Uttag av kontanter

15
Hej,

har en enskild firma, med separat kassa (kassaskrin) men inget företagskonto. Har blivit en del kontanter i kassan och jag har nu gjort ett uttag och bokfört det mot eget kapital (alltså kredit kassa och debit eget kapital).

Nu min fråga: Jag har fortfarande några tusen i kassaskrinet som jag vill ta ut - men bara en tjugolapp kvar i eget kapital. Så småningom - på andra sidan årsskiftet kommer ju momsen att avslutas mot eget kapital (har momsredovisning i deklarationen, d v s 1 gång om året) och en liten vinst kommer ju också att göra att egna kapitalet växer, men betyder det att jag måste vänta till nästa år med att ta ut kontanterna (vill inte ha det liggande hemma)? För jag får väl inte ha ett större saldo på debet än kredit på 2010? Kan såklart öppna ett separat företagskonto och sätta in pengarna där men tänkte slippa det om jag kan.

Tacksam för hjälp.
589
1
Jo, du får ha ett större debet- än kreditsaldo i eget kapital.[br][br]Det är när det gäller Aktiebolag regler om kapitalskydd finns.[br][br]Så kör på du och sätt in pengarna på ditt eget konto. Men kom ihåg att du ska betala både moms och skatter på vinsten, så det inte kommer som någon överraskning (sätta undan motsvarande summa på ett sparkonto så länge, kanske?).
15
Tack så mycket, jag var helt övertygad om att jag inte fick ha mer på debet än kredit på eget kapital... men får jag det så är det ju inga problem :-)[br][br]Ska klämma in momsskulden och större delen av vinsten på ett separat konto :-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.