Köpa och sälja begagnat av privatperson

4
Låt oss säga att jag behöver en skrivare/kopiator till min enskilda firma. En lämplig modell kostar ny 5000 kr inklusive moms; 4000 exklusive moms. Jag hittar en likadan begagnad som en privatperson säljer för 3000 kr. Jag väljer att köpa den begagnade från privatpersonen. Jag får kvitto och bokför det som en utgift på 3000 kr, ingen moms.

Ett halvår senare är jag inte längre i behov av en så stor skrivare och vill byta ut den mot en mindre modell. Värdet har sjunkit lite med tiden och jag kan sälja den till en privatperson för 2500 kr. Hur ska jag göra? Måste jag lägga på moms vid försäljningen; dvs bara få ut 2000 kr (+500 kr moms som privatpersonen betalar) vid försäljningen?

Om jag inte ska lägga på moms, hur bokför jag det?
632
3
Du ska inte lägga på moms på varor där du inte haft möjlighet att dra moms på när du själv köpte dem.[br][br]Och har man köpt en vara från en privatperson borde väl det tolkas som att man inte haft möjlighet att dra momsen.[br][br]Någon annan får rätta mig om jag har fel, för jag blev helt plötsligt osäker.
102
Om jag förstått det rätt så är det moms i det du säljer (förutsätter att du är momsregistrerad som "vanligt").[br]2000 till dej, 500 till staten.[br]Eller?[br][br]Hur fungerar det med momsen vid handel inom EU, ska man inte lägga moms på det heller (edit: när man säljer vidare, menar jag), krjh?[br][br]//Peo
Antikvariat: www.pslinden.com - alltid med bild & resumé - Pins o sånt: www.psbutiken.com
2066
22
Du skall lägga på moms på allt du säljer (med några få undantag) om du är registrerad för moms (de flesta företag). Du kan använda vinstmarginalbeskattning (vmb) just för att minska effekten för privatpersoner att betala dubbla moms, men för att bara sälja av någon enstaka pryl är det knappast värt arbetet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
[quote author=krjh link=topic=7564.msg34745#msg34745 date=1282664461][br]Du ska inte lägga på moms på varor där du inte haft möjlighet att dra moms på när du själv köpte dem.[br][/quote][br][br]Det här är lite vad jag undrar över. Någon mer som har erfarenhet av det/kan bekräfta?
632
3
Jag tror Jonathan svarade på frågan. [br][br]Det jag tidigare nämnde gäller i så fall alltså bara när man inte får dra den specade momsen. Exempelvis så ska du inte lägga moms på fakturan om du säljer en bil som du tidigare köpt till firman. För på en vanlig personbil får du inte dra momsen såvida du inte bedriver en verksamhet som kräver det, ex budforma, taxi.
4
[quote author=Jonathan link=topic=7564.msg34754#msg34754 date=1282666348][br]Du skall lägga på moms på allt du säljer (med några få undantag) om du är registrerad för moms (de flesta företag).[/quote][br][br]Ok. Företaget är momsregistrerat.[br][br]Låt oss säga som så att jag köpte den begagnade skrivaren eftersom min gamla gått sönder. Sedan visar det sig att det inte var något stort fel på den gamla, bara en trasig sladd som var enkel att byta ut, och jag har då inget behov av extraskrivaren, så jag kan sälja den igen redan samma dag. Det är då ingen värdeminskning. Mina alternativ är då alltså:[br][br]1) Lägga ut en annons på skrivaren för 2500 kr, få in en betalning på 2500 kr och bokföra det som en inkomst på 2000 kr + 500 kr moms, och bara acceptera att företaget gick 500 kr back på affären.[br][br]2) Lägga ut en annons på 2500 kr + moms, dvs 3125 kr i annonsen, och hoppas på att någon är villig att betala överpris. Om någon gör det, betala in 625 kr i moms, få en inkomst på 2500 som täcker den tidigare utgiften och gå plus minus noll.[br][br]För mig låter det inte rimigt, men det kan mycket väl vara så det ligger till, då är det väl bara att gilla läget.
1324
4
Som Jonathan nämde kan man använda något som heter vinstmarginalbeskattning (vmb). Då lägger man bara moms på vinsten man gör på prylen. [br]Och i ditt fall är det ju ingen vinst så det blir 0:- [br][br]Dock verkar det vara lite jobb (om man tolkar Jonathan rätt men jag har ingen aning). [br]Så sök på vinstmarginalbeskattning (vmb) på skatteverkets hemsida. Så hittar du nog vad som krävs. [br][br]Hans[br]
2066
22
