Senaste inläggen

Hjälp med avdrag och moms

Startade en blomsterbud firma den 1/3-2010
Företagets intäkter är 158 000 och dess utgifter är Diesel 54 000 och telefon 7 200
Inbetald skatt på 23 000
Nu till mina frågor har jag rätt att dra av momsen på Dieseln
Eller drar man av körersättning då jag kört ca 10 000 mil/år*18,50
Och min nästa fråga är då vad blir det för summa jag k...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Starta upp ett företag tillsammans?

Hej jag söker någon att driva upp en verksamhet med inriktning IT/media/marketing/undervisning i Sundsvallsområdet. Själv bor jag I Härnösand.

Företaget vi skulle starta upp tillsammans skulle erbjuda tjänster som social marknadsföring, webbdesign, CMS, Reklam. Dessutom skulle vi starta upp ett mediabibliotek tillsammans som skulle bli en sv...

Kategori: Söker/eftersöker

Preliminärskatt

Hej, det här med skatter gör mig lite gråhårig. Kan någon hjälpa mig att förstå hur jag ska göra?

Jag tog över en butik i september och har förlängt räkenskapsår. Betalade min första prel skatt som är baserat på en chablon. Fram till idag har jag en vinst på 60797:- Har betalat 1637:- x 3 (feb, mars, apr) i prel skatt dvs 4911:-. Som jag för...

Tjäna extrapengar genom att bli Sportkonsult

Tjäna extrapengar genom att bli Sportkonsult. Det kan bli en lönsam affär för dig. Det bästa med att bli Sportkonsult, är att du kan göra det vid sidan om ditt ordinarie arbete och bygga upp det i din egen takt, alltifrån ett lönande extraknäck till ett välbetalt heltidsarbete. Du ansvarar för att presentera säljmaterialet för skolklasser eller för...

Bokföra fakturor

Hej,
jag har under 6 månader bokfört fakturor som skulder utan att bokföra att jag betalat dom. Hur ska jag nu göra i min bokföring? Är det ngn som kan hjälpa ett grönis?

K

I vilken ände ska jag börja?

Jag kommer att få överta 30 % i familjeföretaget då företaget expanderar. Dvs ny byggnad och ökad omsättning. Expanderingen kommer succesivt att öka ännu mer, men detta är steg 1.
Vad ska jag tänka på vid ett inträde?
Finns det bidrag för mig att söka?
Jag skulle gärna vilja förse mig med en utomstående "mentor"- är det en god ide´?
Ja...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Nylansering Webbyråguiden.se

Nu har vi nylanserat Webbyråguiden.se med ny design och förbättrad funktionalitet.

Webbyråguiden är en katalog med svenska webbyråer sorterade efter kategorier, län, kommun med mera. (Är du webbyråägare är du välkommen att registrera din webbyrå på http://www.webbyråguiden.se/addcompany.php)

Vi har 3 olika paket och beroende på paket...

Kategori: Affärsidéer

"förpackning"...?

Har ännu ett hobbyprojekt på gång, jag ska sälja böcker i olika "paket" efter teman (genrer, författare, högtider m.m, m.m.)
Nu sitter jag och klurar på hur själva ´förpackningen´ kan se ut?
Dessa paket kommer säljas både över disk och via webben.

Knutet sidenband? Snygg kartong?
Kom gärna med förslag!

Kategori: Allmänt

Avdrag i enskild firma

Vilka avdrag har jag rätt att göra i enskild firma? Hittar inget specifikt förutom att allting som är en förutsättning för att firman skall kunna drivas.

Någon som vet hur högt beloppet för mat är per dag? Och hur bokför man inköp av mat?

Mvh Magnus.

Ersättning från försäkringskassan

Hur får man ersättning från försäkringskassan om man blir sjuk om man driver en enskild firma?

Starta webbutik, men vart?

