Senaste inläggen

Föra in varor i nytt företag.

Hej.

Har precis startat eget företag.

Nu vill jag föra in varor jag köpt de senaste 12 månaderna (som självklart är relevanta för företaget).

Jag har par frågor ang hur jag ska bokföra ett par inköp, Jag skriver hur jag gissar att man gör så får ni svara rätt eller fel:

1. Hur bokför jag sådant jag köpt för privata peng...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hitta din leverantör själv??

Hitta din leverantör

Ibland vet man inte riktigt vad man söker i Kina. På den välkända sidan alibaba.com hittar du inte bara oss utan du hittar 1000 tals fabriker som kan producera allt från en knappnål till stora industrimaskiner.

Låt oss sköta kontakten.
Om ni hittar det ni vill ha på Alibaba.com så kan vi upprätta en kontakt med...

Kategori: Företagande över gränserna

Byta redovisningsmetod för fakturor?

Jag har fram till och med 2009 redovisat fakturor enligt faktureringsmetoden.
Nu har jag dock av skatteverket fått godkänt att använda bokslutsmetoden (kontantmetoden).
Kan jag utan vidare från ett bokföringsår till ett annat bara byta metod direkt utan att det uppstår några komplikationer i bokföringen?

Är detta varumärkesintrång?

Hejsan!

Jag har googlat lite, har ett företag som säljer garn och mönsterbeskrivningar. Jag har hittat en mönsterbeskrivning till virkade "converse" skor som jag skulle vilja börja sälja till kunder.

Jag har försökt googla, men undrar om någon som är mycket mer insatt i sådant här kan ge mig ett svar. Jag undrar, är detta ett varumärk...

Kategori: Allmänt

Medhjälpare, Starta eget eller Ombilda till HB?

Hej,

Under många år har jag hjälp min man litegrann utan ersättning i hans EF. Nu har förutsättningarna ändrats och jag har ingen annan inkomst utan jag jobbar bara i min mans EF. Eftersom vi inte vet hur det ser ut i framtiden vill vi inte ”röra runt” för mycket utan helst vill vi att min man har kvar sin EF.

Har funderat på dessa tr...

Bara använda resultatenheter på intäkts- och kostnadskonton?

Jag ska använda två resultatenheter i en enskild firma för att hålla isär en byggdel och en fastighetsdel.

När jag bokför, anger jag bara resultatenheter på kontoklasserna 3, 4 och uppåt, eller även på tillgångs- och skuldkonton? Vill man inte särskilja momsen per resultatenhet?

Starta eget bidrag

vet att man måste vara inskriven på ams och är arbetsökande, men i min kommun hjälper det inte att vara inskriven.

för att jag ska få bidrag ska jag  inte ha några stämpeldagar kvar.

finns det någon annan som har det på det viste eller är det bara i min kommun ???

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Starta smyckesbutik, hjälp!

Hej!

Hittade denna fantastiska sida när jag googlade på att starta en butik! Jag har en längre tid funderat på att starta en egen smyckesbutik men har förlamats av tanken på allt man måste ha koll på. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig reda ut vad det är jag måste ta tag i! 🙂

Jag har jobbat inom smyckesbranchen i ett par år som säljare...

Kategori: Affärsidéer

Vad innebär ett bokslut

Hej

Jag undrar om någon har lust att förklara vad ett bokslut har för funktion
Det är kortare sagt en berättelse av resultat/balansrapport som man gör varje månad i ett år eller mer. Hur viktigt är det att göra bokslut varje år och måste man göra det om det är mindre AB som omsätter mindre än 3 miljonär eller exempelvis HB som omsätter li...

Kontoutdrag i bokföringen?

Vad gäller för bokföring av enskild firma, kanske inte är någon skillnad men det är enskild firma jag har i varje fall.  ;)

Nu när jag har bokfört (Visma Enskild firma) så sätter jag allt på Kassa. Det är inga stora belopp som rör sig i firman (passiv) så jag känner att jag har koll. Men frågan är om jag måste ha ett kontoutdrag också till...

