Senaste inläggen

Privatkonto och företagskonto för enskild firma?

Hej!

Självklart är det ju så att man bör ha två separata bankkonton, ett för företaget och ett privat.
Min fråga är om det är ett krav att man ska ha två separata konton?
Om det inte är ett krav,hur gör man då med bokföringen? Om man vill få kontot att stämma? För man kan väl inte bokföra privata kostnader på företaget även om man in...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Alkohol avdragsgillt?

Hur är det med avdrag för alkohol och starksprit egentligen?
exempel: om företaget sysslar med event planing och bjuder kunder på starksprit på ett möte, är detta avdragsgillt?

alkohol till maten, avdragsgillt?

Någon som kan hjälpa mig tack.

help

Hej,

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Feedback tack

Hej

Jag har varit igång med mitt företag sen i februari. Jag säljer startpaket till blivande föräldrar och vill gärna ha lite feedback på min hemsida.
www.startboxen.com

Kategori: Feedback

Anställningsform för bemanningsföretag

Om man har ett företag där man hyr ut personal, hur anställer man då för att inte stå med kostnader utan att få in uppdrag? Har försökt läsa på många ställen om detta och det verkar som om man måste anställa och betala den anställde även om man inte har uppdrag. Hur går det ihop? Det är ju många tvingande kostnader förutom lön, arbetsgivaravgifter,...

Kategori: HR - Personalfrågor

Kreditvärdig

En hypotetisk fråga, hur länge dröjer det tills man blir kreditvärdig om man inte haft någon inkomst tidigare efter att man startat ett företag som går bra ifrån början så man kan plocka ut en normal lön redan efter andra månaden 🙂 efter start, så man kan hyra lokal?  :nicka

Kategori: Allmänt

Annonsera i Hitta.se

Någon som annonserar i Hitta.se och kan tala om ifall det lönar sig? Jag driver ett företag inom hushållsnära tjänster.

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Får man göra avdrag för välgörenhet?

Jag hörde att det eventuellt var på gång men kunde inte hitta information om det. Får man dra av för välgörenhet?

Hur gör man när ens kompanjon vill sälja sin del av ett aktiebolag?

Vi är 2 tjejer som äger en frisörsalong tillsammans sedan flera år tillbaka. Vi driver salongen som aktiebolag.
Nu vill min kollega dra sig ur och ska sälja sin del till mig.
Vad ska man tänka på och vem anlitar man så att ingen blir ekonomiskt illa behandlad? Jag som ska köpa hennes del vill ju inte betala ett överpris och hon som ska sälj...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

drop shipping av sportartiklar.

Tänkte kolla om nån visste nån sida med drop shipping av sportartiklar? 🙂

Kategori: E-handel

Hjälp med att räkna på leasing eller köpa

Hej!

Jag spenderar min fredagkväll med att försöka lära mig hur man räknar på en investering lite bättre.

Jag känner att jag har fått grepp om det hela när det gäller att köpa en vara men inte greppat hur man räknar fram ett värde då man vill leasa den istället och hoppas att någon av er kunde hjälpa mig med det.

Jag har först...

Kategori: Inköp

Vinstmarginal?

Tjena!

Är i processen av att starta en klädesbutik.
Hur många procent är det "normala" att slå på?
Alltså efter att ha räknat in alla sina kostnader för produkten, hur många procent brukar man höja priset med?

Bra Top Domäner till Salu ,,,

Dessa Domännamn är till salu just nu då verksamheterna är nedlagda.
Om intresse finns lämnas bud via www.Sedo.com eller maila.
Endast seriösa bud tack, Säljer privat. 

www.Babyworld.se startbud 300 euro     
  www.Datorbutik.com                startbud 300 euro
  www.Datorbutik.se              startbud 300...

Kategori: Till salu

Stor platt-tv till internetverksamhet

Detta är en grå-zon, det förstår jag. Vill bara höra vad ni tycker.

Låt säga att jag köper en 60-tums platt tv till min lilla internetverksamhet via företaget och hävdar att jag jobbar mycket bättre och effektivare på denna.

Tror du skatteverket kommer ha några invändningar?

Kategori: Inköp

Olika datum på underlag och verifikationpost?

I min bokföring är verifikation 31 (momsrapport) daterad "2009-11-31" men underlaget är daterat "2010-08-12".

Är detta okej?

Bakgrunden bakom detta är att jag först i slutet av November förra året skrev ut en momsrapport som nu har visat sig innehålla ett fel och eftersom min bokföring innehåller så få poster så har jag valt att göra...

Söker telemarketing företag

Jag söker ett telemarketing företag som jobbar mot provision.
Det ni ska göra är att kontaka företag och sälja in marknadsföring, på ett speciellt ställe.
Kontakta mig för mer info.

Kategori: Söker/eftersöker

Fakturaintäkt efter avregistrerat bolag, hur moms...

Hej ,

har en enskilt bolag som kommer avregistreras runt Oktober. En kund ska betala en faktura först i December eller Januari-Feb.
Hur ska jag då gå tillväga med redovisning av försäljning för den sista fakturan om bolaget redan har avregistrerats? Samt kan kunden vägra att betala då enskilda bolaget har upphört? Vad gäller säger lagen...

Kontakta inköpare

Hej!
Jag ska starta ett foretag och jag ska fa mina varor inom kort fran Kina. Redan nu vill jag börja med att ta kontakt med foretag sasom Stormarknad Maxi, internetsport, din skor osv. Men jag vet inte hur jag ska ga till vagar, hur jag ska kontakta de och vad jag ska saga till de for att de ska boka ett mote med mig sa att jag kan visa upp va...

Tullfrihet och Ebay?

Som jag förstår det så är det tullfrihet på många varor upp till 1500 kr. Detta gäller dock inte för postorderköp, kan Ebay anses vara postoderköp? Och hur fungerar det om varorna har tullfrihet med momsen? Jag beställer en hel del från Ebay (utanför EU) som oftast inte ligger på mer än 100 kr per paket, ska jag deklarera varje sådan beställning sj...

Kategori: Företagande över gränserna

Två affärsideer säljes!

Hej, säljer härmed två webadresser med medföljande affärsidé.

www.supertestarna.se - samlingsida med tester inom olika områden: mode, mat&dryck, elektronik, bilar, kultur etc. Reklamfinansierat.

www.compatrade.com "where companies trade" - potentiell global community för företag där dom kan byta begagnade varor "vitvaror, möbler, elek...

Kategori: Till salu