Senaste inläggen

Uthyrning av Bostadsrättslokal

Hej!

Som ämnet antyder har jag köpt en bostadsrättslokal i en BRF som äger industrilokaler. Jag funderar på att hyra ut 90% av bostadsrättslokalen och ha 10% för egen del. Bostadsrättslokalen består utav 9 små rum ca 8kvm st, ett sörre kök/samlingsrum, två toaletter, två duschar och en gemensam tvättstuga.

Bostadsrättslokalen passar...

Kategori: Affärsidéer

Jag bugar & niger allra djupast!

Med några rader vill jag härmed ge Er engagerade postare / forum medlemmar min höga aktning och respekt!

Det är med stor tacksamhet jag tar del av mången klok rad som pryder detta forum och det är under en ganska lång tid redan.
Från dess att jag under "stora skälvan" kom fram till att min enda utväg var att starta eget fram till nu.
...

Kategori: Off Topic

Arbeta i Sverige 6 mån, betala skatt/avgifter 10-13%

www.farangstaffing.com/  :bravo ?

KAN DETTA VARA SANT ?

Kategori: Företagande över gränserna

Fotografering + Scrapbooking

Jag har alltid varit väldigt pysslig av mig och intresset för foto och fotografering har funnits så länge jag kommer ihåg.
Det är dock på senare tid som det börjat bli lite mer seriöst.
Jag köpte för två månader sen en digital systemkamera och har gått en fotokurs online. Min fotografering är fortfarande på extrem amatörsnivå men jag växer me...

Hjälp sökes! Företagsnamn!

Har knepat o knåpat i veckor nu utan att komma fram till något.

Håller på att starta ett företag som kommer inrikta sig på att sälja väldigt exlusiva klockor.

Namnet jag söker ska vara ett klassisk / stilrent namn, gärna uppbyggt av två ord. Liknande "ett företagsnamn" = "E.T"

Alla tip är till stor hjälp!

Tack på förhan...

Kategori: Allmänt

Arbeta av delägarskap, skatt?

Har en hypotetisk fråga.

Exempel:
En privatperson med f-skattesedel erbjuds t.ex. 10% av aktieinnehavet i ett aktiebolag för 100 000kr. (Kvotvärdet på de 10% av aktierna är dock bara 10 000kr om det nu spelar roll.)

Säljaren kommer överens med köparen att aktierna säljs för 100 000kr och köparen blir delägare, men istället f...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hjälp med bokföringshändelse!

Hej allesammans!

Är nyregistrerad på detta forum som ser väldigt fräscht och kunnigt ut.
Har en uppgift som jag behöver hjälp med då jag övar in och bokför olika affärshändelser!

Det skulle vara otroligt snällt om ni kunde hjälpa mig med denna, för visst kan ni den?

Uppgiften lyder:

" Bengans Bar AB är en verksamhet...

Kallelse till Ekobrottsmyndigheten!

Hej!

Då jag själv är okunnig i juridik så tänkte jag be om råd/hjälp i detta forum.

2008 löste jag in ett gäng optioner och fick över 500 000 kronor för dessa.
När jag sen gjorde 2009 års deklaration så tog jag av olika skäl inte upp denna "affär".

I slutet av 2010 fick jag besked av Skatteverket jag inte hade tagit upp ova...

AB - Inlösen av ägare? Tvång eller inte?

Vid upprättande av aktieavtal brukar det finnas en punkt som behandlar dödsfall, sjukdom eller uppsägning av avtal.

Låt oss säga att det står att de andra parterna "skall" inlösa den berörda partens aktier.

I exemplet gäller även samma för uppsägning av avtalet eller längre sjukdom.
Då med samma formulering "skall".

Om nu nå...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Kreditfaktura ?

Nu har jag klurat och klurat på detta, men får inte till det... 🙁
Har gjort en kreditfaktura till en kund, på 104000:- + moms.
Den bokför jag alltså som en vanlig faktura, fast tvärtom, om jag har fattat saken rätt....
Men nu till det krångliga; kunden vill inte att vi återbetalar summan, utan att vi drar av det på kommande fakturor,...

Bokslutsförberedelser..

Hej! En konstig fråga..
Jag har bokslut sista Juni, och ska nu då bokföra kundfakturor och leverantörsfakturor som är utestånede över bokslutet.. Hur gör man då? Jag har kopierat alla fakturor, ska jag göra det som en bokföringsorder för leverantöreran och en för kunderna?
Om jag bokar upp t ex tlf på 6211 i debet 2441 och kredit 2440, hur gö...

Hur bokföra återbetalning av anställds utlägg?

Ja, som frågan lyder, hur gör jag? En timanställd paniktankade firmabilen, samt köpte in material till ett jobb. En utbetalning är redan gjord - men hur bokför jag?? :o

det behövs en ny köp och sälj sajt

🙂

Befintlig ekonomidel vs bygga nytt

Jag letar lokaler till min affärsverksamhet, men pga stora krav på byggnaden så hittar jag inga befintliga lokaler som passar (dvs ekonomidel vid köp av ex. villa)

Funderar nu istället på att köpa en tomt och bygga nytt istället (utan bostadshus). Har ringt skatteverket och det är ju en del svåra regler kring detta, men det lät som att jag k...

Bannerplats sökes - Bra ersättning

Kreativia.se är en nystartad webbyrå som hyr ut professionella hemsidor till en låg månadskostnad. För bara 149 kronor får kunden ett komplett paket med unikt designad hemsida som är sökordsoptimerad, webhotellskonto, e-post, fri support och mängder med användbara funktioner.

Vi söker dig som kan tänka dig att länka till oss från din hemsida...

Kategori: Söker/eftersöker

Hyra ut stuga till tyskar

Tror ni man kan tjäna något på att hyra ut en stuga ute i naturen till tyskar? Vad tror ni man kan ta i dygnshyra?

Hur mycket betalar man i skatt

Hur mycket kan man räkna med att betala i skatt i procent? Jag har ett företag inom hushållsnära tjänster utan anställda.

Kassaregisterlagen

Vad innebär den nya kassaregisterlagen? Omfattas jag av den om jag driver hushållsnära tjänster och tar emot kontant betalning?

Erbjudande: Brandnew Apple ipad 3G + wifi 16gb/32gb/64gb till salu

Apple IPAD är helt ny och original och levereras med alla de ursprungliga förseglade tillbehör och med 12 månaders Apples garanti och 60 dagars returrätt.

Apple IPAD priser:
Apple IPAD WIFI 16GB kostar 2100 kr
Apple IPAD WIFI 32GB kostar 2900 kr
Apple IPAD WIFI 64GB kostar 3600 kr

Apple IPAD 3G + WiFi 16GB kostar 2900 kr
A...

Kategori: Till salu

Erbjudande: Brandnew Apple iPhone 4 och 3GS till salu

Erbjudande: Brandnew Apple iPhone 4 och 3GS till salu

Helt nya Apple iPhone 4 och 3GS tillgängliga för försäljning med garanti

Detta Apple iPhone 4 & 3GS kommer fabriken olåst och de är helt nya
och original och levereras med fabriken förseglade tillbehör och med 12
månader Apples garanti och 60 dagars återvändande ... Apple iPh...

Kategori: Till salu