Det är dock på senare tid som det börjat bli lite mer seriöst.
Jag köpte för två månader sen en digital systemkamera och har gått en fotokurs online. Min fotografering är fortfarande på extrem amatörsnivå men jag växer mer och mer.
Ett annat stort intresse jag har är scrapbooking. Som jag skrev så har jag alltid varit pysslig och scrapbooking är något som stimulerar mig väldigt mycket. Jag tycker det är skönt att försvinna in i min värld och skapa.
Som det är i dagsläget är jag väldigt begränsad både i min fotografering och i mitt scrappande. Mestadels pga den ekonomiska faktorn men också tidsmässigt.
Jag jobbar idag med ett arbete jag hatar. Har ingen utbildning, mer än min gymnasiala som är med en inriktning jag inte alls är intresserad av längre.
Jag är bara 22 år och har kanske inte riktigt bestämt vad jag vill med livet ännu, men klockan tickar och jag vill inte fastna där jag är idag. Ärligt talat vet jag inte hur länge till jag står ut med mitt nuvarande jobb.
Mitt drömjobb skulle vara ett där jag är min egen chef, ett eget företag. Som ni kanske förstår så har jag också en idé om vad jag vill göra.
Jag har en idé men vet inte riktigt om det skulle fungera.
Min affärsidé går ut på att jag skulle vilja arbeta som fotograf, fota allt möjligt; det mina kunder vill ha fotat. Kan vara dem själva, deras barn, deras djur etc, etc. Jag framkallar sedan deras bilder och skapar ett album åt dem, ett scrappat album. Ett lite mer personligt album.
Kunden får självklart kolla igenom mitt scrappmaterial och vara med och bestämma, eventuellt komma med egna grejer som de vill få med i scrappandet för att göra det ännu mer personligt. Kanske ett smycke eller liknande.
När det gäller scrappandet kommer jag även erbjuda att scrappa kunders egna bilder, tex. från en semester eller liknande där jag inte har varit med.
Priser blir självklart beroende på hur många sidor albumet är och hur många foton det handlar om, storlek etc. Skulle då ha olika alternativ kunden kan välja mellan.
Jag tror att denna idé skulle kunna vara intressant för andra. Dock bor jag i en liten stad på ca 30 000 invånare och har ingen större lust att flytta.
Finns en hel del städer runt omkring men det gäller att få ut en ordentlig marknadsföring som når ut till de med intresse för mitt arbete.
Skulle även kunna arbeta på distans via en hemsida.
Allt detta ligger i framtiden då jag för tillfället har en knackig ekonomi, bor i en liten etta med min pojkvän där det ej finns plats för min verksamhet. Håller på med körkort men har inget i dagsläget.
Det finns med andra ord en del saker att ta tag i först.
Jag och min pojkvän planerar att flytta till hus eller åtminstone större inom ett halvår, tills dess ska min ekonomi vara på fötter igen då jag då är av med alla mina avbetalningar som jag har och tills dess har jag även körkort, vilket kan vara behövligt för en mer flexibel verksamhet.
Min fråga till er är tror ni att denna affärsidé kan komma någonstans?
Jag har ingen som helst kunskap eller erfarenhet i hur det är att ha ett eget företag, eller hur man börjar.
Vad skulle jag kunna behöva i startkapital för en sådan här sak?
Lokal behövs ej till att börja med. Kamera har jag, även om jag skulle behöva en del tillbehör och extrautrustning om jag ska foto för betalning.
Skulle även vilja ta en kurs i fotografering och fotoredigering. Har några som jag kollat på. Scrapbookmaterial måste jag köpa ett bra lager av så att mina kunder har valmöjligheter, detta är något som jag sedan får bygga upp mer och mer med tiden. En skrivare skulle behövas, dels för utskrift av foton, men även för skapande av eget scrapmaterial. Eventuellt en ny dator skulle vara behövligt men inget som är akut till en början.
Är det något jag har glömt? Vad behöver man mer tänka på?