Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Medlem
53
1

Fråga om preliminärskatt??

Hej!

Jag har en liten enskild firma där jag för första året räknat på en omsättning motsvarande 40 000kr i  skatte och avgiftdeklarationen. Bor i södra sverige med kommer att göra de flesta av mina jobb i norrland, därav stora reskostnader.
Såhär har jag räknat:

INTÄKT från försäljning = 40000kr (32 000kr + 8 000kr moms)

KOSTNADER = 15000kr
Resor = 10000kr flyg till kunder i norra sverige; 9 400 exkl moms,
Inköp = Ny dator för 5 000kr, ca 4000kr exkl. moms.

MOMS: 6 400kr
Ingående moms = 1600kr (600 flyg + 1000 dator)
Utgående moms = 8 000kr

RESULTAT:
32 000kr (inkomster exkl. moms) - 14 600kr (utgifter exkl. moms) = 17 400kr
Beräknade egenavgifter: 0,25 x 17 400kr = 4 350kr

VINST: 17 400kr - 4 350kr = 13 050kr

INKOMSTSKATT: (30%): 13 050kr x 0,3 = 3 915kr

PREL.SKATT:  4 350kr + 6 400kr + 3 915kr = 14 665kr

Fick hem preliminärskattebeskedet idag och jag skall betala [font=Verdana]16 700kr[/font].

Vad har jag räknat fel?
Flitig skribent
632
3
Hej!

1. Det är din försäljning exkl moms som är din omsättning.

2. Alltid svårt att räkna exakt, men det verkar snarare som om något blivit fel ifyllt på preliminärdeklarationen.

3. Antar att det är 16 700 kr på hela året i alla fall?
Medlem
53
1
Tack för svar Krjh.

Jag mejlade min beräkning till skatteverket och fick följande svar:

Jag har tittat på dina uppgifter och kommit fram till att du ska betala 10 177 kr beräknat på de uppgifter du lämnat. Preliminärskatt debiteras inte på grund av grundavdraget på 13000 kr. Därav blir beskattningsbar förvärvsinkomst 0 kr.

Jag har googlat på grundavdrag men är inte med på noterna var siffran 13000kr kommer från. Finns skattetabeller över grundavdarg 2011, men jag kan inte hitta siffran 13000kr nånstans.

Någon som kan förtydliga skatteverkets svar?

Passar även på att fråga om kostnad för bankgiro (250kr år) är avdragsgillt?
Toppskribent
1104
146
Grundavdraget är ett avdrag som vid skatteuträkningen med automatik görs för alla privatpersoner, alltså inget avdrag man gör själv.

Ifall man tjänar mindre (beskattningsbar förvärvsinkomst) än 18.100 kr år 2011 så blir grundavdraget = hela inkomsten, det gäller i det här fallet för dig. Därför blir din beskattningsbar inkomst = 0 kr.

Siffran 13.000 kommer ifrån att den bokförda inkomsten ska minskas med ett schablonavdrag för egenavgifter vid beräkning av beskattningsbar inkomst, Skatteverket har antagligen räknat 18.100 - 25 % = ungefär 13.000.

Det belopp som skatteverket kom fram till att du ska betala (10.177) består då av egenavgifter plus skillnaden mellan inkomstmoms och utgiftsmoms.

Kostnad för bankgiro är avdragsgill.

Toppskribent
1324
5
Jag tror faktiskt att dom 13000 kom fram av en enklare anledning.

Som stifor skriver så kan avdraget vara max. 18100:-.
Det kan dock inte vara större än inkomsten.

Och i din beräkning har du en vinst efter avdrag av egenavgift på 13050. Och eftersom detta sedan avrundas ner till närmaste ett hundra vid deklarationen. Så blir din vinst 13000:- och här gör då skatteverket avdrag av hela summan vid skatteberäkningen.

Hans
Toppskribent
1104
146
Ja, jag menade givetvis att Skatteverket har kommit fram till beloppet 13.000 genom att räkna 17.400 - 25 %.

Trodde det var vad jag skrev, men helt klart så skrev jag 18.100 istället för 17.400.

Medlem
53
1
Tack stfr och Hans!

Jag sitter nu med preliminär självdeklaration och försöker rätta till siffrorna.

