Preliminärskatt

23
Hej, det här med skatter gör mig lite gråhårig. Kan någon hjälpa mig att förstå hur jag ska göra?

Jag tog över en butik i september och har förlängt räkenskapsår. Betalade min första prel skatt som är baserat på en chablon. Fram till idag har jag en vinst på 60797:- Har betalat 1637:- x 3 (feb, mars, apr) i prel skatt dvs 4911:-. Som jag förstår ska jag betala vinstskatt med 26,3 % och är alltså skyldig ca 11078:- MEN jag har också fått min första lön där jag betalat 7847:- i skatt nu alldelles nyss. Mina resultat är väldigt olika och har också haft minusresultat. Hur ska jag göra? Ska jag betala in 11078:- till skatteverket eller vad? :'(

Tacksam för all hjälp jag fått här. Skatter gör mig galen!!!
K
1324
2
Antar att du har ett AB ?[br]Innan jag svarar vill jag dessutom veta hur du redovisar momsen.[br][br]Hans
23
Yes, AB.
23
Jag glömde, redovisar momsen kvartalsvis.
589
1
Förstår inte riktigt vad du menar med att dina resultat är väldigt olika. Ett räkenskapsår genererar bara ett resultat.[br][br]Har du räkenskapsår september 2010-december 2011? Då är det resultatet under den tiden du ska betala skatt på (och det är den skatten som preliminärskatten räknas av mot + eventuell löneskatt på pensionskostnader).[br][br]Alltså: Om du under tiden fram till bokslut (som jag här antagit är 31/12 2011) gör ett resultat före skatt (när alla kostnader är bokförda, inkl lön mm) på exempelvis 200 000 kommer du att ha en skatt på 52 600 kr (kan vara lite mer, om du har ej avdragsgilla kostnader som ej avdragsgill representation och liknande).[br][br]Du betalar för taxeringsåret 2012 (skatte- och räkenskapsåret 2011) 1 637 kr x 12 månader = 19 644 kr i preliminär skatt. Därför kommer du, med ovanstående resultat, att behöva betala in 32 956 kr ytterligare i skatt.[br]Givet då att du inte har betalat in några pensionspremier och inte har några ej avdragsgilla kostnader.[br][br]Du ska INTE betala skatt på tiden september 2010-december 2010, om du har förlängt räkenskapsåret till december 2011. Däremot ska du lämna in en deklaration den här våren, men den är nollad och det är bra att skriva en förklaring att räkenskapsåret är förlängt.
589
1
Den lön du plockar ut redovisar bolaget (tillsammans med eventuell lön till anställda) i skattedeklaration månaden efter löneutbetalning. På den skattedeklarationen redovisar bolaget lön, sociala avgifter och avdragen källskatt och på förfallodagen betalar du inte sociala avgifter och avdragen källskatt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.