Bokföra återbetalning av moms från annat EU-land

9
Hej,

Har köpt en del varor från england nyligen och innan köpet skickade jag in min F-skattsedel med momsnummer för att visa att jag var momsregistrerad. Företaget skickade tillbaka en bekräftelse på att de verifierat mitt momsnummer och att de skulle sälja momsfritt till mig. Problemet var bara att de inte hade något system för att dra av momsen innan beställningen gjordes, utan beställningen gjordes och engelsk VAT betalades och ett par dagar efter köpet betalade företaget tillbaka all VAT till mitt konto. Frågorna jag har nu är:

1) Hur bokför jag den första betalningen?
2) Hur bokför jag återbetalningen av momsen?

Låt säga att jag betalat 10000 kr vid beställningen (för varor och frakt samt moms).

Konton inblandade:

1930 Bank
4058 Inköp varor EU
2615 Beräknad utgående moms på varuförvärv från annat EU-land, oreducerad
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

Köpet har jag bokfört på följande sätt:

K 1930; 10000 SEK
D 4058; 10000 SEK
K 2615; 2500 SEK
D 2645; 2500 SEK

Verkar detta vettigt även då jag vet att momsen kommer att återbetalas?

När jag ett par dagar senare får (låt säga) 2000kr återbetalat. Hur ska jag då bokföra dessa? Hade köpet från början varit utan dessa 2000 hade jag bokfört det enligt följande:

K 1930; 8000 SEK
D 4058; 8000 SEK
K 2615; 2000 SEK
D 2645; 2000 SEK

Ska jag då bokföra återbetalningen av momsen som:

D 1930; 2000 SEK
K 4058; 2000 SEK
D 2615; 500 SEK
K 2645; 500 SEK

Vilket borde göra så att alla inblandade konton har samma värden som om jag direkt hade betalat och bokfört betalningen utan moms.

Tänker jag fel eller verkar detta vettigt?

Tack på förhand!


632
3
Du måste ju ha ett underlag till verifikationen. Hur ser det ut?[br][br]Betalar du 10 000 och får tillbaka 2 000 kr så föreslår jag att du bokför enligt följande.[br][br]Steg 1[br]1930 K 10 000[br]4058 D 8 000[br]2615 K 2 000[br]2645 D 2 000[br]1680 D 2 000[br][br][br]Steg 2[br]1930 D 2 000[br]1680 K 2 000
9
Hej och tack för ditt svar![br][br]När varorna köptes fick jag en invoice där VAT är specificerad. Denna faktura har alla uppgifter en faktura ska innehålla, men mitt VAT-nummer finns inte med. Jag har i alla fall den fakturan som underlag och även det kontoutdrag från min bank som visar hur många svenska kronor som debiterats mitt bankkonto.[br][br]När jag sedan kontaktade företaget och fick pengar återbetalade skickade de mig en ny invoice. Denna gång står det "Replacement invoice" som rubrik och på denna finns både säljarens och mitt VAT-nummer. Fakturan har då en summering av priset utan VAT och även en rad som specificerar att VAT är  0.00 GBP. Tillsammans med den nya fakturan fick jag även en "Credit note" som skriver varornas pris utan VAT samt även en rad för den VAT de tidigare debiterat mig. Under detta står det då: "Total refund to customer" samt samma summa som VAT:en var på. Tillsammans med detta har jag givetvis även ett kontoutdrag från min bank som visar det totala beloppet SEK de har krediterat mig. [br][br]Har inget 1680 i min kontoplan idag, men jag har ett 1600 (Övriga fordringar) som jag antar att jag kan lägga det på. Det kontot är mappat mot SRU B8. Verkar det vettigt?[br][br]Tror ni att det är att föredra att bokföra det på det sätt krjh föreslog framför det jag tidigare funderat på?[br][br][br]Tack på förhand![br][br][br] [br][br]
589
1
Det krjh skriver ser rätt ut.[br][br]Om du använder 1600 eller 1680 spelar ingen roll. 1600 är ett samlingskonto för kortfristiga fordringar, men om du inte har så mycket kortfristiga fordringar fungerar det att använda det kontot.
9
Tack krjh och Jorgen![br][br]Nu tror jag att allt är bokfört korrekt.[br][br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.