Hur gör man med tullen om man importerar från Kina?

6
Hejsan!

Vi tänker importera en produkt från kina. Vi har varit i kontakt med tullverket och fått en tullkod och den procentsats vi ska betala i tullavgift.

Hur går det till nu?
Vi beställer produkten från vår leverantör som skickar den till oss med EMS vilket betyder att paketet kommer hem till dörren.

Behöver vi registrera något hos tullverket? Vad behöver vår leverantör fylla i för uppgifter?

När vi var i kontakt med tullverket sa de att vi var tvungna att att vara på plats varje gång vi fick ett paket, eller skicka en ombudsman. detta kan väl inte stämma?

Vi har endast ett fåtal produkter per beställning och om vi ska behöva köra till gbg eller sthlm varje gång kommer vi att gå back.

det måste finnas något smidigare sätt.

Snälla hjälp oss ni som kan det här

Tack
Peter
109
Det beror på leveransvilkoret i din leverantörs offert. [br][br]Om slutdestinationen är t.ex. Kumla och du fått en offert där det står "delivery term: DDP Kumla" så innebär det att leverantören ansvarar för införtullning och slutleverans, vanligen då via någon speditör som tex DHL.[br][br]Har du köpt med leveransvillkor exempelvis CIF Göteborg så är det du som ska bära de kostnaderna och vanligen gör man det genom en speditör som gör samma jobb som i det andra fallet men skickar fakturan till dig. Sedan finns det en massa trebokstavsförkortningar i dessa sammanhang och vad de betyder får du reda på genom att Googla "ICOTERMS"
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
6
Hm.. lite komplicerat att förstå det där. [br]ta ett exempel på ett paket med 10 produkter som väger 10 kg och kostar 10000 kr. [br]Jag betalar min leverantör i förskott via pay pal. Då betalar jag även in för frakt.[br]Han skickar varorna till mig via EMS. Jag bor i växjö. Om jag förstått rätt så ska min leverantör skriva: DDP Växjö då ?[br][br]Vi är ett handelsbolag.[br]Hur gör jag sedan för att betala tull och moms till tullverket? [br]då blir det x% i tullavgift och 25% moms på varan och frakten som jag ska betala till tullverket?[br]
88
Du kan inte använda DDP eftersom det står för Delivered Duty Paid, det betyder att leverantören betalar tullavgifterna vilket nog är väldigt ovanligt för Kinesiska leverantörer.[br][br]DDU är istället det som är aktuellt, Delivered Duty Unpaid. Jag rekommenderar sedan att du överlåter upprättandet av tulldeklarationen till speditören som brukar ta ett par hundra för det. [br][br]Gav ett exempel i en annan tråd, postar det även här:[br][br]Ditt 16 kg paket innehåller varor värda 10000 kr. Tullavgiften för de specifika produkterna är 5%. Fraktkostnaden är 1000 kr.[br][br]Tullvärde: 11 000 kr[br]Tullavgift: 11 000 x 5% = 550 kr[br]Införselmoms = 11 000 + 550 ggr 25% = 2887,50 kr[br][br]Totalt kostar dig alltså paketet som du betalt 10 000 kr för ytterligare 2887,50 kr plus 550 kr + 1000 kr i frakt, dvs. 14 437,50 kr. Du får tillbaka 2887,50 kr om du är företag och har F-skattsedel då införselmoms är avdragsgill.[br][br]Häls,
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
6
tack, jag tror att jag förstår nu. [br][br]det jag ska göra är att be min leverantör fixa ett DDU med EMS då och att de skriver värdet på innehållet i paketet.[br]Skickar tullverket en faktura sen?[br][br]Kommer de att öppna paketet och kontrollera?[br]Hur gör man med gratisartiklar man får i form av provkollektion?[br][br]Vad är det då tullverket sa i telefon om de nya reglera efter 15/9 2010 om att man måste ha en ombudsman på plats? är det detta EMS kommer fixa åt mig då?[br][br]tack
88
Ditt paket "fastnar" då vid svenska gränsen och måste deklareras. Du måste be ett tullombud att deklarera godset om det är EMS kommer Posten att kontakta dig, vanligtvis via post eftersom EMS har sitt partnerskap med Posten. Ibland öppnas paketet beroende på värde och vad det står att det innehåller, stickprov görs hela tiden.[br][br]Grunden för tullvärdet är de pengar du betalar, om du däremot får produkter gratis måste man fatta  beslut vad de egentliga värdet är. Gift, gåva är något helt annat och det används idag helt felaktigt då man inte "legalt" kan deklarera artiklar som du får som varuprov etc som gåva. Däremot kan det blir lågvärdesartiklar att tala om. [br][br]Oavsett så ansvarar man själv för importen, om man deklarerar fel (även om Posten gör det) så kan man bli eftertaxerad och tulltillägg (straffskatt) kan tillkomma. Tull är minst lika viktigt som skatt, att deklarera fel i sin inkomstdeklaration är allvarligt - samma sak gäller med tull.[br][br]Häls,[br][br][br][br]
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
6
Tack för hjälpen nu förstår jag. [br][br]Vill speditörer agera tillombud då? Kommer EMS att gå med på detta? Isf vad är det min leverantör ska säga till dem?[br][br]Vad är det för papper leverantören behöver fylla i? får han dem från EMS?[br][br]tack
16
Hej![br]Jens:Stämmer verkligen din beräkning?[br][br][color=green][color=red]Tullvärde: 11 000 kr[br]Tullavgift: 11 000 x 5% = 550 kr[br]Införselmoms = 11 000 + 550 ggr 25% = 2887,50 kr[/color][br]Totalt kostar dig alltså paketet som du betalt 10 000 kr för ytterligare 2887,50 kr plus 550 kr + 1000 kr i frakt, dvs. 14 437,50 kr. Du får tillbaka 2887,50 kr om du är företag och har F-skattsedel då införselmoms är avdragsgill.[/color][br][br]Jag förstår inte riktigt varför du plusar på tullavgiften och fraktavgiften 2ggr?[br]Du har ju redan bakat in fraktavgiften på 1000kr samt tullavgiften på 550kr, har jag missat något? Det ska väl bli 12887.5kr?[br][br]Häls C
2066
2
Varor: 10 000 kr[br]Frakt: 1 000 kr[br]Tull: 550 kr[br]Moms: 2887,50 kr[br]-----------------[br]Total: 14 437,50 kr
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Hehe ok nu fattar jag... :OMG[br]Är ny på detta:)[br][br]Tack![br]
88
Sorry för sent svar, dock svarade Jonathan ;-)
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.