Förvirrad angående kontoplan?!?!

28
Hej. När jag läser lite olika inlägg här så uppkommer svar som tex.

"Det ska bokföras på kontoplan xxxx".. och jag blir helt förvirrad.

Jag har haft företag i ett par månader nu (enskild firma) och använder
programmet VISMA Enskild Firma. När jag bokför tex. inköp av kontorsmaterial så markerar jag bara "Utbetalning - Övriga avgifter" och därefter fyller jag i en rubrik på köpet samt total kostnad och total moms.. men jag får inte fylla i några kontoplaner.

Säg inte att jag har gjort helt fel alla dessa månader  :o
632
3
Nej, du har gjort rätt i det programmet.[br][br]Sen är det såhär med det här programmet, [u]överlag[/u], att:[br][br]Det älskas av småföretagare som egentligen inte kan bokföring.[br]Det hatas av ekonomer, revisorer osv.[br][br]Men, du har förmodligen gjort rätt.
2066
22
Du har gjort rätt. Ditt program ger inte så mycket möjligheter att göra saker på olika sätt (på gott och ont).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
28
*Puhh*.. tackar för ett snabbt svar till er båda :).[br][br]Min firma kommer bara vara en liten verksamhet vid sidan om studierna (kommer börja läsa till ekonom). Vinsten blir väl max 70-80 000:- per år så jag vill ju inte göra fel och få betala en massa böter.. har ju hört hur stränga skatteverket är.  :nono[br][br]Men om jag nu mot förmodan skulle råka bokföra någonting lite fel, hur stränga är de? Kan man få fängelse och liknande vid en liten verksamhet som min?
632
3
Det är omöjligt att säga tycker jag, men om något blir bokfört som förbrukningsmaterial istället för varuinköp till exempel är inte något du blir hängd för.[br][br]Det handlar mest om att du själv ska kunna hur dina kostnader blir fördelade.
2066
22
Straffskalan hänger ganska hårt ihop med uppsåt. Samtidigt är du skyldig att känna till de lagar och regler som gäller för dig och din bransch. Om du gör ett eller några fel utan att medvetet göra dem och det inte är stora summor händer inget mer än eventuellt en tillsägelse om det inte finns en massa andra fel i bokföringen. Om det syns ett mönster och du medvetet håller undan inkomster, skatter etc är det värre.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
4
Och som sagt. Visma EF duger enligt reglerna. Så länge man inte gör något i företaget som programmet inte supportar. [br][br]Dock om du skall läsa ekonomi och då kanske företagsekonomi så lär även du spy över detta program en dag.  :D[br][br]Hans[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.