Moms och lönekostnader

11
Hej

Driver en enskild firma som hyr ut tjänster. Har 1 anställd.

Min fråga är om lönekostnader dras av på momsad eller omomsad försäljning.
T.ex. försäljning= 8000 ex.moms, 10000 ink.moms
Lön(brutto + arbg.avg)= 10000kr

Blir det +-0kr i kassan (man får räkna in momsen för att betala företagets kostnader)
ELLER
blir det minus -2000kr (staten ska ha momsen, oavsett om företaget klarar av lönekostnader eller ej)
56
Hej, det är inte din firma som ska ha kostnaden för momsen utan den du sålt till = konsumtionsskatt.[br][br]Din försäljning har tydligen varit 8000:- men lönekostnaden har varit 10000:-.[br]Förlust på 2000:- skulle jag vilja påstå!
11
Tack för ditt svar![br][br]Med andra ord är det ENDAST ing.moms som kan "ta ut" utg.moms ?
56
Hmmm, jag vet inte vad du syftar på men se det så här:[br][br]Företag A säljer en vara för 4000:- exklusive moms till företag B.[br]Företag A fakturerar företag B 5000:- inklusive moms.[br]Företag B betalar 5000:- till företag A.[br][br]Företag A skickar vidare företag B's moms på 1000:- till skatteverket.[br]Företag A har 4000:- kvar.[br][br]Företag B redovisar ett inköp och bokför ingående moms på 1000:- som företag B får tillbaka av skattemyndigheten.[br]Företag B har totalt betalat 4000:- (5000 minus ingående moms)[br][br]Företag A har intäkten 4000:-[br]Företag B har kostnaden 4000:-[br][br]Skattemyndigheten har fått 1000:- från företag A[br]Skattemyndigheten har betalat 1000:- till företag B[br][br] :bravo[br][br]
11
Då förstår jag. [br]Momsen är inte företagets pengar med andra ord.[br][br]Tack för hjälpen!![br][br]Mvh

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.