Senaste inläggen

Hjälp med uppdragsavtal

Hej!

Är i arbete att formulera ett uppdragsavtal där jag är uppdragstagare.

Hur kan jag på bästa sätt formulera ev. tvister?

Vill att det i första hand skall lösas mellan mig och motpart, men vad är bäst att skriva efter?

Ex: "Eventuell tvist rörande tillämpning och tolkning av detta avtal skall i första hand lösas i sam...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Starta holdingbolag offshore, vilket land?

Godkväll!

Hade tänkt mig senare i livet(troligtvis inte inom 6 år) starta upp ett/flera aktiebolag inom olika industrier, och då hade jag tänkt mig att ha ett holdingbolag som jag ägde 100% i, och holdingbolaget i sin tur ägde 50% av aktierna i i de olika företagen, och resten ägs av ett eget investment bolag, som holdingbolaget i sin tur äg...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Återbetald skatt efter ändrad preliminär deklaration

Hej!

Jag betalade förra månaden in på mitt företags skattekonto från mitt privata konto och bokförde detta med kredit på 2017 (Egna insättningar) och debet på 2012 (Skattekonto). Jag ändrade sedan min preliminär deklaration och fick då tillbaka pengarna på samma konto.

Frågan är nu hur detta ska bokföras. Min gissning är att jag gör l...

Hjälp att hitta namn för mitt företag?

Hejsan!

Det är dags för mig att starta en webbutik/verksamhet försäljning av moderna möbler och jag vill satsa mer på internetförsäljning. Just nu har jag ingen aning om vad företaget ska heta därför tänkte jag om ni skulle kunna komma med förslag till namn som kan förknippas med försäljning av t. ex. moderna soffor.

Jag har tänkt på...

Kategori: Allmänt

Hjälp att hitta namn för mitt företag?

Hejsan!

Det är dags för mig att starta en webbutik/verksamhet försäljning av moderna möbler och jag vill satsa mer på internetförsäljning. Just nu har jag ingen aning om vad företaget ska heta därför tänkte jag om ni skulle kunna komma med förslag till namn som kan förknippas med försäljning av moderna soffor t. ex.

Jag har tänkt på...

Kategori: Affärsplanen

Bokföra dagskassa

Hejsan!

Hur bokför jag dagskassan för en webshop med ett antal försäljningar om dagen enl kontantmetoden? I klump eller varje händelse för sig?

Tacksam för hjälp

Vilket kostnadskonto passar bra för detta?

Hejsan!

Jag har nyligen köpt ett domännamn för 4k +moms. Det används i ett projekt och ska alltså inte säljas vidare. Jag har då fått svaret att det kan bokföras direkt som en kostnad.

Frågan är då, vilket konto passar bra för detta?
Tips?

Nyheter

Vilka nyhetstidningar och nyhetswebsidor läser Du, som är relaterade till eget företagande?

MVH
Magdalena Ekdahl
Svensk AdministrationsService
http://www.svas.se

Söker företag i behov av outsourcing

Har i min befintliga verksamhet en tom lokal som kan anpassas efter önskemål. Letar efter någon form av outsourcing/legotillverkning åt något större företag i göteborgsområdet med omnejd. Även mindre arbetsmängder är intressanta. Som mest kan jag aktivera tre arbetare på fulltid åt detta arbete.

Lokalen ligger relativt centralt i Alingsås me...

Kategori: Söker/eftersöker

Dropingym

Känner ni till några dropingym? Tror ni det är en bra ide? Jag menar obemannade gym.

Kategori: Affärsidéer

Köpa Lager??

Tjena ja är en entrepenör som driver ett litet byggföretag och har gjort så i några år nu. Nu har jag fått en bit pengar över och funderar på att expandera. Jag tänkte köpa mig ett lager och hyra ut det till andra företag, så att dem kan förvara sina maskiner bilar eller annat där och så får dem betala mig hyra. Nu undrar jag om det är nån som har...

Kategori: Affärsidéer

många frågor

Hej, jag har en hel del frågor som jag hoppas att någon/några här kan hjälpa mig att bena ut  8)

1. KFM/Inkasso
Jag hjälper ett sedan tidigare vilande bolag med deras bokföring vilket är en ganska rejäl röra. Inte spec stor omsättning och eg inte så mycket verifikat. MEN, det är en uppsjö av inkassokrav och även en del betföreläggande frå...

Kataloger och annat man kan lägga till företaget i?

Vad finns det för kataloger man kan lägga till ett företag inom hushållsnära tjänster i? Jag känner till eniro och hitta redan.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Kontantfakturor med faktureringsmetoden

Hur bokför man kontantfakturor med faktureringsmetoden?

WalkSweden till salu

WalkSweden - FlowerWalk & PowerWalk är ett registrerat varumärke med domän, Skypenummer, Facebookadress etc. Det finns också i stort sett färdiga kurser för walkingledare både FlowerWalk (meditations- och sinnespromenader) samt PowerWalk (konditionsstärkande).

Vi behöver alternativ till alla tävlingslopp som erbjuds och WS har stor potentia...

Kategori: Till salu

Namnet på företaget

Hej.
Jag tänkte höra, jag håller nu idag på att starta upp en enskild firma. FA-skatten är klar och godkänd. Nu fattas bara registrering hos Bolagsverket.

Jag har ansökt om namnet Visible Media, dock har bolagsverket avslagit det eftersom att det saknar särskiljningsförmåga.

Om jag nu skulle registrera AE Visible Media eller något...

Anställd behöver betala åt företaget, hur lösa?

Jag är på gång att anställa en person (min första). Han som jag anställer behöver även kunna betala åt företaget. Hur brukar man lösa det?

Jag skulle kunna ge honom ett företagskort med mitt namn på men det känns lite för osäkert. Tänk om han bestämmer sig för att vara oärlig och ta mina pengar.

Jag vill inte att han lägger ut åt mig...

Kategori: HR - Personalfrågor

Rotavdraget

Vem får man pengarna av om man fakturerar kunden hälften av beloppet för hushållsnära tjänster pga rotavdraget? Är det skatteverket? Har de blanketter man ska använda?

Obetalda fakturor och bokföring

Hej,

Jag har obetalda fakturor i mitt bokföringsprogram. Men kunden kommer inte att betala dem och jag tänker inte gå vidare till Kronofogden med det.

Som det verkar nu i bokföringen så påverkar dessa obetalda fakturor (fordringar) min vinst genom att de ökar den.

Men hur ska jag göra för att de inte ska öka vinsten när jag...

Ska köpa kassaregister, men behöver råd och tips!

Jag har ett ganska litet företag. Har en webbshopp med produkter som är relaterade till den japanska subkulturen. 😛 I snitt en gång varje månad åker jag nånstans i Sverige eller Danmark på ett "konvent" (ungefär som en mässa) för personer som är intresserade av japansk kultur och subkultur.

Men nästa år så kommer med stor sannolikhet försäl...

Kategori: Inköp