Senaste inläggen

Söker Webbdesigner!

Hejhej!

Söker en bra webbdesigner som kan designa en sida till en Spel-Förening.

Sidan måste innehålla ett forum.
Sidan måste ha finna sidor, det ska vara lätt att navigera och funktionsduglig.
Denna sidan ska vara lite lockande till att få folk att registrera sig och logga in.
Ska finnas en "Banner Panel" där man kan...

Kategori: Söker/eftersöker

Får inte till balansräkningen

Hej!
Jag förstår inte hur detta med balansräkning fungerar. Vår samfällighetsförening är inte stor och har heller ingen stor omsättning så det är inte det att det är mycket att hålla reda på, jag förstår bara inte principen. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få till det innan årsmötet i maj?? (Gärna med en förklaring så att jag kan fixa detta...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Ny Energidryck i Sverige

Hej!
Jag har precis skrivit ett exklusivt avtal med ett ganska nytt varumärke som tillverkar energidryck liknande redbull fast denna produkt har enligt många bättre smak och avsaknad av färgämnen så produkten är genomskinlig vilket jag tycker är spännande.
Måste säga att jag tror otroligt mycket på produkten och utvecklingen av varumärket.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Producent / leverantör som syr ihop plaggen

Hej hej,

jag har ett plagg på gång som det börjar uppstå viss efterfrågan på. Men jag kan inte sitta och sy dem hemma i hur stor utsträckning som helst.

Dels för att få större produktionsgrad, och dels för att göra själva plagget mer proffessionellt vid eventuell försäljning till företag, behöver jag finna en producent/leverantör som...

Kategori: Affärsidéer

Försäkring/Pension under provanställning?

Hej!

Brukar kollektivavtalade arbetsgivare vanligtvis erbjuda sjukförsäkring, arbetsskadeförsäkring och tjänstepension under provanställningen?

Brukar icke kollektivavtalade arbetsgivare göra det? 

Kategori: Allmänt

Inkassoräkningar i bokföringen

Tar man med inkassoräkningar i bokföringen som en utgift med hela inkassobeloppet eller ska man använda originalfakturan?

Reklam via sms

Får man skicka ut reklam till företag via sms med en tjänst de kan vara intresserade av? Det är väl inte tillåtet att skicka reklam via sms till privatpersoner? :nicka

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Deklaration enskild firma - När?

Jag startade enskild firma i december 2010 och har nu fått min vanliga inkomstdeklaration. Mitt bokslutsdatum är 31 dec 2011. Vad jag har förstått, så ska jag nolla verksamheten under "övriga upplysningar" i den vanliga deklarationen eftersom räkenskapsåret är förlängt. Stämmer detta?

Tack.

Aktier som grund för aktiekapital i nytt AB

Jag är på gång att starta upp ett AB och har funderingar kring vad som är möjligt att använda som bas för aktiekapitalet.

Rena likvida medel på kontot är ju det lättaste.
Att aktiekapitalet är bundet i varulager eller inventarier är ju också möjligt

MEN

Kan jag använda mitt  privata innehav av aktier i onoterade bo...

Enskild firma OCH Aktiebolag samtidigt

Hallå!

Jag bedriver verksamhet idag via enskild firma med vinst som ligger över skiktgränsen för statlig skatt. Läste en mycket intressant artikel i www.blinfo.se kundblad gällande vinster med enskild firma och aktiebolag samtidigt.

Vinsten med att köra både och samtidigt är att man lägger sig på en nivå för eget uttag i enskilda firm...

översätta en bok

Sitter och tummar på en av mina vällästa böcker, den är skriven på engelska och jag vet att det finns lite efterfrågan om att få den på svenska.
Kanske det skulle kunna bli ett lattjo hobbyprojekt att själv översätta den.
Men, om jag nu då får till en bra översättning, hur gör jag sen om jag vill, s.a.s, publicera den eller sälja den översa...

anställd eller AB?

Hej,

Jag jobbar för närvarande i Danmark och tjänar ca 600k brutto. Skattetrycket är som bekant stort i Danmark.

Jag funderar på att starta ett AB i Sverige, avtala med min arbetsgivare om att jag istället ska fakturera min ersättning från mitt AB. Från mitt AB har jag tänkt ta ut max 200k netto i lön samt göra max aktieutdelning (ca...

Spara vinst i AB till pensionering

Hej
Jag har just startat ett AB och nu har det gått ett år.
Företaget går bra och det kommer nog att forsätta så de fem år jag har kvar till pension.
Jag har funderat på att spara så mycket som möjligt i företaget tills jag går i pension om 5 år.
Dvs ta ut 30000 kr/mån och spara resten.
Är det en bra idee ?.
Det blir ju bolagsskat...

Bilfirma Finansiering

Hejsan allesammans, tänkte att jag testar att bli medlem här för att försöka komma vidare med min företagsstart.
Det är så att jag har tänkt att starta en bilfirma i mindre skala under en längre tid, känns även som det är läge då jag gått arbetslös ett tag. Har det mesta klart omkring såsom affärsplan, hemsida, eventuell lokal mm.

Till sa...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

någon med problem med lixano i tyskland?

Letar efter företag som har handlat hos lixano i tyskland och som jag inte fick några varor eller fick en leverans fast inte med alla varor dom betalt för.
Har ni haft problem med dom, kontakta mig.

Kategori: E-handel

Starta eget - skitsvårt???

Jag och min blivande "kollega" är i startgroparna för att starta en webbutik med försäljning av inredningsdetaljer från Asien. Hon är bosatt i Bangkok och arbetet med att hitta leverantörer är igång.
Jag sitter här hemma och försöker läsa in mig på all starta eget-information jag kan hitta och jag måste bara fråga... Är det så svårt att starta f...

Kategori: Affärsidéer

"Kund tillhanda" på engelska

När jag lägger order till en leverantör så skickas det ibland direkt från min leverantör till min slutkund. När jag jobbar med svenska leverantörerer säger jag "min kund tillhanda senast 2011-01-01". Hur skulle man översätta detta till engelska?

Kategori: Företagande över gränserna

Vi söker en partner att utnyttja termisk

Ungern är en fungerande och värmeåtervinning av mer än 170.000m2 landområde vi letar efter en partner.
Kontakt: herschfarm@gmail.com

Kategori: Företagande över gränserna

Telemarketingföretag!

Vi har flera produkter och tjänster som vi säljer via telefon idag.
Idag har vi flera uppdrag på väg in och för att klara av volymerna söker vi därför efter ett ytterligare telemarketingföretag.

Maila oss på: tm@500media.se

Kategori: Söker/eftersöker

Förmedla catering, hur blir det med momsen?

Jag har en idé om att förmedla cateringtjänster.

Upplägget är att jag säljer in catering till företag och tar en mellanskillnad på affären. Jag anlitar en cateringfirma som står för själva leveransen.

Det är ju 12% moms på catering. Men i min förmedling, kan jag också ta 12% som mellanhand?

Tanken är att jag erbjuder en caterin...