Senaste inläggen

Sälja till butik eller grossist ? (pålägg?)

Hej!

Det här blir mitt första inlägg här på företagande.se tycker det verkar vara en trevlig community, har bläddrat igenom forumen och läst lite trådar!

Det är så att jag har frågor om pålägg på datorer. Tanken är att företaget ska bygga ihop datorer med snygga chassin! chassina bygger legotillverkare efter våra specifikationer. Inne...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Checkkredit

Hej

Jag hade för några år sedan en enskild firma där jag hade en checkkredit på 100.000. För ca ett år sedan avregistrerade jag firmat och låg -80.000 på detta konto. Jag har fortfarande denna checkkredit kvar, dock lite mindre då dom dragit lite ränteavgifter. Nu har jag registrerat upp min enskilda firma igen. Frågan är nu hur jag bokför d...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

webbshop sökes

Hej

Söker en fungerande webbshop för mindre verksamhet inom hudvård.

Kategori: Söker/eftersöker

Avsluta året i enskild firma?

Jag har förenklat årsbokslut och årsvis momsredovisning. Har kunnat läsa mig till det mesta kring bokföringen i Skatteverket broschyr, men har inte hittat något om vad man ska skriva i bokföringen vid årets slut.

Har kollat på lite diverse källor och kommit fram till nedanstående, och undrar nu om detta är korrekt tillvägagångssätt?

E...

Deklaration 2010 - ångest?

Jag startade min firma 2009-09-08 & fyller nu i min första NE-blankett (förenklat årsbokslut). Hoppas innerligt att nån vill hjälpa mig med mina frågor:

1. Ska jag dra av milersättningen + schablonavdraget för kontorslokal i hyreshus i ruta R6 övriga externa kostnader?

2. På baksidan av NE-blanetten ska man fylla i skattemässiga juste...

Frågor om bokföring

Jag har några frågor om bokföring, använder visma avendo eekonomi, har ett flyttstädningsföretag:

1. Ska man ha moms pålagd på städtjänster när man bokför fakturor man skickat ut till kunder?

2. Måste man fylla i hus/lghbeteckning på ställena man städat i bokföringsprogrammet, jag fyller inte i det när jag ansöker om utbetalning för r...

Finansiering av kompetensutveckling

Jag och maken har drivit ett handelsbolag sedan 2002.
Under 2009 hade vi en rejäl kris då vi blev av med en av våra största uppdragsgivare.

Nu går det bättre, men min del av verksamheten går inte lika bra som makens. För att jag också ska få fler uppdrag och också kunna bidra mer i gemensamma uppdrag så tror jag att kompetensutveckling vo...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Annonssäljare - Rimlig provision?

Hej.

Jag funderar vad ni anser vara en rimlig provision (endast procentuellt, ej grundlöner och sådant) om jag säljer en annonsplats till ett företag?

Säg att jag har fått i uppdrag av lilla aftonbladet.se att sälja annonser och jag helt enkelt har fångat en annonsör?

Jag driver idag en webbyrå och har senaste 6 åren arbetat my...

Lagerhotell

Tror ni det är lönande med ett lagerhotell?  ;D

Kategori: Affärsidéer

stadlistan.se

Någon som har erfarenhet av stadlistan.se?

Etiketter att hänga på produkt

Hej!
Är det någon som har tips på bra leverantör/tryckeri som kan göra hängetiketter för att fästas på produkter?

Mvh Magnus

Kategori: Inköp

Revisor eller redovisningsonsult ?

Är på g att starta aktiebolag och funderar nu på detdär med revisor eller rdovisningakomstult.  vet att revisor inte är nödvändigt längre, men ...

Vad är egentligen skillnaden (mer är timpriset)?

Båda fixar ju bokföringen o.s.v.

:blink

Kategori: Affärsplanen

Driftsbolag?

Vad kännetecknar ett driftsbolag och kan man göra om en enskild firma till detta?

Jobba för makens enskilda firma

Kan min make "anställa" mig i sin enskilda firma då vi har äktenskapsförord (alla inköp som gjörs blir vår enskilda egendom), delad ekonomi. Hur fungerar detta med lön osv?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Think and grow rich - Napoleon Hill

Think and grow rich - av Napoleon Hill. Håller på att läsa denna bok. Intressant. Anses som en av grundböckerna i självhjälp till framgång (innehåller intressanta teorier och praktiska tips). Ngn annan som har läst den och haft nytta?

Kategori: Allmänt

Tänker ditt företag avstå från revision?

Från och med räkenskapsår som inleddes den 1 november 2010 eller senare kan nästan 300 000 svenska aktiebolag i genomsnitt spara 12 700 kr per år genom att avstå från revision. En förutsättning är att företaget uppfyllt två av tre kriterier under ett av de två senaste räkenskapsåren:

- Nettoomsättning högst 3 miljoner kronor.
- Balansomsl...

starta enskild företag inom ridsport...

jag och min sambo fundera på att starta en ridsportsbutik.
och vi ha funderat och funderat och kommit fram till nu att vi kommer försöka ..
vi ha fixat lokal och det är jag sj som kommer jobba i den..

ha även varit i kontakt med grossister och fått vet vad dom ha för krav och så...

ha även varit inne på almi. se och kollat och l...

Kategori: Affärsidéer

Inkomstdeklaration för AB per kalenderår eller räkenskapsår?

Hittills har jag drivit EF många år och vid inkomstdeklarationen visste man alltid att deklaration för senaste pret inom EF skall in.

Nu har vi startar AB, med brutet räkenskapsår, och första året löper från 2010.12.15 i 18 månader.

Betyder det ändå att man lämnar in inkomstdeklarationen den 2:a maj detta året för den...

Säljare med F-skattskattsedel

HälsingeMedia är att företag som jobbar med uppdrags-

försäljning av annonsmedia. Försäljningsområdet innefattar både print och

webb.

Vi söker nu efter en säljare då vi ständigt utökar vår uppdrag.

För rätt person kan ett längre samarbetsavtal vara aktuellt.

Är du driven, ansvarsfull och tycker om att göra affärer...

Kategori: Söker/eftersöker

Förädling produkt och hur förändras det i bokföringen?

Hej,

Jag har lärt mig the basics gällande bokföring inom min verksamhet som sysslar med tjänster.

Hur fungerar det nu när jag ska köpa in produkter och sälja med mina tjänster?

Ex) Om jag köper in 10 burkar C-vitamin, då borde det innebära att Lager ökar i debet och Bank minskar i kredit. Inga konstigheter eller hur?

Ex...