Senaste inläggen

Avdrag i enskild firma

Vilka avdrag har jag rätt att göra i enskild firma? Hittar inget specifikt förutom att allting som är en förutsättning för att firman skall kunna drivas.

Någon som vet hur högt beloppet för mat är per dag? Och hur bokför man inköp av mat?

Mvh Magnus.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ersättning från försäkringskassan

Hur får man ersättning från försäkringskassan om man blir sjuk om man driver en enskild firma?

Kategori: Allmänt

Starta webbutik, men vart?

Hej,
Jag ska starta en webbutik där jag tänkte sälja grejer (ex. kläder, inredning, accessoarer osv.) från olika lite mindre kända märken med kvalitet. Men jag skulle vilja ha lite exempel, kommentarer och synpunkter på vilket webbhotell/butik som är bäst. Det ska vara ganska enkelt och inte så jättedyrt eftersom jag inte vill satsa så stort i b...

Kategori: E-handel

Enkät om mobiloperatörers varumärken för ett examensarbete

Hej

Jag och min medskribent skriver ett examensarbete om mobiloperatörernas varumärken, och vi vore tacksamma om så många som möjligt deltar i vår enkätundersökning.
Denna tar ca 5 minuter att besvara.

Tack på förhand!

https://secure.espub.net/survey.aspx?ID=7963a6da90c970dfd78c48129820c1d0

Kategori: Off Topic

Lönsamhet i Spelbutik?

Hejsan!

Mitt namn är Jerry och funderar på ta över en Butik som har ATG/Svenska spel samt shenker och post utlämning. Kommunens enda sådan och det har en omsättning på ca 330-340'000kr i månaden. Har drivit Restaurang verksamhet förut och förstår att vinst marginalen kan ju knappast vara lika bra som där. Men va ska en spelbutik som den...

Kategori: Affärsidéer

Parfym leverantörer/grossister

Hej!!!

Är jätte Jätte intresserad av att börja sälja parfymer, smink och hudvårdsprodukter.. Har någon några tips på leverantörer alternativ grossister i Sverige/utomlands. Har letat och letat på internet men hittar tyvärr ingenting som verkar seriöst.. skulle vara jätte gulligt om någon kunde komma med lite tips 🙂

Tacksam för s...

Kategori: Söker/eftersöker

Vad är en rimlig timdebitering?

Jag står på randen att ta över ett verkstadsföretag som tillverkar lego artiklar i rostfritt. Hittills har man räknat med en timdebitering på 350:-/tim. Jag tycker att det verkar alldeles för lågt.
Företaget har 16 anställda och omsätter ca 7 000 000:- per år (tycker att även det verkar alarmerande lite).
Vad räknar andra företag i samma stor...

Tänkte starta litet snabbmatsställe! Vad bör vi tänka på?

Hej!

Jag och två kompisar tänkte starta en mindre "snabbmatskiosk" i sommar och där sälja någon typ av enklare förtäring, exempelvis korv med bröd. Läget är mycket bra, ligger vid en anläggning som hundratals, ibland tusentals, personer besöker varje dag under semestertider. Konkurrensen är i dagsläget närmast obefintlig med en restaurang so...

Försäljning av firmabil

Hej har egen firma och köpte in firmabil 2009

bokförde så här då
D 2641 35000
D 1242 140000
K 2018 28000
K 2840 147000

NU HAR JAG SÅLT BILEN
hur bokför jag det har (ej gjort avskrivning i år)
sålde för 137000 inkl moms
på företagskontot gick bara 59824 in

är det så här jag ska bokföra
K 2611 27400
...

Omkontering av bankkonto

Hej

Jag undrar om man får kontera om bankkonto om man har konterat i fel månad, bankkontot stämmer inte....kan man ta den summa å lägga den på ett observationskonto tillsvidare?

