Senaste inläggen

Lån till aktiebolag

Jag ska starta ett företag som kommer ha ett litet aktiekapital på 50 000 kr. Företaget ska arbeta med mjukvaruutveckling. För det första året krävs finansiering till löner, lokalkostnader samt inköp av utrustning. Uppskattningsvis 500 000 kr behövs till detta.

Låt säga att jag skulle beviljas ett lån på 500 000 kr. Då kommer ju bolaget ha e...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja olivolja till importföretag

Behöver hjäälp!

Håller på och startar företag, ska sälja olivolja till återförsäljare i Sverige.
Min man producerar olivolja i Italien där den säljs i liten kvantitet.

Nu har vi fått kontakt med en importör av livsmedel som är intresserad av att köpa oljan av det italienska företaget (som även är producent av olivoljan) och importe...

Kategori: Off Topic

garanti eller inte

Hej

vi har då ett problem.
Vi har börjad bygga en tillbyggnad hos en kund nu vill kunden att vi ska sluta men vi är inte färdig. Hur ser det ut med garanti som vi måste ge? Måste vi ta över garanti trots att vi är inte färdig och kunden fortsätter med tillbyggnad?

Tack för svar

bobbi

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Hur bokför jag en reklamgåva jag redan betalat för?

Jag har köpt in ett varulager av varor som jag betalat för och bokfört (inkl.moms). Nu vill jag ta 4 st varor och skicka som reklamgåva. Hur bokför jag det bäst? Om jag för in det enligt nedan

1930 (bankkonto) kredit
2640 (moms in) debet
6074 (reklamgåva, ej avdragsgill)

så kommer det ju se ut som om jag betalat för varorna 2 gå...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

ICA

Hej på er,

Jag undrar vad ica har för företagsform, intressenter, uppbyggnad och utveckling?

Tack på förhand!

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hyra stol som frisör

Hej!

Jag är snart utbildad frisör och sitter med kalkyler på hur jag ska räkna. Jag sitter lite fast..
Jag vill veta vad man betalar efter inkomsten. Låt säga att jag får in 30.000:- första månaden. Vad ska jag dra av??

* Hyra på stolen
* Produkter
* Skatt (Vad för skatt)
* Finns det A-kassa för egenföretagare ? 
* skö...

Kategori: Affärsplanen

Söker någon som vill hyra del i skönhetssalong i centrala Malmö

Hej!

Söker någon som vill hyra plats i mysig skönhetssalong i centrala Malmö och som vill samarbeta inom området. Du är arbetar inom skönhet och kosmetik te x nagelteknolog, hudterapeut etc. Jag gör ögonfransförlängningar och makeup.

Du kan hyra allt från 1-7 dgr/vecka.

Bra villkor och pris erbjudes.

Kontakta mig gärn...

Kategori: Söker/eftersöker

Barnklädesbutik

Hej alla..
Är alldeles ny här o har en stor fråga..

Jag är på gång o starta en barnklädesbutik med webbshop.
Men ser att det finns 'massor' av sådana till försäljning på bla blocket. Har kollat upp en del av dem o de ser ut att gå väldigt dåligt.
Min fråga till alla er därute, är det verkligen så svårt att driva en sådan...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Bilförmån för Enskild firma?

Mitt huvud börjar bara snurrigt och så förvirrat över skatteregler och att man har rätt att få förmåner, etc...

Vad som är bäst del för mitt fall, aningen privat eller företaget? Jag vill ha någon bra kalkylering på dessa sätt för att jag vill ha en bild på helhet på utförligare sätt.

Mina viktiga frågor är:

Privatbil

-----

.....

Företag och a-kassa

Jag har ett litet företag sedan ett år tillbaka men kan inte få in tillräckligt med pengar för att försörja mig, därför försöker jag nu få ett vanligt jobb. Min fråga är: Om jag får ett jobb och har företaget vid sidan av, kan jag då gå med i en a-kassa och få ersättning om jag blir arbetslös från jobbet (förutsatt att jag jobbat 6 mån)?

Kategori: Allmänt

Seriös partner sökes

Hej!

Jag heter Helena och driver ett företag som erbjuder matematikhjälp i form av kurser och privatundervisning.

Jag har lärt mig den aktuella marknaden och känner att det har blivit dags att utveckla företaget, erbjuda fler tjänster och inleda samarbeten. Jag har många idéer, men saknar tid, därför söker jag en seriös och driftig p...

Kategori: Söker/eftersöker

Feedback på www.mattedoktorn.se

Hej!

Kom gärna med kommentarer om www.mattedoktorn.se

Tack på förhand!

Kategori: Feedback

Stå för returfrakt om man köpt som företagare?

Hej igen, jag vände mig nyligen till konsumentverket men de kunde inte hjälpa mig med mina frågor då den rådgivningen är till för konsumenter.

Så jag undrar först och främst om det finns ngn sida om vad lagen säger när man handlar som företagare?

Och nu till frågan de inte ville svara på, jag har handlat lite prylar i företagets namn...

Starta hundcafe

Hej hej. Ny här. Jag har funderingar kring att starta ett hundcafe i malmö. Är det nån som bor där som vet om det finns nått sånt där. Har googlat och har inte fått upp nått särskilt. Jag har ingen aning om hur man startar och driver ett företag. Jag har varit arbetslös länge och ser det som den enda utvägen. Går hos en jobbcoatch och ska få info o...

Kategori: Affärsidéer

Bestrida faktura från sverigesök

En säljare från sverigesök ringde mig för ca 2 veckor sedan och påstod att jag hade ett grundpaket och ett avtal med dem, vilket jag inte har och upplyste honom om.
De hade skickat information till mig i november men jag ringde direkt och sa att jag inte var intresserad.
Han lyckades snärja in mig genom att påstå att enda sättet för mig att...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Bokföring av avbetalning och abonnemang

Jag har köpt dator på avbetalning (betalas som tillägg på Ineternetabonnemang). Hur bokför jag det? Antar att det är 2 separata saker? Vad bokförs vid inköpstillfället och vad per månad? Avskrivning? Hoppas någon har en enkel förklaring.

Varning för Tidningen Respons!

Jag vill varna andra företagare för tidningen respons - NRespons - PH Holding AB - 556645-7528

Jag, Johan blev glad när tidningen Respons ringde och ville göra en intervju med mig - om mig och företaget JBN Media. Vi bestämde tid och han gjorde en timmes lång intervju och ställde frågor och tog bilder. Därefter vände den trevliga tonen och r...

Hjälp oss att svara på fem frågor om Thule!

Vi har en liten undersökning om företaget Thule i ett skolarbete och skulle verkligen uppskatta om någon här ville fylla i den. Det är 5 frågor och tar ca 30 sekunder 🙂

http://www.surveymonkey.com/s/JHY3C77

Kategori: Feedback

Hur funkar det med moms och bokföring på leasingbil?

Jag ska leasa en bil med 40 000 kr kontantinsats. Därefter leasa i 36 månader och sen återstår 40 % av bilens värde.

Bilhandlaren säger att jag får lyfta hela momsen direkt. (Då det är en lätt lastbil får man lyfta hela momsen, annars bara halva.)

Hur bokför jag momsen? Och hur bokför jag de 40 000 i kontantinsats? Ska bilen stå som e...