I del nr 1 (inkomst av näringsverksamhet) ruta 40 ska jag ange överskott.
I broschyren står följande:
Verksamhetens överskott är beräknade bruttointäkter för exempelvis förslåda varor och utförda arbeten minskade med beräknade kostnader för exempelvis varuinköp, lokalkostnader och värdeminskning. Överskott beräknas exkl. moms.
Det måste väl vara det jag ovanför kallar för resultat som jag anger?

I del nr 9 (Inkomster hittills under året), ruta 02 ska man ange Lön och förmåner. I mitt fall så har jag en 90% tjänst på en kommun parallellt som jag har mitt lilla företag som bisyssla. Innebär det att jag ska ange bruttolönen för januari och februari månad i ruta 02?
I ruta 01, skall man ange avdragen A-skatt, är det i så fall den skatt som min arbetsgivare har dragit?

Flitig skribent
632
3
Du är helt rätt ute 🙂

Alltså 17 400 kr i överskott enligt ditt första inlägg.

Det är bruttlönen hittills i år du bör ange.

Och det är skatten din arbetsgivare har dragit av hittills i år, ja.

Medlem
53
1
Perfekt!

Tack för ditt svar krjh.
Toppskribent
1324
5
Nu är det ju så att du har en tjänst vid sidan om. Och denne arbetsgivare drar ju skatt på lönen. Då bör du ju vara medveten att han måste ta ett val.

Antingen anses detta jobb som din huvudsysselsättning och han drar då skatt enligt skattetabell som passar dig (kommunalskatt, landsting osv).

Eller så ses det som extrajobb och han drar då 30% .

I ditt fall är det väl troligt att han drar enligt tabell. Och då skall du ju vara medveten om att detta skatteavdrag redan tagit hänsyn till grundavdraget. Så då kommer SKM's uträkning att ge en skatt som inte tar hänsyn till grundavdraget för företaget.
Dessutom om du hamnar över brytpunkten för statsskatt (ca 390 000🙂 på summan av företaget och jobbet så hamnar det statskatt på företaget. 

Hans
Medlem
53
1
Hej Hans!

Jag har kollat av med min arbetsgivare (en kommun) och dom klassar min tjänst som huvudsysselsättning samt drar av enligt skattetabell (kommunalskatt, landsting osv).
Toppskribent
1324
5
Ja då blir ju f-skatten beräknad på att du inte skall ha grundavdrag på företaget.
Ett bra exempel på när man får ett svar från SKM (som förvisso var rätt) när man inte gett alla parametrar till dom. Du hade ju inte talat om att du jobbade vid sidan om. Och då fick du svar enligt att företaget var det enda. 

Du skall ju på ansökan dessutom skriva in vad du tror att du tjänar framöver på ditt jobb (del 10).

Så i det fallet kommer dom 13000 att beskattas med ca 32-33% skatt. + då egenavgiften som redans tagits hänsyn till i schablonavdraget. Så dom 10177:- borde bli i häraden 4000:- mer. (svårt att ange exakt när man inte vet din lön).

Hans
Medlem
53
1
Tack för ditt svar Hans!

Passar på att ställa en ytterligare fråga.
Fick hem inkomstdeklarationen i förra veckan. När jag gick in på internet så stod det att jag skulle fylla i bilaga NE och även skicka in. Jag reggade företaget i oktober 2010 och har valt förenklat årsbokslut.

Jag skall alltså fylla i NE bilagan och skicka in, trots att jag valt förenklat årsbokslut?
Toppskribent
1104
146
Ifall du valt förlängt startår t.o.m 2011-12-31 ska du inte fylla i NE-bilagan.

Du ska då istället ange som upplysning på huvudblanketten att du har förlängt startår och därmed inte lämnar in någon NE-bilaga.
Toppskribent
1324
5
Du skriver att du valt förenklat årsbokslut. Antar att du menar förlängt bokföringsår som stifor nämner.

Om du deklarerar på nätet så kan du välja "ta bort" på NE blanketten. Du får då en fråga varför du vill ta bort och ett av valen är förlängt startår.

förenklat årsbokslut å andra sidan innebär att man använder just NE när man deklarerar. Sidan 1 på NE = det förenklade årsbokslutet.

Hans
Medlem
53
1
Det stämmer, jag menade "förlängt bokföringsår".  :-[

Då blev det mkt klarare.
Stor tack både Hans och Stifor för era svar!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.