skatter vid lön och egen firma

2
Jag är så grön som man bara kan vara. Försöker förstå det med att betala ut lön till sig sj o hur mkt som går i skatt.

Scenario#1: Jag jobbar åt ett företag, och har en egen firma registrerad. När jag skall fakturera dom, hur mycket får jag ut i handen om jag skall betala ut lön till mig själv? Jag fakturerar på 1000kr + moms. Nu vill jag betala ut pengar till mig själv så att jag tex skall kunna betala min hyra och mat. Vilka skattesatser gäller då? Skall jag då dra av arbetsgivaravgift på 15.5% (jag är under 26år) och skatt 33%?

1000kr - 33% - 15%
1000kr*0,52=520kr

Stämmer detta? Då borde jag få ut 520kr i handen.

Scenario#2: Jag är anställd av ett företag och har inte möjlighet att bilda egen firma, så dom måste istället betala ut pengarna jag tjänat in som lön till mig. Är det precis samma skattesats som dras av då? Fast då drar företaget jag jobbar åt arbetsgivaravgiften på 15% och sedan betalar dom ut 1000kr-15%=850kr. Och sedan skall jag betala 33% skatt på dessa. Eller drar dom av både arbetsgivaravgift OCH Skatt och sen betalar ut pengarna till mig? Alltså 520kr i hand (precis lika mkt som om jag hade egen firma)

Jag förstår verkligen ingenting. Är jätteförvirrad.

Det jag vill komma fram till är att vad tjänar jag mer på. Att få min lön utbetalad eller att starta firma och fakturera dom?

Vidare undrar jag, det finns väl ett grundavdrag på ca 17.000 kr. Så dom 17.000kr skall man inte skatta på. Gäller detta även om man har en firma? Eller är det bara o börja skatta från första kronan?
394
1
Det är så mycket du frågar om så om du börjar med att läsa Skatteverkets broschyr SKV 295 Skatteregler för enskilda näringsidkare så kan vi här på forumet svara på mer precisa frågor. [br][br]Det finns många tidigare behandlade trådar här på forumet om skatter och enskild näringsverksamhet som du kan läsa.[br][br][url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html]http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/295.4.39f16f103821c58f680007357.html[/url]
Ulf Bjarme
2
har läst en massa på deras sida men jag behöver ngn som förklarar det för mig som om jag vore dum. förstår ju inte.  :trost
60
1
För att ge ett kort svar på din fetstilta fråga: [br][br]Det är samma lika. Skattereglerna är utformade så att man skattar i princip lika oavsett om man har anställning eller enskild firma.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.