Bokföra köp med privata pengar

13
Hej!

Jag handlade kontorsvaror för X kronor häromdagen på mitt privata Visakort men varorna hörde till företaget.

Hur ska jag bokföra detta? Ska det på något sätt markeras att det är både ett eget uttag och kontorsvaror när det konteras? Och vad är verifikationen? Är det både kvittot jag fick i affären och senare även utskriften från plusgirot när jag betalar tillbaka X kronor till mig själv?

Bästa Hälsningar
/N
1073
139
1. Du tar kvittot från affären som verifikationsunderlag och bokför enligt:[br]Debet 6110 Kontorsmaterial............100 kr[br]Debet 2641 Ingående moms.............25 kr[br]Kredit 2018 Egen insättning............125 kr[br][br]2. Du tar utskriften från plusgirot som verifikationsunderlag och bokför enligt:[br]Debet 2013 Egna uttag.................125 kr[br]Kredit 1920 Plusgiro......................125 kr[br]
13
Kanon![br][br]Skönt att få begreppen utrett av ett proffs![br][br]Tack för snabbt svar, Stig!
1324
2
Allt ovan förutsätter enskild eller handelsbolag. [br][br]Vid AB blir det annorlunda. [br][br]Hans
13
Absolut![br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.