Hej,
Jag ska starta en webbutik där jag tänkte sälja grejer (ex. kläder, inredning, accessoarer osv.) från olika lite mindre kända märken med kvalitet. Men jag skulle vilja ha lite exempel, kommentarer och synpunkter på vilket webbhotell/butik som är bäst. Det ska vara ganska enkelt och inte så jättedyrt eftersom jag inte vill satsa så stort i b...

Kategori: E-handel

Enkät om mobiloperatörers varumärken för ett examensarbete

Hej

Jag och min medskribent skriver ett examensarbete om mobiloperatörernas varumärken, och vi vore tacksamma om så många som möjligt deltar i vår enkätundersökning.
Denna tar ca 5 minuter att besvara.

Tack på förhand!

https://secure.espub.net/survey.aspx?ID=7963a6da90c970dfd78c48129820c1d0

Kategori: Off Topic

Lönsamhet i Spelbutik?

Hejsan!

Mitt namn är Jerry och funderar på ta över en Butik som har ATG/Svenska spel samt shenker och post utlämning. Kommunens enda sådan och det har en omsättning på ca 330-340'000kr i månaden. Har drivit Restaurang verksamhet förut och förstår att vinst marginalen kan ju knappast vara lika bra som där. Men va ska en spelbutik som den...

Parfym leverantörer/grossister

Hej!!!

Är jätte Jätte intresserad av att börja sälja parfymer, smink och hudvårdsprodukter.. Har någon några tips på leverantörer alternativ grossister i Sverige/utomlands. Har letat och letat på internet men hittar tyvärr ingenting som verkar seriöst.. skulle vara jätte gulligt om någon kunde komma med lite tips 🙂

Tacksam för s...

Vad är en rimlig timdebitering?

Jag står på randen att ta över ett verkstadsföretag som tillverkar lego artiklar i rostfritt. Hittills har man räknat med en timdebitering på 350:-/tim. Jag tycker att det verkar alldeles för lågt.
Företaget har 16 anställda och omsätter ca 7 000 000:- per år (tycker att även det verkar alarmerande lite).
Vad räknar andra företag i samma stor...

Tänkte starta litet snabbmatsställe! Vad bör vi tänka på?

Hej!

Jag och två kompisar tänkte starta en mindre "snabbmatskiosk" i sommar och där sälja någon typ av enklare förtäring, exempelvis korv med bröd. Läget är mycket bra, ligger vid en anläggning som hundratals, ibland tusentals, personer besöker varje dag under semestertider. Konkurrensen är i dagsläget närmast obefintlig med en restaurang so...

Försäljning av firmabil

Hej har egen firma och köpte in firmabil 2009

bokförde så här då
D 2641 35000
D 1242 140000
K 2018 28000
K 2840 147000

NU HAR JAG SÅLT BILEN
hur bokför jag det har (ej gjort avskrivning i år)
sålde för 137000 inkl moms
på företagskontot gick bara 59824 in

är det så här jag ska bokföra
K 2611 27400
...

Omkontering av bankkonto

Hej

Jag undrar om man får kontera om bankkonto om man har konterat i fel månad, bankkontot stämmer inte....kan man ta den summa å lägga den på ett observationskonto tillsvidare?

Moms i enskild firma

Jag har månadsmoms och bokar varje månad om kontona 2641 och 2611 mot antingen 2650 eller 1650.
Nu ska jag göra bokslut och har nu ett saldo både på 1650 och på 2650. Är detta rätt? 1650 känns konstigt för jag får ju momsen utbetald från skattekontot så fort det finns en momsfordran där.
Hur ska det va?
Ska momskontona tömmas mot 2010 vid...

Starta eget som 15 år.

Hej Företagande.se!

Jag är 15 år och har en affärside som inte kräver större avtal och med väldigt lite startkapital. Problemet är då att jag bara är 15 år. Finns det något sätt att starta företag innan man är 16? Om det inte funkar kan ens föräldrar starta ett som man själv driver helt och hållet och sen att föräldern överlåter företag till...