När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Jag har en liten enskild firma där jag för första året räknat på en omsättning motsvarande 40 000kr i skatte och avgiftdeklarationen. Bor i södra sverige med kommer att göra de flesta av mina jobb i norrland, därav stora reskostnader. Såhär har jag räknat:
Jag mejlade min beräkning till skatteverket och fick följande svar:
Jag har tittat på dina uppgifter och kommit fram till att du ska betala 10 177 kr beräknat på de uppgifter du lämnat. Preliminärskatt debiteras inte på grund av grundavdraget på 13000 kr. Därav blir beskattningsbar förvärvsinkomst 0 kr.
Jag har googlat på grundavdrag men är inte med på noterna var siffran 13000kr kommer från. Finns skattetabeller över grundavdarg 2011, men jag kan inte hitta siffran 13000kr nånstans.
Någon som kan förtydliga skatteverkets svar?
Passar även på att fråga om kostnad för bankgiro (250kr år) är avdragsgillt?
Grundavdraget är ett avdrag som vid skatteuträkningen med automatik görs för alla privatpersoner, alltså inget avdrag man gör själv.
Ifall man tjänar mindre (beskattningsbar förvärvsinkomst) än 18.100 kr år 2011 så blir grundavdraget = hela inkomsten, det gäller i det här fallet för dig. Därför blir din beskattningsbar inkomst = 0 kr.
Siffran 13.000 kommer ifrån att den bokförda inkomsten ska minskas med ett schablonavdrag för egenavgifter vid beräkning av beskattningsbar inkomst, Skatteverket har antagligen räknat 18.100 - 25 % = ungefär 13.000.
Det belopp som skatteverket kom fram till att du ska betala (10.177) består då av egenavgifter plus skillnaden mellan inkomstmoms och utgiftsmoms.
Jag tror faktiskt att dom 13000 kom fram av en enklare anledning.
Som stifor skriver så kan avdraget vara max. 18100:-. Det kan dock inte vara större än inkomsten.
Och i din beräkning har du en vinst efter avdrag av egenavgift på 13050. Och eftersom detta sedan avrundas ner till närmaste ett hundra vid deklarationen. Så blir din vinst 13000:- och här gör då skatteverket avdrag av hela summan vid skatteberäkningen.
Jag sitter nu med preliminär självdeklaration och försöker rätta till siffrorna.
I del nr 1 (inkomst av näringsverksamhet) ruta 40 ska jag ange överskott. I broschyren står följande: Verksamhetens överskott är beräknade bruttointäkter för exempelvis förslåda varor och utförda arbeten minskade med beräknade kostnader för exempelvis varuinköp, lokalkostnader och värdeminskning. Överskott beräknas exkl. moms. Det måste väl vara det jag ovanför kallar för resultat som jag anger?
I del nr 9 (Inkomster hittills under året), ruta 02 ska man ange Lön och förmåner. I mitt fall så har jag en 90% tjänst på en kommun parallellt som jag har mitt lilla företag som bisyssla. Innebär det att jag ska ange bruttolönen för januari och februari månad i ruta 02? I ruta 01, skall man ange avdragen A-skatt, är det i så fall den skatt som min arbetsgivare har dragit?
Nu är det ju så att du har en tjänst vid sidan om. Och denne arbetsgivare drar ju skatt på lönen. Då bör du ju vara medveten att han måste ta ett val.
Antingen anses detta jobb som din huvudsysselsättning och han drar då skatt enligt skattetabell som passar dig (kommunalskatt, landsting osv).
Eller så ses det som extrajobb och han drar då 30% .
I ditt fall är det väl troligt att han drar enligt tabell. Och då skall du ju vara medveten om att detta skatteavdrag redan tagit hänsyn till grundavdraget. Så då kommer SKM's uträkning att ge en skatt som inte tar hänsyn till grundavdraget för företaget. Dessutom om du hamnar över brytpunkten för statsskatt (ca 390 000🙂 på summan av företaget och jobbet så hamnar det statskatt på företaget.
Jag har kollat av med min arbetsgivare (en kommun) och dom klassar min tjänst som huvudsysselsättning samt drar av enligt skattetabell (kommunalskatt, landsting osv).
Ja då blir ju f-skatten beräknad på att du inte skall ha grundavdrag på företaget. Ett bra exempel på när man får ett svar från SKM (som förvisso var rätt) när man inte gett alla parametrar till dom. Du hade ju inte talat om att du jobbade vid sidan om. Och då fick du svar enligt att företaget var det enda.
Du skall ju på ansökan dessutom skriva in vad du tror att du tjänar framöver på ditt jobb (del 10).
Så i det fallet kommer dom 13000 att beskattas med ca 32-33% skatt. + då egenavgiften som redans tagits hänsyn till i schablonavdraget. Så dom 10177:- borde bli i häraden 4000:- mer. (svårt att ange exakt när man inte vet din lön).
Passar på att ställa en ytterligare fråga. Fick hem inkomstdeklarationen i förra veckan. När jag gick in på internet så stod det att jag skulle fylla i bilaga NE och även skicka in. Jag reggade företaget i oktober 2010 och har valt förenklat årsbokslut.
Jag skall alltså fylla i NE bilagan och skicka in, trots att jag valt förenklat årsbokslut?