Senaste inläggen

Driftsbolag?

Vad kännetecknar ett driftsbolag och kan man göra om en enskild firma till detta?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Jobba för makens enskilda firma

Kan min make "anställa" mig i sin enskilda firma då vi har äktenskapsförord (alla inköp som gjörs blir vår enskilda egendom), delad ekonomi. Hur fungerar detta med lön osv?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Think and grow rich - Napoleon Hill

Think and grow rich - av Napoleon Hill. Håller på att läsa denna bok. Intressant. Anses som en av grundböckerna i självhjälp till framgång (innehåller intressanta teorier och praktiska tips). Ngn annan som har läst den och haft nytta?

Kategori: Allmänt

Tänker ditt företag avstå från revision?

Från och med räkenskapsår som inleddes den 1 november 2010 eller senare kan nästan 300 000 svenska aktiebolag i genomsnitt spara 12 700 kr per år genom att avstå från revision. En förutsättning är att företaget uppfyllt två av tre kriterier under ett av de två senaste räkenskapsåren:

- Nettoomsättning högst 3 miljoner kronor.
- Balansomsl...

starta enskild företag inom ridsport...

jag och min sambo fundera på att starta en ridsportsbutik.
och vi ha funderat och funderat och kommit fram till nu att vi kommer försöka ..
vi ha fixat lokal och det är jag sj som kommer jobba i den..

ha även varit i kontakt med grossister och fått vet vad dom ha för krav och så...

ha även varit inne på almi. se och kollat och l...

Kategori: Affärsidéer

Inkomstdeklaration för AB per kalenderår eller räkenskapsår?

Hittills har jag drivit EF många år och vid inkomstdeklarationen visste man alltid att deklaration för senaste pret inom EF skall in.

Nu har vi startar AB, med brutet räkenskapsår, och första året löper från 2010.12.15 i 18 månader.

Betyder det ändå att man lämnar in inkomstdeklarationen den 2:a maj detta året för den...

Säljare med F-skattskattsedel

HälsingeMedia är att företag som jobbar med uppdrags-

försäljning av annonsmedia. Försäljningsområdet innefattar både print och

webb.

Vi söker nu efter en säljare då vi ständigt utökar vår uppdrag.

För rätt person kan ett längre samarbetsavtal vara aktuellt.

Är du driven, ansvarsfull och tycker om att göra affärer...

Kategori: Söker/eftersöker

Förädling produkt och hur förändras det i bokföringen?

Hej,

Jag har lärt mig the basics gällande bokföring inom min verksamhet som sysslar med tjänster.

Hur fungerar det nu när jag ska köpa in produkter och sälja med mina tjänster?

Ex) Om jag köper in 10 burkar C-vitamin, då borde det innebära att Lager ökar i debet och Bank minskar i kredit. Inga konstigheter eller hur?

Ex...

Är du entreprenör eller chef?

Hej!

Vi är två studenter från Handelshögskolan i Göteborg. Vi har precis påbörjat vår kandidatuppsats inom Ekonomprogrammet inriktning företagsekonomi/management.
I vår uppsats utreder vi om entreprenörers riskuppfattning och risktagande skiljer sig från chefer.

Vi vänder oss nu till er och hoppas att ni är villiga att undvara nå...

Kategori: Chef, Ledarskap och Coachning

Stor faktura

Hej
Har fått beställning på varor för mer än 400.000 kronor inklusive moms. Kunden (företag) är för mig okänd. Vill inte riskera att inte få betalt, eftersom det skulle svida lite...  Tycker ni det är rimligt att be kunden betala halva beloppet innan leverans? Eller någon som har annat förslag?

Filibastis

Webbdesigner sökes

Hej,

Vi är en ideell förening som söker webbdesigner.

Arbetet omfattar:

Underhållning
Design samt ny formgivning av hemsidan
Flash och banners
Nyhetsbrev
Uppdatering med bilder och text
Länkar
Och annat grundlig skötsel
Vi söker efter ett långvarigt samarbete

Vad vi erbjuder:
Ett bra tillfälle för...

Marknads för dig utomlands

Kan hjälpa till med marknadsföring utomlands (finns i England, Östeuropa, Norra Spanien och Indien). Maila en rad på per.oberg@dragonstarpro.com

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Inköp av lastbil

Hej!

Jag köpte en lastbil till mitt företag till ertt värde av 47000:-
Hur sjutton ska jag bokföra den? Använder mig utav swedbanks bokföringsprogram och hittar ingen bra punkt att lägga den under.

Mvh Anna

Värdera företag

Vart ska man vända sig för att få ett företag värderat för försäljning?

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Leverans bageri skåne

Hej.

Jag driver ett litet konditori i skåne. Jag är på jakt efter leveransbagerier. Någon här som kan hjälpa mig kanske.
Tack på förhand.

Enskild firma - Vinst?

Hej!

Jag är ny på detta och kom precis hem från ett informationsmöte på Skatteverket. Det gjorde mig inte SÅ mycket klokare så jag tänkte ställe en rak fråga här i forumet.

Säg att man går med vinst i sin Enskilda Firma. Hur kan man då utnyttja pengarna? Eftersom man inte kan plocka ut lön eller köpa vilka saker man vill så blir jag l...

Bokföra återbetalning av moms från annat EU-land

Hej,

Har köpt en del varor från england nyligen och innan köpet skickade jag in min F-skattsedel med momsnummer för att visa att jag var momsregistrerad. Företaget skickade tillbaka en bekräftelse på att de verifierat mitt momsnummer och att de skulle sälja momsfritt till mig. Problemet var bara att de inte hade något system för att dra av m...

Utbilda sig för att starta företag, innan starten - kvitton?

Hej,

Jag vill starta ett företag.
Men för att kunna starta just det företaget måste jag utbilda mig inom ett visst område, en kort kurs på 2 veckor. Det är en utbildning som kostar ca 10 000 kr.

Kan jag, gå utbildningen, sedan tex 4 eller 7 månader senare starta företaget, och lägga in utbildningskostnaden i företaget?
Finns det...

Svenskt registrerat företag, sälja till privatpersoner på plats i Tyskland?

Hej!

Har en fundering att åka över till tyskland och sälja på marknader där.
Är förtillfället marknadsförsäljare med f-skatt i Sverige.

Hur fungerar det med moms och införtullning till Tyskland?
Kommer ta en buss och åka ner.

Någon som har några erfarenheter gällande detta?

Ringde skatteverket och de vidarebefodrad...

Kategori: Företagande över gränserna

E-handelsansvarig sökes

Hej, GRIZZLY är ett växande företag inom husdjursprodukter som nu lanserar e-handel. Vi behöver råd om hur man bäst går tillväga för att rekrytera en e-handelsansvarig. Var ska man leta och annonsera? http://grizzlybutiken.se/sites/grizzlybu...

Kategori: E-handel