000 varje månad är det helt riktigt att räkna så. Men om det i själva verket diffar lite hit och dit är det ju lite tryggare att räkna på månadsbasis utifrån formeln jag skrev och sedan lyckligtvis få pengar tillbaka istället - tack vare schablonavdraget 🙂

Till Musse: Hans F:s uträkning är alltså mer korrekt än min, då han tagit hänsyn till deklarationsavdrag senare, vilket inte jag har gjort.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
Nykomling
3
Tack för svaren. Det var ju inte så totalt genomdåligt ändå(jag trodde det var mycket värre).  🙂
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.