Senaste inläggen

Aktier som grund för aktiekapital i nytt AB

Jag är på gång att starta upp ett AB och har funderingar kring vad som är möjligt att använda som bas för aktiekapitalet.

Rena likvida medel på kontot är ju det lättaste.
Att aktiekapitalet är bundet i varulager eller inventarier är ju också möjligt

MEN

Kan jag använda mitt  privata innehav av aktier i onoterade bo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Enskild firma OCH Aktiebolag samtidigt

Hallå!

Jag bedriver verksamhet idag via enskild firma med vinst som ligger över skiktgränsen för statlig skatt. Läste en mycket intressant artikel i www.blinfo.se kundblad gällande vinster med enskild firma och aktiebolag samtidigt.

Vinsten med att köra både och samtidigt är att man lägger sig på en nivå för eget uttag i enskilda firm...

översätta en bok

Sitter och tummar på en av mina vällästa böcker, den är skriven på engelska och jag vet att det finns lite efterfrågan om att få den på svenska.
Kanske det skulle kunna bli ett lattjo hobbyprojekt att själv översätta den.
Men, om jag nu då får till en bra översättning, hur gör jag sen om jag vill, s.a.s, publicera den eller sälja den översa...

Kategori: Allmänt

anställd eller AB?

Hej,

Jag jobbar för närvarande i Danmark och tjänar ca 600k brutto. Skattetrycket är som bekant stort i Danmark.

Jag funderar på att starta ett AB i Sverige, avtala med min arbetsgivare om att jag istället ska fakturera min ersättning från mitt AB. Från mitt AB har jag tänkt ta ut max 200k netto i lön samt göra max aktieutdelning (ca...

Spara vinst i AB till pensionering

Hej
Jag har just startat ett AB och nu har det gått ett år.
Företaget går bra och det kommer nog att forsätta så de fem år jag har kvar till pension.
Jag har funderat på att spara så mycket som möjligt i företaget tills jag går i pension om 5 år.
Dvs ta ut 30000 kr/mån och spara resten.
Är det en bra idee ?.
Det blir ju bolagsskat...

Bilfirma Finansiering

Hejsan allesammans, tänkte att jag testar att bli medlem här för att försöka komma vidare med min företagsstart.
Det är så att jag har tänkt att starta en bilfirma i mindre skala under en längre tid, känns även som det är läge då jag gått arbetslös ett tag. Har det mesta klart omkring såsom affärsplan, hemsida, eventuell lokal mm.

Till sa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

någon med problem med lixano i tyskland?

Letar efter företag som har handlat hos lixano i tyskland och som jag inte fick några varor eller fick en leverans fast inte med alla varor dom betalt för.
Har ni haft problem med dom, kontakta mig.

Kategori: E-handel

Starta eget - skitsvårt???

Jag och min blivande "kollega" är i startgroparna för att starta en webbutik med försäljning av inredningsdetaljer från Asien. Hon är bosatt i Bangkok och arbetet med att hitta leverantörer är igång.
Jag sitter här hemma och försöker läsa in mig på all starta eget-information jag kan hitta och jag måste bara fråga... Är det så svårt att starta f...

Kategori: Affärsidéer

"Kund tillhanda" på engelska

När jag lägger order till en leverantör så skickas det ibland direkt från min leverantör till min slutkund. När jag jobbar med svenska leverantörerer säger jag "min kund tillhanda senast 2011-01-01". Hur skulle man översätta detta till engelska?

Kategori: Företagande över gränserna

Vi söker en partner att utnyttja termisk

Ungern är en fungerande och värmeåtervinning av mer än 170.000m2 landområde vi letar efter en partner.
Kontakt: herschfarm@gmail.com

Kategori: Företagande över gränserna

Telemarketingföretag!

Vi har flera produkter och tjänster som vi säljer via telefon idag.
Idag har vi flera uppdrag på väg in och för att klara av volymerna söker vi därför efter ett ytterligare telemarketingföretag.

Maila oss på: tm@500media.se

Kategori: Söker/eftersöker

Förmedla catering, hur blir det med momsen?

Jag har en idé om att förmedla cateringtjänster.

Upplägget är att jag säljer in catering till företag och tar en mellanskillnad på affären. Jag anlitar en cateringfirma som står för själva leveransen.

Det är ju 12% moms på catering. Men i min förmedling, kan jag också ta 12% som mellanhand?

Tanken är att jag erbjuder en caterin...

Anställa?

Hej. Jag har startat en städfirma i oktober (enskild firma). Det går riktigt bra och jag hinner inte med allt själv. Hur gör jag om jag vill timanställa någon (var, hur, ska man ha försäkringar, hur räknar man ut lön o s v)? Kan man göra det i en enskild firma eller måste det vara ett bolag?

Ny i företagandet, men tycker det är riktigt rolig...

Kategori: HR - Personalfrågor

Underkonsult till det företag man vait anställd i.

Det har tidigare ej varit möjligt ur skattesynpunkt att bryta en anställning och bli underkonsult till detta företag. Denna regel har ev uppluckrats. Detta måste verifieras för att detta underkonslulteri ska kunna bli av. Det gäller konsulting i IT-branschen. Hos extern kund.

Anställa personal i städbolag

Tror ni det lönar sig att anställa personal i ett städbolag med tanke på sociala avgifter m.m?

Kategori: HR - Personalfrågor

Moms vid inköp från europeiska eBay?

Jag planerar att köpa en del utrustning från tyska eBay där jag skaffat ett företagskonto, men förstår inte riktigt hur man gör med momsen. Vid direktköp och auktionsköp är ju momsen inbakad i priset, men samtidigt ska man ju inte betala någon moms för affärer mellan företag från olika delar av EU. Är det någon som har erfarenheter av detta eller v...

Kategori: Inköp

Söker plastskärm till mössor!

Jag letar med ljus och lykta efter sådana plastskärmar att sy in i mössor! Inte en så stor som till vanliga kepsar utan en kortare variant, dessutom i liten storlek så att det passar till barn.
Snälla, hjälp mig!

Kategori: Söker/eftersöker

Anlit inkassobolag

Vilka inkassobolag är bäst att anlita för att driva in obetalda fakturor? Jag har inte så många ärenden per år, kanske bara 5-10 st.

Kreditupplysningar

Driver ett nybildat AB, är ensam ägare. Ytterligare två personer står som styrelseledamöter.
I ett par fall där företaget ansökt om kredit (t ex bensinkort) har kreditgivaren gjort kreditupplysning inte bara på aktiebolaget, utan också på samtliga personer i styrelsen. Nån som vet hur man kan förhindra detta? Ledamöterna är missnöjda med att få...

Webshop som klarar 2 säljare

Ja som rubriken säger. Jag letar efter en webshop som klarar mer än 1 säljare/butik utan det ska kosta massor. Hittils har jag bara hittat alternativ som kostar ca 800:- månad o uppåt.

Kategori: E-handel