Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
1

Bokföring samt Lokalhyra i visma

Hejsan!

Jag startade min enskilda firma i Maj 2010 (FA) på sidan av min fasta anställning.
Jag fick då erbjudande hyra en lokal för verksamheten till mycket bra pris- Och så blev fallet.

Under året har jag betalat Hyran för lokal samt ett par små utgifter för utrustning till lokalen - Från mitt privata konto
Alla inköp,utgifter,kvitton, transaktioner finns  bokfört i pärmar efter datum och loggat alla händelser
Inga inkomster finns dock nu på firman såhär i uppstartskedet utan endast utgifter  :-X

Sen i September har jag enkla firman via Seb med Företagskonto och bankgiro.
O sen en tid även Visma enskild firma

Hur gör man om man vill Bokföra utgifterna för i år i Visma , blir det något knas när man för in utgifter från Privata kontot  och sedan har ett företagskonto registrerat ?

om man  ska bokföra lokalhyran, betald privat -  i visma :
+Ny inbetalning   Företagarens Egen Insättning av Pengar
Belopp , datum osv

-Ny utbetalning   Lokalutgifter
Belopp , Datum (?)

Samt Hyran skall vara utan moms - Jag får upp 2 fält. Inkl moms / varav moms ?

Medlem
13
Har du kvitto på hyran så bokför du den förljande:
D 5010 Lokalhyran ex. moms
D 2641 Momsen
K 2018 Egen insättning.
Toppskribent
1324
5
Just Visma EF tillåter inte att man använder privata pengar för att handla åt firman (verkar som dom inte har haft en Enskild Firma i verkligheten).  Detta är en av Visma EF många begränsningar som du lär bli varse framöver.

Den workaround som finns om man inte har en kassaapparat med logg är att använda kassakontot.

Du bokför först en insättning av privata pengar till kassan och sedan bokför du räkningen från kassan.

Hans
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.