Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 15 år sedan
Nykomling
3

Fråga om IB av en nybörjare..

BAKGRUND
================

Detta är andra året jag gör boksult för ett firma med väldigt liten omfattning som drivs som Enskild firma vid sidan om en annan anställning.

Är kass på bokföring så jag hoppas att någon kan vara hygglig att hjälpa mig med min fråga. Jag försöker nu – som den klant jag är – få ihop årets bokföring och få till ett korrekt bokslut. Den enda glada nyheten är att jag bara har en handfull med verifikationer vilket borde innebära att det går att lösa. Men jag inser att man borde sköta detta bättre (vilket jag också skall..!!)

FRÅGAN:
==============

1)
Föregående års bokslut hade jag förstås ett antal utgående balanser; bl.a. eget kapital, saldo bank och moms. Jag inser att EK och banktillgångar skall in som IB i det nya årets bokföring, men hur blir det med momsen? (Den har jag ju reglerat i min förra deklaration. Skall den ändå in som ett IB; Det känns ju fel? Den är ju reglerad och borde inte finnas med i detta året. Kan nån förklara? 🙂

2) Debet och kredit

Debet & Kredit skall ju balansera, men skall även alla IB balansera och vara med i denna omslutning. Hör ihop med ovanstående fråga; Om jag bara har IB på Eget kapital & banktillgångar hur kommer IB-raden i balans? Kan någon förklara? 🙂

Tack på förhand.. En kanske onödigt uppjagad amatör, som ändå har ambitionen att göra rätt (för sig).. 🙂
Toppskribent
1104
146
1) Jag antar att du redovisar moms årsvis, "nolla" då alla momskonton vid årets slut och motboka dem mot eget kapital så är momsen reglerad till ditt personliga skatte-resultat.

2) IB = UB föregående år ska balansera och det gör den genom att årets resultat bokförs mot eget kapital. Om du bara har tillgångar blir då summa tillgångar = eget kapital (negativt saldo) vilket medför balans.
Nykomling
3
Stort tack, Stifor.

Hur gör jag för att det skall bli rätt om jag föregående år glömde nolla momsen; Kan jag bara köra en sådan justering 1:e jan med moms motbokat mot eget kapital, eller gör jag då "fel"..

Frågan är egentligen; Hur rättar jag fadäsen att jag inte bokat bort momsen föregående år.. 🙂

Tack igen! 🙂
Toppskribent
1104
146
Du kan boka bort föregående års moms i år.
Toppskribent
1324
5
Jag antar att vi här inte pratar om fel i förra året för det kan du väl fortfarande boka bort med 31/12 som datum om du inte stängt året vilket du inte borde gjort innan deklarationen är klar.

Men om jag förstått dig rätt så är det egentligen förförra året som du glömt nolla så därför blir förra året konstigt (dvs det du deklarerar nu).

Om du skall boka bort den momsen så bokför det 31/12 2010 men gör det EFTER du tagit ut momsrapporten för 2010.

Hans
Nykomling
3
Rätt, Hans F. Det är ju IB från förr-förraåret som jag inte nollade korrekt så det får bli en post den 31/12 där jag nollar det.

Tack för hjälpen!!  😃

Tack båda för hjälpen!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.