Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
34

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån?

Hej

Hur bokförs sociala avgifter och skatt på bilförmån? Enl Skatteverket är förmånsvärdet på bilen 3.600 kr/månad. Debiterar jag kto 7385 med detta belopp? Samt räknar skatt och arbetsgivaravgift på lön + bilförmån? I så fall får jag samma belopp i skatt & arbetsgivaravgift som jag hade innan lönesänkning och företagsledaren får ut exakt samma lön?

Toppskribent
1104
146
Förmånen konteras enligt:
Debet 7385
Kredit 7399

Du debeterar alltså på ett konto vilket arbetsgivaravgifter beräknas på, sedan krediteras ett motkonto eftersom själva förmånen inte är någon kostnad för företaget.

Arbetsgivaravgifterna konteras sedan enligt:
Debet 7510
Kredit 2941

Beloppet utgörs av procentsatsen för arbetsgivaravgifter * (lön + förmån).
Det innebär alltså att företaget får betala arbetsgivaravgifter på förmånen.

Ifall löneavdraget för företagsledaren är lika högt som förmånen så går det jämnt ut för företaget, lönen minskar lika mycket som förmånen ökar och därmed blir arbetsgivaravgiften oförändrad.

Företagsledaren får mycket riktigt betala oförändrat belopp i skatt, det skattegrundande beloppet är:
ordinarie lön - löneavdrag + förmån.

Däremot blir ju nettolönen mindre eftersom den blir:
ordinarie lön - löneavdrag - skatt.
Medlem
34
Stort tack för hjälpen! Då förstår jag, hade inte koll på K 7399.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.