Senaste inläggen

Namnet på företaget

Hej.
Jag tänkte höra, jag håller nu idag på att starta upp en enskild firma. FA-skatten är klar och godkänd. Nu fattas bara registrering hos Bolagsverket.

Jag har ansökt om namnet Visible Media, dock har bolagsverket avslagit det eftersom att det saknar särskiljningsförmåga.

Om jag nu skulle registrera AE Visible Media eller något...

Kategori: Allmänt

Anställd behöver betala åt företaget, hur lösa?

Jag är på gång att anställa en person (min första). Han som jag anställer behöver även kunna betala åt företaget. Hur brukar man lösa det?

Jag skulle kunna ge honom ett företagskort med mitt namn på men det känns lite för osäkert. Tänk om han bestämmer sig för att vara oärlig och ta mina pengar.

Jag vill inte att han lägger ut åt mig...

Kategori: HR - Personalfrågor

Rotavdraget

Vem får man pengarna av om man fakturerar kunden hälften av beloppet för hushållsnära tjänster pga rotavdraget? Är det skatteverket? Har de blanketter man ska använda?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Obetalda fakturor och bokföring

Hej,

Jag har obetalda fakturor i mitt bokföringsprogram. Men kunden kommer inte att betala dem och jag tänker inte gå vidare till Kronofogden med det.

Som det verkar nu i bokföringen så påverkar dessa obetalda fakturor (fordringar) min vinst genom att de ökar den.

Men hur ska jag göra för att de inte ska öka vinsten när jag...

Ska köpa kassaregister, men behöver råd och tips!

Jag har ett ganska litet företag. Har en webbshopp med produkter som är relaterade till den japanska subkulturen. 😛 I snitt en gång varje månad åker jag nånstans i Sverige eller Danmark på ett "konvent" (ungefär som en mässa) för personer som är intresserade av japansk kultur och subkultur.

Men nästa år så kommer med stor sannolikhet försäl...

Kategori: Inköp

Söker ungdomar till nytt jobb projekt- allt betalt!

Tanja,
Dolda Jobb
Hej

Tanja heter jag och driver företaget Dolda Jobb!
Dolda Jobb har fått in ett par stora kampanjer till hösten där bland annat en kampanj innebär att resa Sverige runt och söka jobb. En jobb resa som ska filmas in som en reality serie och sändas live!

Vi söker ungdomar mellan 18- 24 som kan tänka sig att...

Kategori: Söker/eftersöker

Svensk butik . .. . i Japan?

Jag har just nu en webbshop i Sverige där jag säljer saker som är relaterade till den japanska subkulturen (anime, manga, cosplay, lolita, visual-kei m.m...)

Men nu har jag pojkvän som bor i Japan (alltså som är japansk). Vi planerar att förlova oss och sedan bosätta oss antingen i Sverige eller Japan . . .

Ska jag bo i Japan så har j...

Kategori: Affärsidéer

Mina anställda har nystartsjobb

Hej!

Jag driver ett företag med 2 stycken anställda som har nystartsjobb via ams, vilket innebär att jag får tillbaka dubbla arbetsgivaravgifter (30%). Är det något super snille som vet när, och hur man får tillbaka den?

Tack på förhand!

MVH
Pontus

Brott mot upphovsrätt > Till VILKEN instans/myndighet vänder man sig till?

Har läst och sökt i ett flertal olika forum + "googlat" och kan inte hitta vilka/vem instanser/myndigheter som har hand om detta? Kan man ens lämna in en anmälan någonstans utan att först kontakta advokat och sätta igång en stämmingsprocess?

Kan tillägga att det tveklöst rör sig om "textstöld", det är obestridligt då de tog t o m tog med en...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Söker kompanjon/partner - erotikleksaker

Hej
Köpte nyligen välkänd erotik shop som varit igång sedan 2002.finns ca 7200 kunder som får nyhetsbrev varje vecka,omsättningen har de sista 2 åren varit sisådär några  hundra  tusen pga av bristande intresse av ägarna och urkasst ecommerc system.Håller på att designa just nu 4 nya webshoppar(var 3st superdomäner som pekade till en shop)Söker...