[quote author=freos link=topic=7564.msg34784#msg34784 date=1282674070][br]2) Lägga ut en annons på 2500 kr + moms, dvs 3125 kr i annonsen, och hoppas på att någon är villig att betala överpris. Om någon gör det, betala in 625 kr i moms, få en inkomst på 2500 som täcker den tidigare utgiften och gå plus minus noll.[br][br]För mig låter det inte rimigt, men det kan mycket väl vara så det ligger till, då är det väl bara att gilla läget.[br][/quote][br][br]Ja, fast det gäller bara om köparen är en privatperson. Ett företag som köper skrivaren av dig för 2500 + moms har en exakt lika stor kostnad för skrivaren som du hade när du köpte den.[br][br][quote author=Hans F link=topic=7564.msg34789#msg34789 date=1282681207][br]Dock verkar det vara lite jobb (om man tolkar Jonathan rätt men jag har ingen aning). [br][/quote][br][br]Inte så mycket jobb i sig, men i mitt tycke inte värt tiden det tar att läsa på och lära sig samt bokföra det för att kunna sälja en skrivare 500 kr billigare till en privatperson.[br][br]Skriv in vmb eller vinstmarginalbeskattning i sökrutan högst upp i forumet så får du upp flera trådar om just detta.[br][br]Jag använder inte vmb själv då jag nästan aldrig handlar av privatpersoner, det finns flera på forumet som har mycket bättre koll på det och säkert kan skriva en förklaring om de har lust.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Tack för all hjälp! Har nu hittat informationen på skatteverkets hemsida, där just VMB, begagnade varor och försäljning med förlust täcks in:[br][br][url=http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildamomsreglerforvissavarorochtjanster/begagnadevarormmvinstmarginalbeskattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html]http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildamomsreglerforvissavarorochtjanster/begagnadevarormmvinstmarginalbeskattning.4.58d555751259e4d6616800010756.html[/url][br][br]Detta gäller begagnade varor:[br][quote]Om du säljer en vara med förlust (inköpspriset är större än försäljningspriset) uppkommer ingen vinstmarginal. Försäljningen beskattas inte men du får inte heller räkna av förlusten mot vinst vid annan försäljning.[/quote][br][br][quote]När du använder VMB (vinstmarginalbeskattning) vid försäljning av begagnade varor m.m. får du inte ange något momsbelopp på fakturan till kunden. Kunden har heller ingen avdragsrätt för moms när du som säljare använt VMB.[br][br]På fakturan måste du ange att VMB använts. Du kan då skriva en hänvisning till 9 a kap. mervärdesskattelagen eller till artikel 313 i mervärdesskattedirektivet. Eller så kan du skriva t.ex. något av följande i klartext:[br][br]• "Vinstmarginalbeskattning — begagnade varor" [/quote]
2066
22
Grattis! :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
2
Man borde kunna säga att slutsaten av denna tråd betyder att om man bedriver verksamhet som är momsberättigad så finns oftast ingen anledning att handla med privatpersoner då tydligen det blir frågetecken gällande bokföring mm.[br]Samt att man ej får någon ingående moms man får kvitta!?[br]+[br]Att om jag hade köpt en likvärdig vara enligt din bifogade info så kan jag aldrig tagit upp den i bokföringen vid ev försäljning då varan redan är avskriven!
2066
22
Jag lyckas inte klura ut hur du drar den slutsatsen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
[quote author=BenDover link=topic=7564.msg34876#msg34876 date=1282920810][br]Man borde kunna säga att slutsaten av denna tråd betyder att om man bedriver verksamhet som är momsberättigad så finns oftast ingen anledning att handla med privatpersoner då tydligen det blir frågetecken gällande bokföring mm.[br]Samt att man ej får någon ingående moms man får kvitta!?[br]+[br]Att om jag hade köpt en likvärdig vara enligt din bifogade info så kan jag aldrig tagit upp den i bokföringen vid ev försäljning då varan redan är avskriven![br][/quote]´[br][br][quote author=Jonathan link=topic=7564.msg34892#msg34892 date=1282940226][br]Jag lyckas inte klura ut hur du drar den slutsatsen.[br][/quote][br][br]Jag förstår inte heller riktigt den slutsatsen.[br][br]Men om jag bara fokuserar på de sista två raderna så vill jag bara säga att du har fel. Självklart ska all försäljning tas upp, även om det du säljer inte är bokfört som en tillgång.[br][br]Givetvis måste du alltid bokföra allt som händer i bolaget. Hur hade du tänkt bokföra pengarna som kommer in för varan?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.