Preliminärskatt och sån´t

23
Hej,
jag blir galen av att försöka lista ut alla skattregler! Vad är egentligen preliminärskatt? Jag menar vad innehåller den? Arbetsgivaravgift och kommunalskatt eller vad? Och hur ska man egentligen beräkna den lilla lön som jag kan ta ut? Och hur är det med amorteringen som jag gör till banken varje månad, är det ingen kostnad? Då blir ju det vinst och då måste jag ju betala bolagsskatt på den. Men om jag inte har något mer på kontot då? Är det någon som vet hur man ska se på allt det här så är jag tacksam för hjälp.
1073
139
Vilken företagsform gäller det?[br]
23
Ja usch, jag är lite frustrerad. Det gäller AB.
1073
139
Preliminärskatt är inbetalningar AB:t ska göra en gång per månad till Skatteverket och beloppet är en uppskattning av den skatt som AB:t förväntas bli skyldig att betala.[br][br]Den årliga preliminärskatten består av 26,3 % av AB:ts förväntade årsresultat, ifall moms redovisas årsvis i inkomstdeklarationen ingår även skillnaden mellan förväntad utgående och ingående moms i beloppet.[br][br]För att beräkna hur stor lön man kan ta ut måste en helhetsbild till.[br][br]Amortering är ingen kostnad och den medför inte att bolagsskatten ändras. Det blir självklart problem för företaget om inte pengar finns för att betala den.[br][br][br]
23
Ok, tack för svar. Hur gör jag då, lön är väl en kostnad?
1073
139
Du kan ta ut vilken lön du vill, gränsen är i princip hur mycket pengar det finns att ta ut förutom den del som utgör aktiekapitalet (ifall inte inventarier täcker upp det).[br][br]Tänk på att när lön utbetalas så ska även arbetsgivaravfifter (ca 30 % av lönesumman) betalas till skatteverket månaden efter. Din personliga skatt (utifrån skattetabell) ska även dras från lönen och betalas till skatteverket.[br][br]Lön är en kostnad för ett AB, så den medför att vinsten blir lägre.[br]
23
Ja men då känns det som jag är med ändå. Kommunalskatten ska ju också betalas, gör man det samtidigt med arb avg? En fråga till. Om jag nu tar ut lön som är olika stor beroende hur det går i mitt företag, ska jag varje månad lämna en ny självdeklaration? Tar det lång tid att få skatten ändrad? [br][br]Tack snälla :-*
1324
2
Nu missförstod du nog det hela. [br][br]F-skatten som ev skall betalas månadsvis är en skatt som består av 2 delar. [br]1. Moms om du redovisar årsvis. [br]2. Skatt på företagets vinst. [br][br]När det gäller din lön (och ev anställdas) så skall denna redovisas månadsvis och du skall sedan betala in skatt och arbetsgivaravg till skatteverket månaden efter.  Så för lön uttagen i januari redovisar och betalar du in skatten (tror det var) 12 feb. [br][br]Om du beslutar att ta ut hela bolagets vinst som lön så skall ju del 2 av f-skatten vara 0:- . Och har du sedan kvartalsvis redovisning av momsen så blir även del 1 ovan  0:- och då borde f-skatten vara 0:- [br][br]Hans
23
Ok, jag tror jag förstår. Självdeklaration har alltså bara med F-skatten att göra. Det är så många begrepp som cirkulerar så man blir ju knasig.[br][br]Tack för hjälp, helt ovärderligt!!! :bravo :-* :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.