Nollpunktsförsäljning

5
Försäljning 2 000 000 kr

Varuinköp 800 000 kr
Personalkostnader 415 000 kr
Lokalkostnad 120 000 kr
Reklamkostnad 100 000 kr
Värdeminskning 50 000 kr
Räntekostnader 30 000 kr
Övriga kostnader 60 000 kr

Hur räknar jag ut nollpunktsförsäljningen för det här företaget?
2066
22
Vad vill du uppnå eller få fram?[br][br]Om jag förstått det rätt är alltså nollpunktsförsäljning vad företaget måste omsätta för att gå plus/minus noll?[br]Med informationen du har angivit går det inte att säga utan ett antagande om att alla kostnader är fasta och alltså lika stora oberoende av hur mycket företaget säljer och alltså exakt lika med företagets totala kostnader.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Strunta i siffrorna! Hur räknar man ut ett företags nollpunktsförsäljning/omsättning?[br][br]Tar man varuinköpen/försäljningen och går vidare därifrån sen?
2066
22
Bryr mig inte om siffrorna, men jag vill gärna ha svar på [br][br][quote author=Jonathan link=topic=8143.msg36679#msg36679 date=1290995877][br]Vad vill du uppnå eller få fram?[br][/quote][br][br]för att förstå vad det är du vill göra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
[quote author=Jonathan link=topic=8143.msg36697#msg36697 date=1291055445][br]Bryr mig inte om siffrorna, men jag vill gärna ha svar på [br][br][quote author=Jonathan link=topic=8143.msg36679#msg36679 date=1290995877][br]Vad vill du uppnå eller få fram?[br][/quote][br][br]för att förstå vad det är du vill göra.[br][/quote][br][br]Jag vill få fram en nollpunktsförsäljning/omsättning för ett företag.[br][br]Jag tror man ska ta fasta kostnader (inte varor) och dela det med 1 - andel rörliga kostnader (varor).
632
3
För det första så antar jag att detta är ett skolarbete.[br][br]För det andra så funderar jag lite över meningen med att dela fasta kostnader med 1.[br][br]X delat med 1 = X...[br][br]För det tredje så är det väl bara att utgå från de fasta kostnader. Till att börja med kan du ta lika mycket omsättning som du har fasta kostnader. Sen så beror det ju på hur stor bruttovinst du gör, det är ju vad som avgör i slutändan.
2066
22
[quote author=Fontain link=topic=8143.msg36699#msg36699 date=1291058009][br]Jag vill få fram en nollpunktsförsäljning/omsättning för ett företag.[br][br]Jag tror man ska ta fasta kostnader (inte varor) och dela det med 1 - andel rörliga kostnader (varor).[br][/quote][br][br][quote author=krjh link=topic=8143.msg36710#msg36710 date=1291067336][br]För det första så antar jag att detta är ett skolarbete.[br][/quote][br][br]Ok. Min poäng är att du inte redovisat vad som är fasta kostnader. Du har inte med något sätt att beräkna rörliga kostnader och hur linjära de är.[br]I ditt exempel, utan ytterliggare information är det bara att räkna ihop alla kostnader - det är vad du måste dra in för att inte göra en förlust.[br]Det är dock ganska meningslöst... För att spåna vidare på krjh's antagande om att det är ett skolarbete, kan vi anta att företaget vill sälja en viss produkt och plocka fram lite uppgifter om det, typ en budget, ett önsketänkande, något alls?[br][br]Har du möjlighet att påverka de data du har tillgång till, kan du göra ett eget exempel? Återigen, vad vill du uppnå? (Det räcker inte att säga "jag vill räkna  ut nollpunktsförsäljning.". Varför vill du det?)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
15
Normalt sett gör man tre grafer för att ta reda på var nollpunkten ligger.[br][br]Graf 1 är i allmänhet de fasta kostnaderna. Om den blir helt vågrät har man misslyckats, för det finns alltid en gräns för när man behöver mer personal, större lokaler etc. Den bör se ut som en trappa.[br][br]Graf 2 är de rörliga kostnaderna per såld enhet, och där skall man vara noga med att inte glömma något. Det är lätt att blunda för emballagekostnader, portokostnader för att skicka faktura, bankkostnader för att få betalt etc. Den här grafen bör bli en "uppförsbacke" som inte är allt för brant.[br][br]Graf 3 är sedan försäljningen, och den kurvan är också en uppförsbacke, och måste bara brantare än kurvan för de rörliga kostnaderna. Ju brantare den är, desto snabbare når man nollpunkten.[br][br]I exemplet ovan har du fasta kostnader på 775kkr (inga trappsteg alltså) och intäkter på 2Mkr om du har rörliga kostnader på 800kkr. Utifrån de uppgifterna bör du kunna rita dessa grafer och få fram en nollpunkt.
5
I mitt exempel är varuinköp en rörlig kostnad och resten är fasta kostnader.[br][br]Tyvärr så står det ingenting om antal sålda produkter, önskad vinst eller något liknanade i min uppgift.
1165
15
Det gör det bara lättare att räkna ut i ditt skolexempel. Du skall rita tre grafer. En för de fasta kostnaderna, en för de rörliga kostnaderna, och en för försäljningen. Efter som förhållandet verkar vara att 1 inköpskrona ger 2,5 försäljningskronor är det relativt enkelt att rita upp det.
5
Eller så tar jag bara rörliga kostnader (varuinköp) - fasta kostnader och delar det med 0,60 (1 - varuinköp=0,4).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.