Bokföring samt Lokalhyra i visma

1
Hejsan!

Jag startade min enskilda firma i Maj 2010 (FA) på sidan av min fasta anställning.
Jag fick då erbjudande hyra en lokal för verksamheten till mycket bra pris- Och så blev fallet.

Under året har jag betalat Hyran för lokal samt ett par små utgifter för utrustning till lokalen - Från mitt privata konto
Alla inköp,utgifter,kvitton, transaktioner finns  bokfört i pärmar efter datum och loggat alla händelser
Inga inkomster finns dock nu på firman såhär i uppstartskedet utan endast utgifter  :-X

Sen i September har jag enkla firman via Seb med Företagskonto och bankgiro.
O sen en tid även Visma enskild firma

Hur gör man om man vill Bokföra utgifterna för i år i Visma , blir det något knas när man för in utgifter från Privata kontot  och sedan har ett företagskonto registrerat ?

om man  ska bokföra lokalhyran, betald privat -  i visma :
+Ny inbetalning   Företagarens Egen Insättning av Pengar
Belopp , datum osv

-Ny utbetalning   Lokalutgifter
Belopp , Datum (?)


Samt Hyran skall vara utan moms - Jag får upp 2 fält. Inkl moms / varav moms ?


13
Har du kvitto på hyran så bokför du den förljande:[br]D 5010 Lokalhyran ex. moms[br]D 2641 Momsen[br]K 2018 Egen insättning.
1324
2
Just Visma EF tillåter inte att man använder privata pengar för att handla åt firman (verkar som dom inte har haft en Enskild Firma i verkligheten).  Detta är en av Visma EF många begränsningar som du lär bli varse framöver. [br][br]Den workaround som finns om man inte har en kassaapparat med logg är att använda kassakontot. [br][br]Du bokför först en insättning av privata pengar till kassan och sedan bokför du räkningen från kassan. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.