Moms i enskild firma

Jag har månadsmoms och bokar varje månad om kontona 2641 och 2611 mot antingen 2650 eller 1650.
Nu ska jag göra bokslut och har nu ett saldo både på 1650 och på 2650. Är detta rätt? 1650 känns konstigt för jag får ju momsen utbetald från skattekontot så fort det finns en momsfordran där.
Hur ska det va?
Ska momskontona tömmas mot 2010 vid...

Starta eget som 15 år.

Hej Företagande.se!

Jag är 15 år och har en affärside som inte kräver större avtal och med väldigt lite startkapital. Problemet är då att jag bara är 15 år. Finns det något sätt att starta företag innan man är 16? Om det inte funkar kan ens föräldrar starta ett som man själv driver helt och hållet och sen att föräldern överlåter företag till...

Föra in varor i nytt företag.

Hej.

Har precis startat eget företag.

Nu vill jag föra in varor jag köpt de senaste 12 månaderna (som självklart är relevanta för företaget).

Jag har par frågor ang hur jag ska bokföra ett par inköp, Jag skriver hur jag gissar att man gör så får ni svara rätt eller fel:

1. Hur bokför jag sådant jag köpt för privata peng...

Hitta din leverantör själv??

Hitta din leverantör

Ibland vet man inte riktigt vad man söker i Kina. På den välkända sidan alibaba.com hittar du inte bara oss utan du hittar 1000 tals fabriker som kan producera allt från en knappnål till stora industrimaskiner.

Låt oss sköta kontakten.
Om ni hittar det ni vill ha på Alibaba.com så kan vi upprätta en kontakt med...

Kategori: Företagande över gränserna

Byta redovisningsmetod för fakturor?

Jag har fram till och med 2009 redovisat fakturor enligt faktureringsmetoden.
Nu har jag dock av skatteverket fått godkänt att använda bokslutsmetoden (kontantmetoden).
Kan jag utan vidare från ett bokföringsår till ett annat bara byta metod direkt utan att det uppstår några komplikationer i bokföringen?

Är detta varumärkesintrång?

Hejsan!

Jag har googlat lite, har ett företag som säljer garn och mönsterbeskrivningar. Jag har hittat en mönsterbeskrivning till virkade "converse" skor som jag skulle vilja börja sälja till kunder.

Jag har försökt googla, men undrar om någon som är mycket mer insatt i sådant här kan ge mig ett svar. Jag undrar, är detta ett varumärk...

Medhjälpare, Starta eget eller Ombilda till HB?

Hej,

Under många år har jag hjälp min man litegrann utan ersättning i hans EF. Nu har förutsättningarna ändrats och jag har ingen annan inkomst utan jag jobbar bara i min mans EF. Eftersom vi inte vet hur det ser ut i framtiden vill vi inte ”röra runt” för mycket utan helst vill vi att min man har kvar sin EF.

Har funderat på dessa tr...

Bara använda resultatenheter på intäkts- och kostnadskonton?

Jag ska använda två resultatenheter i en enskild firma för att hålla isär en byggdel och en fastighetsdel.

När jag bokför, anger jag bara resultatenheter på kontoklasserna 3, 4 och uppåt, eller även på tillgångs- och skuldkonton? Vill man inte särskilja momsen per resultatenhet?

Starta eget bidrag

vet att man måste vara inskriven på ams och är arbetsökande, men i min kommun hjälper det inte att vara inskriven.

för att jag ska få bidrag ska jag  inte ha några stämpeldagar kvar.

finns det någon annan som har det på det viste eller är det bara i min kommun ???

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Starta smyckesbutik, hjälp!

Hej!

Hittade denna fantastiska sida när jag googlade på att starta en butik! Jag har en längre tid funderat på att starta en egen smyckesbutik men har förlamats av tanken på allt man måste ha koll på. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut vad det är jag måste ta tag i! 🙂

Jag har jobbat inom smyckesbranchen i ett par år som säljare...