Bokföra fakturor

23
Hej,
jag har under 6 månader bokfört fakturor som skulder utan att bokföra att jag betalat dom. Hur ska jag nu göra i min bokföring? Är det ngn som kan hjälpa ett grönis?

K
2066
2
Bokför att du betalat dem. Dvs kredit kontot du betalt från, debet kontot du bokfört skulden på. Hur det rent praktiskt går till beror på vilket program eller system du använder.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
23
Tack för svar. [br]Du menar att jag summerar alla fakturor och bokför dem sedan alla på en gång i en summa? Det är väl bara att ta summan på skuldkontot då? Jag använder Visma.[br][br]K
23
Nej, så enkelt var det nog inte. Är det ngn som vet hur man enklast kan göra detta i visma? Måste jag gå in på varje faktura?[br][br]K :o
2066
2
Det finns flera program från Visma, så det går inte att svara på specifikt. Men ja, generellt ska varje affärshändelse bokföras för sig, löpande, på rätt datum.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
23
Ok, kan jag då göra så att jag gör en förteckning och registrerar alla på en gång? Kan jag sedan göra detta i varje månadsslut istället för löpande? Jag har rätt många fakturor.[br]K
2066
2
Är det verkligen lättare att skriva upp alla betalningar i en förteckning och sen bokföra dem istället för att bara skriva in dem direkt i programmet?[br]God redovisningssed, överlåter den frågan till ditt samvete eller revisor. Det finns även funktioner i en hel del program för att importera betalningar direkt från plus-/bankgiro till bokföringsprogrammet.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
23
Nej det kanske det inte, men för att ordna upp den situation jag har nu med en massa "obetalda" fakturor är väl det enda sättet? Jag får väl kontakta min revisor antar jag och få en faktura till.[br][br]Tack för hjälpen![br]K
2066
2
Hur många fakturor pratar vi om? Det borde inte ta mer än max 30-60 sekunder per faktura, inkluderat att leta upp vilken faktura det avser om det är många betalningar samma dag, det ger runt 60-120 fakturor per timme. Men visst, om det är några tusen i månaden klart det blir en hel del onödigt jobb, å andra sidan känns det inte som du borde generera den mängden då det oftast finns en ekonomiassistent anställd som gör sådant då...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
23
Jag hänger lite upp mig på att jag ska ett "kvitto" på att jag gör detta nu idag. En sammanställning vore ju ett sådant kvitto. Annars är det väl inga problem att göra som du säger. Kan jag lägga till dessa konton och skriva dagens datum på fakturorna? Räcker det liksom?[br][br]K
2066
2
Ett kontoutdrag där det framgår betaldatum är ett perfekt underlag. Jag vet fortfarande inte vilket program du använder, i Visma SPCS används journaler som sammanställning för bokföringen oavsett datumet du bokför betalningen på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.