Dela faktura med annat företag

1
Jag och en släkting har genom arv kommit att äga en lantbruksfastighet tillsammans. Det jag undrar är hur jag i min enskilda firma ska bokföra försäkringen som vi har tecknat för fastigheten.

Jag står som försäkringstagare och min släkting som "medförsäkrad". Fakturorna från försäkringsbolaget kommer till mig och jag betalar hela summan och efter det skickar jag en faktura på halva beloppet till min släkting.

Men som nybörjare när det gäller bokföring tycker jag att det här blir rörigt att bokföra på ett bra sätt. Jag använder kontantmetoden och undrar och det är någon som har tips?

Tack på förhand!
Mattias
394
1
2 eller flera personer kan driva ett enkelt bolag tillsammans. Var och en är ansvarig för de avtal han går in i Egendom kan ägas av var och en eller gemensamt. Redovisningen sker enklast gemensamt och beskattas hos delägarna i förhållande till var och ens andel av resultatet. Man kan i bokföringen lägga upp avräkningskonton för varje delägare för att hålla rätt på de inbördes fordringarna. Ett enkelt bolag kräver bara registrering hos Skatteverket av den redovisningsansvarige för f-skatt och eventuellt moms.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.