Senaste inläggen

Bli delägare hur kolla upp företaget på bästa sätt?

Halloj!

Min föredetta arbetsgivare vill anställa mig igen med option att jag skulle få köpa in mig i företaget om 12-18 månader. Detta låter jäkligt lockande för min del då det är i en branch jag gärna vill hålla mig kvar i då den är givande och rolig.

Hur kan jag som privatperson gå tillväga för att få reda på så mycket neutr...

Kategori: Allmänt

Starta el-firma

Hej

Jag har planer att starta eget.

Hur mycket kan/ska jag ta betalt per timme, då jag ska jobba i Stockholm?

El-killen

Kategori: Affärsidéer

Hjälp med slogan

Hellu, jag vill hitta på en bra slogan till mitt företag, men just nu är det total stiltje i tankesmedjan.
Kan du hjälpa mig?

Jag jobbar med borttagning av tatueringar och min målgrupp är mestadels killar, så min slogan får gärna ha en lattjo twist och vara skriven i lite "grabbig" ton.
Svenska eller engelska...

Tacksam för a...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Moms på försäljning till Danmark ?

Hallå
ursäkta min svenska, men jag är från Danmark.
Jag har med en kompis startade ett webbhosting företag i Sverige och nu är jag bara inte säker på hur jag gör med moms.
Eftersom det inte är något fysiskt kunden köper utan bara serverutrymme i Sverige. Ska jag skicka fakturan med svenska moms? eller jag får inte tag med moms när kunden ä...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Behöver bankkonto

En fråga.Ett företag som jag ev. ska starta har svårt att få bankkonto på firman då jag varit utomlands i flera år så har noll i inkomst i Sverige osv.De tittar ju på bolagsmännen idag, vilket innebär att med mig så är bolaget inte kreditvärdigt.Behöver inga krediter någonstans men måste ha ett bankkonto för att kunderna ska kunna betala sina varor...

Söktjänster för städtjänster

Vad finns det för bra söktjänster man kan lägga till sitt företag inom städbranschen i? Jag känner redan till eniro och hitta.

Servicestart och Offerta

Känner ni till om Servicestart och Offerta är bra tjänster?

Företag som importerar kläder (skjortor)

Hej,

är helt ny men har börjat bli sugen på att starta lite eget. Dock skulle jag
behöva hjälp från någon mer erfaren.

Det är så att jag letar efter någon fabrik därifrån jag kan importera skjortor, både herr och dam skjortor. Dock främst manliga. Är det någon som har några kontakter skulle det uppskattas enormt!

Tack!

Kategori: Företagande över gränserna

Moms

Hej,

Jag är lite osäker på det här med momsen. Som ni säkert alla redan känner till kan man dra av moms av en vara eller flera varor om man tar det genom företaget.

Det jag undrar är hur detta funkar i Sverige? kan man dra av moms direkt eller måste man alltid betala inkl. moms för att sedan få tillbaka momsen 12 månader senare efter...

Kategori: Allmänt

Investerare till underhållings koncept i Thailand.

Letar efter en seriös investerare/partner till ett nytt underhållning koncept som inte finns i Thailand.Bor i Pattaya men Phuket är också av intresse.Konceptet har en enorm potential att driva på båda ställen.Kunderna är akitva i konceptet, finns mat och dryck och detta är något vi grabbar älskar.Har hela iden klar men har inte tillräckligt med kap...

Kategori: Söker/eftersöker

Marknadsforingssatt for en ny produkt >Spikmattan

Hej alla!
Jag markt sen lange att vi svenskar ha behov av halso produkter, darfor har jag spenderat mer an halvar och akt till olika lander och finna dessa halso produkter.

Jag har antligen hittat en produkt som har liknande effekter/funktioner som spikmattan eller kanske till och med mycket battre. Min produkt ar under tillverkningens ga...

Åhléns t.ex.

Någon här som har sålt något till Åhléns? Har de bara en central inköpsavdelning, eller går det att sälja in produkter direkt till ett par lokala varuhus?

Övriga erfarenheter när det gäller att sälja något till kedjor?

Ha koll på utskickade fakturor

Hej!

Finns det något bra alternativ till OCR nummer för att veta vilka fakturor som är betalda?

Sälja andras produkter.

Har gått lite i tankarna nu ang att sälja andras produkter, på et nytt sätt.

Låt säga att man tex ringer upp ett bokförlag och säger att man kan erbjuda dom ett vist antal köpare till deras produkter och att dom får en viss % av vad man säljer i detta fallet då böckerna för och att man kan garantera ett vist antal kunder per månad.

...

Hjälp med affärsidé

hej!

Jag behöver hjälp med att få min affärsidé till verklighet.
Idén bygger på att förändra en "sak" som redan finns till en mer praktisk funktion enligt mig.
Problemet är att jag inte har kunskapen att bygga "saken" själv och behöver därför hjälp med det. Har någon ett förslag på något företag som håller på med sånt eller andra idée...

Schablonavdrag

Har svårt att fatta en sak angående schablonavdraget på 25% av vinsten på enskild firma.

Har gjort en budget på verksamt.se
https://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt

Vilken av summorna är det som jag kan ta ut i pengar?
Är det beloppet efter skatter eller ska man lägga på schablonavdr...

Säljare på konsultbasis

Vi är ett expansivt företag som söker säljare för fortsatt bearbetning av vår marknad i Sverige. En bra ersättning utgår, och arbetet sker till en början på konsultbasis med möjlighet till anställning i höst.

Vi säljer webbtjänster mot små- och medelstora svenska företag.

Kontakta VD Kristoffer Eriksson per telefon 016-550 49 10 eller...

Kategori: Söker/eftersöker

Hjälp med årsbokslut

Hej, sitter och funderar om jag bokförde åretsvins, preliminärskatt och moms rätt. Skulle vara väldigt tacksam om nån kunnig själ kunde hjälp mig med nedanstående frågeställningar.

1, Under mitt första räkenskaps år har jag betalt in för lite preliminärskatt då verksamheten gått bättre än jag trott. Efter att jag gjort en skatteberäkning til...

Domännamn vs Företagsnamn

Nu känns det som jag letat ett bra tag utan något direkt svar.
Jag håller på att registrera ett HB.
Företagsnamnet ser ut som följande :Handelsbolag xxx xxxxxxx import.

Varorna i detta företag ska säljas över nätet i min webshop. Men då kommer frågan: kan jag sälja  mina produkter under domännamnet xxxxxxxbutiken.se ?. Även om...

Kategori: E-handel

Starta fastighetsbolag

Hej
Ny här på företagande.se

Jag har lite funderingar kring att starta ett fastighetsbolag.

Jag har två fastigheter som jag skulle vilja lägga in i ett företag för att kunna förvärva yttligare en hyresfastighet på 4 lägenheter.

Jag skulle behöva råd om vilken företagsform som är den bästa för just detta område.

Jag v...