Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan

Angående faktura från leverantör (Kina)

Hej. Hittade till detta forum idag och det verkar lovande  🙂

Jag har lite funderingar gällande fakturor från min leverantör (Kina).

1. Vad är en Proforma Invoice (PI) ?
Den får jag alltid när jag har bestämt vad jag vill beställa, därefter går jag och betalar in beloppet till säljaren via Western Union. Sen får jag inga fler fakturor förrän en faktura som kommer med själva paketet, den heter då Commercial Invoice.

Vilken av dessa två ska jag spara till bokföringen? Commercial invoice är lite laddrig och inte lika tydlig som Proforma Invoice.

Mycket tacksam för svar!
Engagerad medlem
109
Du ska redovisa det som verkligen ligger som underlag för din betalning.
Om allt är klart i och med betalningen du gör på proforman så är det den, men spara den andra också som verifikation på att proforma-beloppet också är det slutgiltiga. Att de skickar med den andra fakturan, om de inte begär mer betalning, har nog att göra med tullen.
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
Okej, tack så mycket för hjälpen där!

En följdfråga: Eftersom jag rätt nyligen startat företaget så har jag inte lyckats hitta så många företagskontakter jag kan lita på. Det finns fortfarande 2 privatperson från Kina som jag gör mina varuinköp ifrån och från de får jag inget kvitto. Jag betalar via Paypal till dessa privata säljare.

Verifikationerna som jag sparar när jag köper från privatpersoner i Kina är följande:

1. Handelsbanken verifikation på att jag har skickat pengarna till mitt paypal konto
2. Paypals kvitto på att jag har skickat pengarna till säljaren (privatperson)
3. Kvittot som jag får från fraktbolaget dvs. momsen och tullen som jag har betalat.

Räcker detta som verifikation för mitt varuinköp från de privata säljarna?

Väldigt tackam för svar 🙂
Toppskribent
2066
22
Jag trodde commercial invoice generellt är det som är underlag för bokföringen?
Proforma är en specifikation oftast för tullens räkning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
[quote author=Jonathan link=topic=7563.msg34752#msg34752 date=1282666179]
Jag trodde commercial invoice generellt är det som är underlag för bokföringen?
Proforma är en specifikation oftast för tullens räkning.
[/quote]

Hmm.. jadu det låter ju rimligare. Ska ändå spara båda två tillsammans med kvittot som jag fått från Western Union för säkerhetens skull. Kan ju aldrig skada med en extra verifikation.

Förresten, någon som kan svara på min fråga ang. inköp av privatpersoner? Citerar den nedan:

Eftersom jag rätt nyligen startat företaget så har jag inte lyckats hitta så många företagskontakter jag kan lita på. Det finns fortfarande 2 privatperson från Kina som jag gör mina varuinköp ifrån och från de får jag inget kvitto. Jag betalar via Paypal till dessa privata säljare.

Verifikationerna som jag sparar när jag köper från privatpersoner i Kina är följande:

1. Handelsbanken verifikation på att jag har skickat pengarna till mitt paypal konto
2. Paypals kvitto på att jag har skickat pengarna till säljaren (privatperson)
3. Kvittot som jag får från fraktbolaget dvs. momsen och tullen som jag har betalat.

Räcker detta som verifikation för mitt varuinköp från de privata säljarna?
Flitig skribent
632
3
Du lär behöva ett kvitto där det står vem som säljer, vem det är som köper, vad det är du köper och hur mycket det kostar.

Det bör du nog ha som ett minimikrav för att hålla skatteverket nöjda.
Okej tack för svaret. Ska försöka få de privata säljarna att ge mig några kvitton för mina inköp 🙂.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.