Senaste inläggen

"flytta" lager.

Hej.
Vi ska "sälja" vårt gamla lager från enskild firma till AB.
Detta utan tanke på vinst.
Hur gör vi detta enklast.

MVH/

Kategori: Inköp

Söka ett mindre riskkapital/bidrag

Hej alla företagare!

Jag och en partner sitter på en idé som snart ska köras igång. Dock krävs nu, i det sista skedet, den absolut sista pusselbiten. Denna pusselbit kostar totalt 45 000 kronor. Pengar som inte täcks av våra egna insättningar motsvarande 25 000 kronor.

SVCA<...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sverigesök - bluff?

Vill varna för företaget/söktjänsten sverigesok.se som känns som ett riktigt blufföretag. En googling bekräftar detta. De ringde mig idag och sa att jag nu legat uppe gratis ett år och att förlänga skulle kosta 2000kr-någonting.

Fler som har råkat ut för dessa?

Kategori: Allmänt

Vilken summa kan man periodisera?

Ursäkta en dum fråga kanske, men på vilken summa kan man göra en periodisering? Dvs skjuta upp vinst för beskattning till senare. Är det på totala omsättning, vinsten efter kostnader eller vinsten minus min lön? Kör enskild firma, inga anställda.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Omvänd skattskyldghet

Tjena

Är lite fundersam här över sk. "Omvänd Skattskyldighet".

Jag hyr idag en server i Holland och det ska, vad jag förstår, tillämpas omvänd skattskyldighet. Alltså, jag ska redovisa moms. Korrekt?

Säg att jag betalar 1000:- (de lägger inte på moms) för detta, hur bokförs det då korrekt?

Mvh Linus

Hyra ut postboxar?

Hej, jag har funderat ett tag nu på att starta företag men har några frågor.

Jag har funderat på att starta upp ett postbox-företag då jag tycker att det verkar finnas en marknad för detta. Men vad finns det för regler kring detta? Till att börja med så hade jag tänkt att bara erbjuda eftersändning, altså inga riktiga boxar.

Någon so...

Kategori: Affärsidéer

Namn på Webshop

Hej!

Jag ska starta en webbshop och sälja i första hand datorväskor, men även för ipad, mobiler. Kan även bli vanliga väskor och necessärer.

Kommer inte på något bra namn.

Tacksam för hjälp! 🙂

Kategori: Feedback

Betalningsvillkor

Nu behöver jag er hjälp och jag hoppas att någon kan svara.
Det är så att jag är ny företagre, grossist verksamhet.
Ska snart leverera till mina första ÅF vad är vanligast så här i början när man
är ny och såbar bet. villkor 10dgr eller 30 dgr. kanske något annat?
Tack för hjälp!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hur ser ni på samarbete?

Samarbeta med konkurrenter?
Har haft flera företag under livet och många gånger kontaktat andra i min bransch med förfrågan om samarbete, men aldrig mött något intresse. Det är t ex dyrt att annonsera och ofta ger det inte en enda kund. Att jobba ensam kan också bli väldigt ensamt, man har ingen att ventilera sina idéer och funderingar med. Har...

Lokal marknadsundersökning

Hejsan

Jag tänkte kolla intresset för hushållsnära tjänster i min hemstad. Har ni några tips på hur en sådan marknadsundersökning kan utföras?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Naturintresserad partner?

Hejsan!

Har en utarbetad idé för den som gillar aktiviteter i naturen i Sverige. Upplägget är att besökarna hjälper till att öka informationen om vår fina natur och binder ihop detta med de som arbetar i den branschen och mycket mer. Söker efter en andra hälft som vill fortsätta och utveckla hemsidan (starta ett företag). Har varit on...

Kategori: Söker/eftersöker

Marknadsundersökning om underkläder

Jag skulle behöva hjälp av tjejer/kvinnor att fylla i en enkät om underkläder.

https://spreadsheets0.google.com/viewform?formkey=dEtNTkgtMmlRcTFwYklUcUF2RlROMnc6MQ#gid=0

Om det ser lovande ut så blir det ett företag inom en snar framtid.
Tack alla ni som deltar!

Frågor angående deklarering

Hej,

Jag avvecklade min enskilda firma strax innan nyår och har nu lite frågor angående bokslut och deklaration. Firman har ej haft några inkomster och all förlust skall dras mot inkomst av tjänst.

Under årsrutiner i Visma Enskild firma finns det en flik vid namn: Uppgifter för inkomstplanering. Behöver jag invänta deklarationen för...

Någon chans till bidrag?

Tjolahopp.

Jag och min arb partner sitter och klurar på om man skulle kunna få någon form av bidrag till vår verksamhet.

I korthet ser läget ut som sådant,

Jag har oanvänd F skatt sedan tidigare, och har alltså inte begärt något starta eget bidrag etc.

Nu har vi startat ett AB tillsammans, där vi delat på hans tidigare...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Kan mitt nybildade aktiebolag köpa vår privata bil?

Vi är ett gift par som har varsin enskild firma som vi nu skall ombilda till ett gemensamt aktiebolag. Kan vårt nya aktiebolag köpa vår privata bil? Kan den även räknas in i de 50 000 kr som skall läggas in i bolaget (bilens marknadsvärde är ca 160 000 kr)?

Lagervärde

Hej,

I programmet Visma enskild firma så ska lagervärde ange vid årets slut. Jag bedriver odling av akvariefisk. Är det beräknat försäljningsvärde för dessa som ska anges som lagervärde? Hur slår det mot resultatet?

Som det ser ut just nu med lagervärde 0, så får jag en mindre förlust typ-5000 första året. Om jag beräknar lagervärde e...

Ingångsvärden? Från hobby till företag......

Hej,

Jag bedriver en småskalig verksamhet med odling av akvariefisk. Detta startade som en hobby men nu bedriver jag en enskild firma.

Jag använder Visma enskild firma med förenklat årsbokslut. Hur ska jag ta upp värdet av inventarier som redan fanns när företaget startades? Är det värde det köptes in för eller nuvarande marknadsvärde...

Bevisa att brev är skickat till Norge

Vi har ett litet dilemma...
Vi får in många beställningar från Norge och eftersom Norge står utanför EU så betalar vi inte in någon moms på dessa försändelser.

Förra året var skatteverket på oss lite om att jag måste bevisa att dessa försändelser verkligen har skickats till Norge. Lite svårt att bevisa när de har skickats som brev = inge...

Kategori: Företagande över gränserna

Online Distrubitions Skiv-Bolag

Jag har lite idéer angående att starta en musik ettikett som distruberar och säljer albums, ringsignaler och låtar online, alltså inte säljer fysiskt. Eftersom dagens bolag och musiker tar stor hjälp av Internet, så känns det som om det kan vara det bästa sättet att kunna leverera musik och att sprida musiken.

Ettiketten ska sikta på unga ta...

Kategori: Affärsidéer

Startat eget och importerat inom EU

Jag har momsregistrerat mig och beställt några produkter från Tyskland samt
England senaste dagarna. Jag har tidigare varit inne på Kina men eftersom, om jag förstår rätt, inte får göra avdrag för ingående moms vid förvärv utanför EU så körde jag på detta kortet istället.

Jag förstår dock inte riktigt skillnaden mellan import inom och ut...

Kategori: Företagande över gränserna