Senaste inläggen

Inköp av produkter, tillbaka på skatt?

Hej gott folk!

Har en viktig fråga som jag har funderat länge på. Jag bedriver ett företag som går under hälso och sjukvård, vilket innebär att det är en momsfri verksamhet.

Nu är det så att jag håller på att renovera lokalen som jag skall bedriva företaget i och har spenderat minst 50 000kr på material....nu kommer vi till frågan. K...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Söker leverantör av häst- & ryttarprodukter

Hej!

Är på g att starta upp ett företag med försäljning av häst- och ryttarutrustning (inriktning på framförallt kläder för ryttare, men även viss hästutrustning) genom bl.a. webshop (även andra försäljningskanaler) och är på jakt efter fler leverantörer, gärna mindre, kanske nystartade företag, med lite mer unika produkter än de som "alla"...

Kategori: Söker/eftersöker

Import frågor

Jag hade tänkt att jag skulle börja importera en produkt från ett annat EU land men jag söker nu feedback på hur jag skall utforma det första mailet. Vad skall jag fråga, skall jag berätta om min firma, transport osv. Vad är det viktigaste aspekterna jag behöver tänka på? Alla tips är välkomna.

Kategori: Företagande över gränserna

Starta ICA butik

Hej,
jag har funderingar kring hur man går till väga för att starta upp en ICA butik. Krävs det att man arbetat inom ICA kocernen en längre tid? Måste man drivit matvaruaffär tidigare?
Helt enkelt, vad är det för kriterier man måste uppnå för att kunna starta en ICA butik?

Tack på förhand!

Mvh Richard

Kategori: Affärsidéer

Trycksaker från Polen

Hej..
jag är på gång o starta en liten butik med tillhörande webbshop. Jag vill gärna ha lite 'finare' påsar, trycksaker o d, men inser att det är lite för dyrt att börja på. Har dock förstått att sådant är bra mycket billigare i ex polen.
Finns någon därute som har erfarenhet o vill dela med sig? , eller kanske t o m en kontakt at...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Deklarera - lust o förklara en grej för mig?

Hej!

Jag har vid sidan av mitt företag och studierna en deltidstjänst och jag har en undran om deklareringen som ska göra snart

Jag vet att man kan göra avdrag för sitt pensionssparande på upp till 12000:-  men gäller detta bara privata eller kan jag få avdrag för det allmänna pensionssparande ( innebär inte det att alla i princip f...

Kategori: Off Topic

Mall på säljbrev

Hejsan. Tänkte skicka runt lite reklam om mina tjänster.
Har hört att man ska skriva bra säljbrev och nu är jag ute efter mall till ett säljbrev. Har googlat runt lite på nätet men där står tips och ledtråd på hur det ska se ut. Sitter ni med något bra säljbrev eller vet om bra mall så är jag nyfiken på att se hur det ser ut.
/ T

Kategori: Allmänt

Tillägg i verksamhetsbeskrivningen

Jag har en enskild firma och vill lägga till ytterligare en verksamhet till verksamhetsbeskrivningen. Min undran är om jag kan ta upp kostnader och inkomster från den verksamheten nya i bokföringen retroaktivt - och i så fall hur långt tillbaka i tiden?

Finansiera ny byggnad

Håller på med ett projekt med att uppföra en mindre industrifastighet.
Tomten har fått en värdering på 3.1 +-200.000:- efter en betald värdering av en mäklare knuten till Swedbank.

En annan förhandsvärderar värderar fastigheten inklusive tomt till 3 000 tkr. (baserat på hyresintäkter.)

Fastigheten som önskas uppföras täcker 1/3 del...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Vass fältsäljare sökes!

Lauritz.com är ett internetbaserat auktionshus och Nordeuropas största auktionshus med en årlig omsättning på 800 miljoner SEK under 2010. Sortimentet är mångfaldigt och omfattar designklassiker, konst, antikviteter och home luxury. Lauritz.com har idag totalt 17 filialer, varav 5 är placerade i Sverige. Vi har över 750 000 registrerade kunder ifrå...

Kategori: Söker/eftersöker

Tidpunkt för skatteåterbäring - Enskild firma med brutet räkenskapsår

Jag startade enskild firma 1 september 2010 och har brutet räkenskapsår (första bokslut 31 dec 2011). Kommer jag få skatteåterbäringen innan midsommar, eller får jag som företagare snällt vänta till december?

(gäller alltså detta första år, nästa år är jag medveten om att det är december som gäller)

Bokföra moms

Hej.

Det finns en hel del forumtrådar och information angående detta som jag har läst men jag vill vill ändå ha lite klartecken på vad det är som gäller eftersom jag är nybörjare när det gäller bokföring.

Bokföring sker enligt bokslutsmetoden (kontantmetoden) i detta fall. 

Låt oss säga att företaget har 10 000 SEK i ingåend...

ta bort inlägg!

ta bort inlägg!

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Sälja dryck online

Hej!
Vad gäller om jag vill sälja dryck online?
Det klassas väl som livsmedel?

Jag kommer nämligen få drycken levererad till mig på lastpall, de vill säga att jag inte paketerar eller liknande själv.

Vad gäller det för regler då?
Måste jag ha nått tillstånd?
Jag säljer ju bara vidare redan färdig dryck så att säga.

...

Kategori: E-handel

Eget kapital - ta ut eller stå kvar

Enskild firma:
Det här med eget kapital och s.k. räntefördelning som ska göras i deklarationen nu.  Hur ska jag göra med pengarna detta året?
Är det bra att låta dom vara kvar i egna firman eller ska jag ta ut så mycket som möjligt?
Kan någon förklara för- eller nackelar med det hela?

Motkonto för avskrivning av fastighet?

Hej
Jag är väldigt ny på det här med bokföring och behöver lite hjälp!

Jag har köpt ett hus som jag ska hyra ut stora delar av och därför driva det som en näringsfastighet. Eftersom det rör som en väldigt lite verksamhet med få affärshändelser så ska jag försöka att sköta bokföringen helt själv med hjälp av ett egenhändigt ihopknopat dagb...

bokföringsfrågor om kortfristiga skulder och inkomstdeklaration2

Som nystartat företag betalade vi inte ut några löner de första två månader (Nov. och Dec.), men istället skrev vi ett slags "skuldbrev" till anstälda om lönesumman med datum 25/12. Den 12 januari betalade vi ut löner, efter kundfordringar kom in. Arbetsgivaravgift och Personalens källskatt för dec2010 betalades som vanligt den 13.januari. i vår bo...

Restskatt, skattekonto

Hej!
Vet att jag kommer få lite restskatt från 2010, har en liten fråga angående de.

Kommer skatteverket ta av alla pengar som finns på mitt skattekonto, eller kommer dom bara ta av dom pengarna som betalades in 2010?

Till exempel:
Om jag betalade in 10 000kr i skatt 2010
och har betalat in 5000kr i skatt 2011.
Sen visar d...

Marknadsför IT-Support företag.

Hej!

Jag har precis startat ett lokalt IT-Support företag (http://support-verkstan.se/ ) Nu har jag börjat göra lite flayers som jag ska trycka och dela ut och håller även på med en facebook grupp.

Men jag tänkte höra med er nu om ni vet något bra sätt att nå ut...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Hobbyverksamhet

Hej, jag har precis startat en Hobbyverksamhet.

Nu har jag lite frågor.

1. Behöver jag bokföra eller bara spara kvitton osv?
2. Behöver jag betala skatt på första kronan jag drar in? Eller på den krona jag går med vinst? Även fast jag inte har någon annan inkomst.
3. Vad är det för avgifter jag behöver betala in förutom skatt?<...