Mat på restaurang

70
1
Hur mycket kan man skriva av när man pga verksamheten är tvungen att äta på restaurang? Jag har hört att det är summan minus vad det brukar kosta när man lagar mat själv, men jag hittar inte källan till det.
632
3
Innan jag försöker svara så är jag lite nyfiken på vilken sorts verksamhet som kräver att du äter på restaurang istället för att ta med dig en matlåda.
70
1
Jag har ätit på restaurang en gång detta året. Min verksamhet är som musiker och ibland måste man åka långt för en spelning, ev sova borta och har ingen möjlighet att laga mat. Många månader har jag levt på under 2000 kr i månaden så tro inte att jag inte undviker att äta på restaurang. Jag pratar alltså om pizza, inte lyxrestaurang.
394
1
Du kan rätt till avdrag för fördyrade levnadsomkostnader när du varit utanför din normala verksamhetsort (bostaden). Schablonbeloppet är 315 kr/dygn för mat och logi.[br][br]Se skatteregler för enskilda näringsidkare SKV295[br][br][i]Ökade levnadskostnader[br]Om du i din verksamhet gör resor med övernattning[br]utanför den vanliga verksamhetsorten får du göra[br]avdrag för ökade levnadskostnader, enligt samma[br]regler som för anställda.[br]Du får göra avdrag enligt schablon om följande förutsättningar[br]är uppfyllda :[br]• det avser resa utanför den vanliga verksamhetsorten[br]( se nedan ),[br]• du har övernattat utanför den vanliga verksamhetsorten,[br]• du kan visa att det är sannolikt att du har haft[br]merkostnader.[br]Dessa regler gäller inte om du arbetat mer än tre[br]månader i följd på samma ort utanför din vanliga[br]verksamhetsort. Du får då endast avdrag med den[br]verkliga merkostnaden.[br][br]Verksamhetsort[br]Till din vanliga verksamhetsort räknas allt som ligger[br]inom 5 mil från din verksamhetslokal eller din bostad.[br]Det är den närmaste färdvägen som avgör. En ort som[br]ligger 9 mil från din verksamhetslokal kan alltså tillhöra[br]din vanliga verksamhetsort om den ligger inom[br]5 mil från din bostad.[/i]
Ulf Bjarme
1324
4
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html [br][br]Sedan finns det ju en större utgåva som länkas från sidan. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.