Importera och sälja varor - Hobby/Extra , Beskattning?

Hej, har en vara (fr Kina) som jag är intresserad av att importera in i liten mängd och sedan sälja via annonssidor som blocket, tradera m.m. Mer som en extra inkomst, inget stort. Undrar om man behöver regstrera ett företag för det eller kan man göra det efteråt ifall man får någon vinst. Eller kan man skatta det utan att reg företag?

Vilk...

Bokföra bidrag

Jag köper en byggnad och bygger till/ut den och får ett statligt investeringsbidrag. Var bokar jag bidraget? Minskar jag kostnaden för bygget eller bokför jag den som intäkt?

Söker erfaren webbutvecklare/designer för samarbete

SÖKES: WEBBUTVECKLARE FÖR SAMARBETE

Vi är ett företag som ska starta en hemsida med inriktning på prisjämförelse av produkter inom en viss specifik bransch. Sidan ska vara uppbyggd och ha en struktur som liknar prisjämförelsesidor som exempelvis www.pricerunner.se och www.prisjakt.se. Vi vill kunna erbjuda en sökmotor som alltid visar de se...

Kategori: Söker/eftersöker

Kapital i AB

Hej!

Jag är säker på att detta har blivit avhandlat här inne tidigare men jag har sökt och inte hittat något om det så då tänkte jag passa på att posta mina frågor och förhoppningsvis få svar..

Vi är två stycken som ska starta ett AB tillsammans. Vi tänkte lägga 25' var så att aktiekapitalet kommer upp till 50'. Därutöver sk...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Egen instättning, eget uttag

Om jag, när jag startade min enskilda firma satte in 20 000 för att komma igång, kan jag då ta ut 20 000 igen när det så finns pengar i kassan? Och hur funkar det om det är så att jag satte in dom förra året eller ännu tidigare, men inte har gjort något eget uttag sedan dess?

Hur hitta möss-tillverkare utomlands?

Hej!

Det är så att jag började virka lite mössor under vintern som var och började sälja till vänner(med omnejd). Sedna började tanken växa att man kanske skulle satsa lite mer på det till nästa vinter.
Men ska man få någon lönsamhet i det så måste man ha någon tillverkare till hjälp då man hittills gjort det mest för skojs skull!

...

Avdrag drivmedel

Hej,
Finns säkert svar på många ställen men hittar inget.

Vad jag har förstått har man tidigare gjort avdrag för bensin i en enskild firma under ruta 806 i bilaga N2. Denna bilaga används ju dock inte längre.

Var i bilaga NE görs detta idag?

Musik Studio???

Hej!

Jag har ett tag tänkt på att göra en musik studio. jag har inte så mycket erfarenhet av det, men har en stor intresse. det skulle va bra om man fick hjälpa av folk som vill va med o starta det eller har ganska mycket erfarenhet av det som kan hjälpa mig. Musik studio ska va stor och inte en lite studio.

vad skulle de kosta om...

Kategori: Affärsidéer

Bokföring av privat

Hej!
jag hade några fråga, ska man bokföra/redovisa om man säljer på tradera som en privat person och inte registerad som företag eller något annat?
Hur blir det där för skatt om man har tjänat mellan 140 000- 250 000 kr från 1 oktober och tills nu?
om de är så att jag måste redovisa och bokföra isåfall när bör jag göra det?

mvh: IM

Hur redovisa presentkort i förenklat årsbokslut?

Hej!
Jag har en enskild firma och jag har fått lite olika information hur jag ska redovisa sålda men ej utnyttjade presentkort vid förenklat årsbokslut.
Ska jag redovisa dem som en skuld eller hur redovisar jag dem på bästa sätt?

De är registrerade som kredit på konto 2420 vid försäljningen, när de utnyttjas har jag lagt in dem som d...