Kategori: Söker/eftersöker

kosmetikabutiken.se mfl

KANON TOP DOMÄN kosmetikabutiken.se
kosmetikabutiken.com
hudexperten.se(site)
viktminskningexperten.se(site)
mybestmakeup.com(site)
antirynkprodukter.se
rakningsexperten.se .com
Har precis gjort allt färdigt och köpt siter men hastigt ändrades förutsättningarna så säljer hela konceptet.Inga kunder,inga varor,ingen omsättning.

Kategori: Till salu

Fråga ang. Lagring av vinter/sommardäck som tjänst.

Hej.

Jag kommer inom kort flytta in i en större lägenhet där jag inte kommer
behöva nyttja förrådet (som också är ganska stort). Jag håller därför
på att "spawnar" på ideér kring hur jag kan utnyttja den ytan för
att generera en inkomst som kan betala för hela eller del av hyran för
lägenheten.

Första tanken var att helt e...

Handelsbolag, dubbla EF eller Frilansfinans?

Hej, jag skulle vilja höra lite med er om vad ni tycker är lämpligast val för mig och min fru.
Idag har har vi båda fasta heltidsjobb som vi kommer att fortsätta att ha, jag själv är inom IT-branschen och får ganska ofta förfrågningar om att göra ditten och datten på kvällar och helger men det blir oftast ingenting för att jag inte kan fakturera...

Moms vid inköp utomlands

Hur hanterar jag bokföring och momsredovisning vid köp av varor och tjänster när jag är på tjänsteresa i a) ett EU-land, b) utanför EU?

Alltså när jag befinner mig fysiskt i landet i fråga - inte när varan/tjänsten skickas mellan två länder.

Till exempel när jag betalar en hotellnatt i UK (tjänst), en hårddisk i UK (vara), en...

Skatt vid avgångspremie/avgångsvederlag/engångsbelopp

Hej, vi har äntligen blivit av med en person och kommit överens om 5 månadslöner.
Vad sparar vi om vi betalar ut detta som ett engångsbelopp eller som månadslöner?  :roll:

Körjouranl - hur noga?

Hej!
Jag heter Magdalena Ekdahl och har precis startet en Enskild Firma. Jag äger en bil privat som jag kör i företaget, och kommer att ta ut mileräsättning. Har därför köpt en körjournal.

Hur noga ska jag journalföra i den? Om jag åker ut på kundbesök en hel dag, säg att jag behösker 10 olika kunder, räcker det då att jag skriver vad mä...

Kategori: Allmänt

Bytt idé !

Hejsan!

Innan ville jag starta ett eget företag där jag då skulle ha fabriker eller syateljeer som sydde upp mina designade kläder. Men pga att jag tänkt lite och kommit underfunn med att jag inte hanterar stressiga och ekonomiskt påfrestande situationer speciellt bra (pga personliga själ) har jag nu "kommit på" nåt annat.

min tanke n...

Ambulerande försäljning

Hej,

Någon som vet hur det fungerar med ambulerande försäljning från en cykel (cargobike.se) eller bil t.ex. glassbil - vem måste man ha tillstånd ifrån?

Om man t.ex. cyklar omkring i en stad och säljer läsk eller glass kan man ju omöjligen söka tillstånd från alla markägare i stan. Eller är det så att man måste ha markägarens tillst...

Vilande Aktiebolag & Revisor

Hejsan,

Jag undrar om man startar ett aktiebolag och varken har utgifter eller intakter inom foretaget alltsa ingen verksamhet alls forlorar man pengar da?

En annan sak jag undrar ar maste ett aktiebolag ha en revisor innan man startar sin verksamhet, och i sa fall tar revisorn betalt nar man registrerar foretaget?

All hjalp u...

Ensamrätt

Hej!
Hur gör man för att få ensamrätt att sälja en viss vara på ett visst område, tex glass på en strand.
Går det?
Vart vänder jag mig?

Tusen tack!

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik